رئیس مرکز المصطفی:

قرآن کریم، مرجعیت عالی برای وحدت اسلامی است

شنبه 28 آبان 1401 - 17:39:23

رئیس مرکز مطالعات فکری «المصطفی» قرآن کریم را مرجعیت عالی و در بردارنده همه اصول اعتقادی و فقهی و اخلاقی توصیف کرد که همه مذاهب اسلامی با توسل به آن می توانند به وحدت با یکدیگر دست یابند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ محمدعلی میرزایی در برنامه «الوجه الآخر» که با موضوع «چالش‌ها و افق‌های گفتگوی شیعه و سنی» از شبکه الکوثر پخش شد گفت: امت اسلامی اکنون گرفتار نزاع های مذهبی است که البته این مسئله با این واقعیت که مسلمانان به مذاهب مختلفی باور دارند، تفاوت دارد. به عبارت دیگر، مذاهب و مکاتب فکری و عقیدتی و فقهی و اخلاقی در همه ادیان و در همه امت ها وجود دارند ولی مشکل در منازعه بین آنها است... مشکل در تنوع مذهبی نیست بلکه در خودخواهی مذهبی است به این معنا که پیروان یک مذهب بیایند و بگویند همه باید به سمت ما بیایند نه این که ما به سمت پیروان دیگر مذاهب برویم. اکنون هم تئوری «ملت برگزیده» یا «ملت نجات بخش» به شکلی مدرن و امروزی مطرح است و همه مذاهب خود را «ملت نجات بخش» می دانند بنابراین تا زمانی که این گونه فکر می کنند، هیچ گاه به وحدت دست نخواهند یافت.

رئیس مرکز مطالعات فکری المصطفی افزود: ما قرآن کریم را داریم و در این کتاب، همه اصول اعتقادی وجود دارد، به طوری که اگر شیعه و سنی کلا از بین برود و همه احادیث هم کنار زده شوند، اصول اعتقادی همگی در قرآن کریم یافت می شود. همچنین همه اصول فقه و شریعت در قرآن وجود دارد. همه اصول فقه و همه اصول اخلاق و همه اصول اقتصاد و سیاست در قرآن کریم وجود دارد. وقتی امت کتابی از طرف خداوند دارد که تحریف نشده و در آن هزاران آیه وجود دارد و همه اصول زندگی انسانی و همه اصول اخلاقی و اعتقادی و فقهی در آن آمده است، چرا آنها به سوی این کتاب نمی روند.

شیخ محمدعلی میرزایی افزود: مشکل در «نقطه آغاز گفتگو» است. اگر کسی بخواهد گفتگو را از «خودخواهی مذهبی‌اش» آغاز کند و مذهب خودش را اصل و محور بداند، گفتگو بی‌نتیجه خواهد بود. بنابراین باید مرجعیتی فراتر از همه مذاهب تعریف شود که همان قرآن کریم است. علمای مذاهب باید به این نتیجه برسند که قرآن کریم همان مرجعیت عالی و حاکم بر مذاهب است و میزان اسلامی بودن هر مذهبی با میزان انسجام آن با قرآن سنجیده شود، وگرنه گفتگو به نتیجه نخواهد رسید. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 28 آبان 1401 - 17:39:14