در برنامه قضیه ساخنه مطرح شد:

بررسی بیانیه اجلاس اتحادیه عرب در نشست الجزایر

دو شنبه 16 آبان 1401 - 13:39:52

سی و یکمین اجلاس سران کشورهای عربی در الجزایر برگزار و در بیانیه پایانی نشست بر محوری بودن مسئله فلسطین و حمایت مطلق از حقوق ملت فلسطین تاکید شد.

تهران- ویژه‌الکوثر: برنامه دیشب قضیه ساخنه شبکه الکوثر به اجلاس اتحادیه عرب در الجزایر اختصاص داشت.
در نشست الجزایر، حاضران بر تداوم حمایت‌های سیاسی، اخلاقی و مادی از مردم فلسطین تاکید و تصریح کردند: کشورهای عربی در مبارزه مردم فلسطین برای احیای حقوق مشروعشان در کنار آنها ایستاده‌اند.
حق تعیین سرنوشت و ایجاد کشور مستقل فلسطینی  در مرزهای 4 ژوئن 1967 به پایتختی بیت المقدس شرقی براساس قطعنامه شماره 194 مجمع عمومی سازمان ملل و آزادی زندانیان فلسطینی از دیگر موارد این بیانیه بود.
در بیانیه اجلاس سران همچنین بر تحکیم اقدامات مشترک کشورهای عربی و رد مداخله خارجی در امور داخلی  کشورهایی که دچار آشفتگی سیاسی و امنیتی هستند تاکید و از طرف های درگیر خواسته شد راه حل سیاسی و گفتگو را برای حل اختلافات انتخاب کنند.
رهبران عرب در بیانیه الجزایر ایجاد روابط سالم و متوازن بین  کشورهای عربی و جامعه بین‌الملل را نیز خواستار شدند.
در نشست الجزایر به موضوع سوریه هم اشاره شد هرچند ابوالغیط دبیرکل  اتحادیه سعی کرد در نشست از اشاره به آن طفره رود.
اما در بیانیه پایانی بر نقش کشورهای عربی در کمک به حل سیاسی بحران سوریه به طوری که ضامن وحدت سوریه باشد، تاکید شد.
«رمضان لمامره» وزیر امور خارجه الجزایر دراین باره گفت: سوریه در الجزایر و در قلب و ضمیر ما حضور دارد و مردم الجزایر با ملت برادر سوریه اعلام همدردی و همبستگی می کنند. وی افزود: الجزایر در روزهای سخت در کنار سوریه بود و پرچم ملی سوریه مانند پرچم دیگر کشورهای عربی بر فراز الجزایر به اهتزاز در آمده است .


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 16 آبان 1401 - 13:33:14