سید افقهی در گفتگو با قضیه ساخنه شبکه الکوثر ؛

نفاق و تناقض در سیاست سعودی در قبال ملتهای منطقه

دو شنبه 9 آبان 1401 - 20:22:13

کارشناس مسائل سیاسی و دیپلمات سابق ایرانی تاکید کرد مذاکرات سعودی با ایران فریبکاری بود و در سیاست عربستان سعودی در قبال مردم منطقه نفاق و تناقض آشکاری وجود دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سیدهادی سیدافقهی در برنامه شب گذشته «قضیه ساخنه» که به موضوع «اغتشاشات در ایران و تحریکات منطقه‌ای و بین‌المللی» اختصاص داشت ، گفت : نفاق و تناقضی که در رفتار و اقدامات عربستان سعودی وجود دارد آشکار است و نشان می دهد در دعوت خود صادق نیست. عربستان سعودی دستش را برای حل بحران یمن به طرف ایران دراز کرد و امید داشت که از طریق این مذاکرات ، ایران به ملت یمن و نیروهای مسلح این کشور فشار بیاورد تا سلاح خود را کنار بگذارند چرا که محمد بن سلمان می خواست بر تخت بنشیند.» 
سید افقهی افزود : اما پاسخ صریح و شجاعانه و شفاف ایران این بود که اولا ما به خودمان اجازه نمی دهیم دخالت کنیم. دوم اینکه شما اشغالگر هستید و اگر می خواهید حسن نیت خودتان را ثابت کنید خارج شوید و پس از آن گفتگوی ملی در یمن انجام شود. ما برای انجام گفتگوی ملی یمنی تلاش می کنیم اما چنین دخالتی نمی کنیم. عاقلانه نیست که ایران چنین نقشی را ایفا کند درحالی که شما همچنان هر روز مردم مظلوم یمن را بمباران می کنید.»  

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد :« بنابراین این نقشی است که سعودی ایفا می کند و نقشی خطرناک است و باید ایران و محور مقاومت برابر این دخالتها بایستند چرا که درحال حاضر دخالتها و اقدامات سعودی ، همه ملتهای منطقه را آزار می دهد. به عنوان مثال مردم بحرین را نگاه کنید ، ملت بحرین تنها برای حقوق مدنی خود قیام کردند اما عربستان سعودی به طور مستقیم وارد عمل شد و آنها را سرکوب کرد و هنوز هم به بهانه های مختلف هر روز سر مخالفان خود را قطع می کند چه شهروندان بحرینی یا شهروندان مخالف سعودی.»  

وی اضافه کرد :« مسئله مذاکرات نیز یک فریب بود تا سعودیها به ایران اینگونه وانمود کنند که حسن نیت دارند. الان هم در  شبکه های العربیه و الحدث می بینیم که به اغتشاشات در ایران دامن می زنند و آنها را تحریک می کنند و حتی می بینیم که شبکه «ایران اینترنشنال» به یک اتاق عملیات جنگ تبدیل شده است و طریقه باز و بسته کردن کلاشینکوف و استفاده از آن و همچنین ساخت بمبهای آتشزا را آموزش می دهد. بنابراین ، این واقعیت عربستان سعودی است که همانطور که دیدید به تعهدات خود در طول آتش بس در یمن نیز پایبند نبود و مشخص شد که هدف از این مذاکرات ، فریبکاری بود تا از طرف دیگر بر ضد ایران توطئه کنند.» 

بیشتر بخوانید : 

هدف بیگانگان از دامن زدن به اغتشاشات در ایران 

اشک تمساح آل سعود برای حقوق بشر در ایران!


دو شنبه 9 آبان 1401 - 20:21:52