غار بیستون با قدمتی بیش از 8 هزار سال

دو شنبه 2 آبان 1401 - 15:37:23
غار بیستون با قدمتی بیش از 8 هزار سال

غار بیستون در کوهستان برادوست در شمال استان اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق واقع شده است.

تهران- الکوثرباستان شناسان قدمت این غار را که در 97 کیلومتری شمال غرب شهر اربیل عراق  واقع شده است،  بیش از 8 هزار سال پیش از میلاد مسیح  یعنی دوران پارینه سنگی و دوران نئاندرتال تخمین زده اند .
فرهنگ برادوستی یا اوریگنیشن زاگرسی قدیمی‌ترین فرهنگ دورهٔ پارینه‌سنگی پسین در ناحیه زاگرس است، که بین ۱۹۰۰۰ تا ۳۸۰۰۰ سال پیش در این سرزمین رواج داشته‌است.
حوزهٔ آن عمدتاً در زاگرس مرکزی در اطراف استان های کرمانشاه و لرستان ایران و کردستان عراق بوده است . همچنین در زاگرس جنوبی (ایران) در کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان و فارس و در حاشیهٔ دریاچه طشک و دریاچه مهارلو و مرودشت گسترش داشته‌است. همچنین در دههٔ اخیر آثاری از این فرهنگ در البرز مرکزی کشف شده‌است. ابزارهای سنگی در این فرهنگ نسبت به فرهنگ موستری، که در دورهٔ پارینه‌سنگی میانی در این ناحیه رایج بوده‌است، تنوع بیشتری دارد و تخصصی‌تر شده‌است. این فرهنگ به دو دورهٔ قدیم و جدید تقسیم می‌شود و نهایتاً، متعاقب آخرین بیشینه یخچالی به فرهنگ زرزی تحول می‌یابد.
در دیرین‌مردم‌شناسی و باستان‌شناسی، پارینه‌سنگی پسین دوره‌ای است که تقریباً از ۴۰۰۰۰ سال پیش آغاز می‌شود و طی آن ابزارهای سنگی و چوبی تخصصی‌تر و پیچیده‌تری ساخته و فرهنگ‌های گوناگونی ایجاد می‌گردد. این دوره تا پایان آخرین عصر یخبندان در حدود ۱۰۰۰۰ سال پیش ادامه می‌یابد.


از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


دو شنبه 2 آبان 1401 - 14:33:43

عکسهای بیشتر :