دشوارترین ماموریت نخست وزیر جدید عراق چیست؟

پنج شنبه 28 مهر 1401 - 17:2:50

احمد السراجی تحلیلگر سیاسی عراقی، مهم‌ترین و دشوارترین مأموریت نخست وزیر جدید عراق را مبارزه با فساد و سهم خواهی توصیف کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «احمد السراجی» در برنامه چهارشنبه شب «قضیه ساخنه» که با موضوع «عراق و مهم‌ترین چالش های دولت آینده» از شبکه الکوثر پخش شد گفت: «محمد شیاع السودانی» که مامور تشکیل کابینه جدید در عراق شده است، از همان ساز و کارها و برنامه های نخست وزیران قبلی پیروی می کند بنابراین نباید انتظار نتیجه متفاوتی داشته باشیم. در دنیای سیاست این اصل وجود دارد که وقتی همان مسیر قبلی را تکرار می کنی و انتظار نتیجه متفاوتی داری، دچار توهم شده ای.

این تحلیلگر سیاسی عراقی افزود: احزاب و فراکسیون های عراقی از سال 2003 تاکنون همواره «کابینه توافقی» تشکیل داده اند و اکنون محمد شیاع السودانی ماموریت دشوار و مهمی دارد که اگر در آن موفق شود، روند سیاسی عراق را که در لبه پرتگاه است حفظ می کند و اگر شکست بخورد، این روند دچار فروپاشی خواهد شد.

السراجی افزود: متاسفانه امروز احزاب عراقی تلاش می کنند نخست وزیر جدید را به سمت خودشان بکشانند و کسانی را به عنوان اعضای دولت بر او تحمیل کنند که در خدمت منافعشان باشد. همه احزاب و طوایف و فراکسیون ها چشمداشت های اقتصادی دارند و به دنبال گرفتن کمیسیون و برنده شدن در مناقصه ها هستند. از سال 2003 در عراق از مبارزه با فساد سخن گفته می شود ولی تاکنون حتی یک فرد فاسد بانفوذ بازداشت نشده است چرا که بعد از هر رسوایی فساد، سیاستمداران با یکدیگر توافق می کنند و امتیازاتی داده می شود و همه چیز به پایان می رسد. اگر محمد شیاع السودانی بتواند فساد را از بین ببرد، همه مسائل دیگر تحت تاثیر آن قرار می گیرد و عراق از اوضاع کنونی نجات پیدا می کند. 

برنامه قضیه ساخنه با محوریت رویدادهای سیاسی، هر شب در ساعت 19:15 به وقت مکه مکرمه (19:45 به وقت تهران) از شبکه الکوثر پخش می‌شود.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


پنج شنبه 28 مهر 1401 - 17:2:34