خروج عراق از بحران با انتخاب رئیس جمهور و تعیین نخست وزیر جدید

یک شنبه 24 مهر 1401 - 11:42:5

مع المراسلین : پس از گذشت بیش از یک سال از انتخابات پارلمانی و سه تلاش ناموفق برای انتخاب رئیس جمهور برای عراق، احزاب سیاسی موفق شدند با انتخاب «عبداللطیف رشید» برای تصدی پست ریاست جمهوری که او نیز به نوبه خود «محمد شیاع السودانی» را مأمور تشکیل دولت کرد ، از بحران خارج شوند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، خبرنگار ما در برنامه «مع المراسلین» شبکه الکوثر در گزارشی در این خصوص افزود : این تحولات انعکاس مثبتی در میان مردم عراق پیدا کرده است، زیرا شهروندان خوش‌بینی خود را نسبت به دولت السودانی در حل بحران‌های انباشته شده ابراز کردند. 
یک شهروند عراقی گفت : واقعیت این است که ما خوش بین هستیم. خوش بین هستیم که پس از آنکه مشکلات عراق برای همه نمایان شد اوضاع بهبود یابد و معتقدم حل این مشکلات دشوار نیست. انشاالله امیدواریم دولت جدید موفق باشد. 
یک شهروند دیگر گفت : صبر مردم تمام شده است و معتقدم مشکلات و چالشهای زیادی وجود دارد و دولت آینده باید در سطح این چالشها باشد. 
به گفته سیاستمداران، روند معرفی اسامی وزیران کابینه محمد شیاع السودانی ، نخست‌وزیر منتخب ، با توجه به توافقات سیاسی بین فراکسیونها زیاد طول نخواهد کشید. 
با توجه به انباشت بحران ها و سیاست های غلط دولت مصطفی الکاظمی ، چالش های پیش روی دولت جدید تنها به پاسخ های مربوط نبود خدمات و انباشت فساد مالی و اداری محدود نمی شود بلکه چالش های سیاسی وجود دارد که عدم حضور جنبش صدر در این دولت ، از آن جمله است. 
پس از حل پرونده ریاست جمهوری و تعیین نخست وزیر،نگاهها به ساختار دولت جدید است که مرحله بعدی را رهبری می کند که یکی از خطرناک ترین مراحلی است که عراق پشت سر می گذارد. 


 


یک شنبه 24 مهر 1401 - 11:39:19