به مناسبت میلاد مبارک حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) ؛

هفته وحدت ؛ ايجاد انس و تفاهم به جاى خصومت و دشمنى

دو شنبه 18 مهر 1401 - 15:6:38

دشمنان اسلام همواره سعی داشتند با برجسته کردن اختلاف میان شیعه و سنی بین آنها تفرقه اندازند اما امام خمینی (ره) با درایت و دوراندیشی وبه پیشنهاد آیت الله خامنه ای ، یک هفته اختلاف نظر در میلاد پیامبر اعظم (ص) را به نام هفته وحدت نامگذاری کردند.

تهران- الکوثر۱۲ ربیع الاول ولادت پیامبر اکرم (ص) به روایت اهل سنت و ۱۷ این ماه به روایت اهل شیعه است که به هفته وحدت نام گذاری شده است.
روایتی که می‌خوانید گوشه‌ای از داستان نامگذاری این ایام است: از همان روز‌های اولِ تبعید، آقای خامنه‌ای با جریانی مواجه شد که کارشان، دمیدن بر اختلافات مذهبی منطقه بود. پول می‌گرفتند و کار‌هایی می‌کردند تا سُنی را پیش شیعه منفور کنند و شیعه را پیش سنی. آقای خامنه‌ای برای مقابله با دسیسه‌های تفرقه‌افکنان، ابتدا راهِ دوستی با علمای اهل‌سنت منطقه را در پیش گرفت و برای مولوی‌های منطقه، پیام اتحاد فرستاد. بعد، کار از پیام و مکاتبه فراتر رفت. آقای خامنه‌ای به دیدار مولوی‌ها می‌رفت و آن‌ها به مهمانیِ این روحانیِ تبعیدی می‌آمدند.
قدم بعدی، عملی‌کردن پیشنهادی بکر و وحدت آفرین در راستای زدودن اختلافات بود؛ پیشنهاد نام‌گذاریِ هفته‌ای به نام «هفتۀ وحدت» و برگزاری جشن‌هایی به مناسبت میلاد حضرت رسول. «قبل از انقلاب، اولین بار این هفتۀ وحدتی را که امروز معمول شده، ما در ایرانشهر راه انداختیم. ایام ربیع‌الاول شد. من به مسجد نور، مسجدِ رفیق قدیمی، آقای مولوی قمرالدین رفتم و به ایشان گفتم روز دوازدهم، روایت شماست؛ روز هفدهم، روایت ماست. بین این‌ها فاصلۀ کمی است؛ بیایید از دوازدهم تا هفدهم را جشن بگیریم؛ و من به عنوان حسن نیت، روز دوازدهم را در مسجد آل‌رسول جشن می‌گیرم و همین کار را هم کردم.»(کتاب برتبعید صفحۀ ۱۶۳ و ۱۶۴)

محور وحدت مسلمانان همانا  کتاب قرآن است که به توحید، یگانه پرستی و اسلام دعوت کرده است. در سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۰۳آمده است که "وَ لا تَکُونُوا کَالَّذینَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ" چرا بعد از اینکه آشکار شد اختلاف می‌کنید... قرآن به مومنان می‌فرماید در برابر دشمن آماده باشید و گروه گروه به جهاد بروید. این آیه مردم را از نزاع و دشمنی دور می‌کند. در آیه ۴۶ سوره انفال نیز مسلمانان را از سستی، نزاع و جنگ برحذر می‌داند و می‌فرماید در برابر دشمن یکسان بوده و وحدت داشته باشید. همچنین در آیه ۹۲ سوره مبارکه انبیاء  آمده است "إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً" ما شما را امت واحد خلق کرده ایم...، این آیه دعوت به یکسانی و مبارزه با تفرقه است و جایگاه وحدت در برخی آیات قرآن بسیار تاکید شده است.

وحدت امت اسلامی از اصول و ارزش های مورد تاکید پیامبر خدا(ص) بوده است، از دیدگاه آن حضرت(ص) عزت و اقتدار همه جانبه مسلمانان در پرتو وحدت و همبستگی در برابر دشمنان مشترک است. از نخستین اقدامات رسول مکرم اسلام(ص) بعد از تشکیل حکومت اسلامی در مدینه به منظور تقویت بنیه آن ایجاد روحیه وحدت و یگانگی میان مسلمانان بود. بنابراین ایشان بعد از آن همه تلاش و کوششی که جهت استقرار پایه های حکومت اسلامی متحمل شدند، توانستند مردمان آن عصر را تحت لوای اسلام در آوردند. بنابراین پیامبر(ص) در این برهه از زمان با اجرای برنامه عقد اخوت و برادری میان مسلمانان برای تحقق این مهم اقدام کردند و هر مسلمانی با مسلمان دیگر پیمان برادری بستند و بدین ترتیب، بنیان اتحاد مستحکم شد.
امام علی (ع) نیز در این مورد فرموده اند «با بدعت‌ها بجنگید و نگذارید بدعت‌ها برای شما تفرقه ایجاد کند، از تفرقه بپرهیزید، زیرا هر کسی از دایره اتحاد و همدلی خارج شود طعمه شیطان می‌شود و هیچ گوسفند تنهایی باقی نماند جز اینکه طعمه گرگ شود». در روایت دیگری آمده است که هیچ امتی بعد از پیامبر (ص) اختلافی نکردند مگر اینکه اهل باطل بر حق گرایان چیره شدند. اگر اختلاف بین مسلمانان وجود داشته باشد پیروز نخواهند شد و دشمنان پیروز می‌شوند.

نگاه هفته وحدت، نگاهی وحدت آفرین در همه مشترکات موجود در جهان اسلام و مسلمانان است، نگاهی که به تعبیر امام علی(ع) موجب می شود تا دست قدرت و توانای پروردگار در جمعیت و جماعت اسلام تجلی کند. نگاهی که اختلاف و تشتت و تک روی را در جهان اسلام و نقشه استکبارگران زمانه بر کاروان اسلام را معرفی می کند. در آنجا که امام علی(ع) فرمودند: «با اکثریت هم داستان شوید که دست خدا همراه جماعت است و از تفرقه بپرهیزید که موجب آفت است. آنکه از جمع مسلمانان به یک سو شود، بهره شیطان است، چنانکه گوسفند چون از گله دور ماند، نصیب گرگ بیابان است.»

نتیجه وحدت دوری از تفرقه و دودستگی است

نتیجه وحدت همیشه دوری از تفرقه و دودستگی است. وحدت عامل اخوت و از برکات اسلام  است. امام صادق (ع) فرموده است که برادری با سردمداران و قدرتمندان و دوستی با مستکبران تحقق نمی‌یابد مگر با خودپرستی و خودمحوری؛ لذا اگر وحدت را از دست بدهید مجبورید به سمت سردمداران و قدرتمندان بروید که دچار مشکل خواهید شد.

در روایت ها آمده است  پیامبر (ص) وارد مسجدی شد هر کسی در بین جمع از خود تعریف می‌کرد نوبت به سلمان رسید و گفت؛ من سلمان فرزند یک بنده خدا هستم گمراه بودم که خداوند به وسیله حضرت محمد (ص) مرا راهنمایی کرد. فقیر بودم خداوند به وسیله محمد (ص) مرا بی نیاز کرد. برده بودم توسط محمد (ص) آزاد شدم. پیامبر (ص) وقتی این‌ها را شنید رو به قریش کرد و گفت: خون و نژاد معنایی ندارد، نسب افتخار آمیز هر کس دین اوست، اصل و ریشه هر کس عقل و درک اوست. درنتیجه محوریت وحدت عقل و درک اوس خواهد بود و نباید به دنبال قوم و قوم گرایی رفت.

همانا ، تفرقه سلاح دشمن است و همیشه از این موضوع بالاترین سود را می‌برند. اگر این مسئله را از دست آن‌ها بگیریم زمین خواهند خورد. همانطور که خداوند فرموده است «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» "تفرقه و نبود وحدت" نفوذ، هجوم و رسوخ دشمن را در دل جامعه اسلامی رقم خواهد زد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب نیز  در رهنمودهایی به لزوم حفظ وحدت میان مسلمانان جهان تاکید کرده اند و نقشه راه دستیابی شیعه و سنی به اتحاد را در جهان اسلام ترسیم فرموده اند که بخشی از این بیانات به شرح ذیل است:

اهانت به مقدسات، خط قرمز نظام اسلامی

تاکید می کنم که خط قرمز از نظر نظام اسلامی و از نظر ما، عبارت است از اهانت به مقدسات یکدیگر آن کسانی که نادانسته، از روی غفلت، گاهی از روی تعصب های کور و بی جا، چه سنی و چه شیعه به مقدسات یکدیگر توهین می کنند، نمی فهمند چه می کنند. بهترین وسیله برای دشمن همین ها هستند، بهترین ابزار در دست دشمن همین ها هستند، این خط قرمز است. سنی و شیعه هر کدام مراسم مذهبی خودشان را، آداب خودشان را، عادات خودشان را، وظایف دینی خودشان را انجام می دهند و باید بدهند. اما خط قرمز این است که نباید مطلقا بین اینها به خاطر اهانت به مقدسات چه آنچه که از سوی بعضی از افراد شیعه از روی غفلت صادر می شود، چه آنچه که از روی غفلت از بعضی از افراد سنی مثل سلفی‏ها و امثال اینها صادر می شود که یکدیگر را نفی می کنند چیزی بیان شود. این همان چیزی است که دشمن می خواهد. اینجا هم باید هوشیاری باشدˈ.

سوءاستفاده دشمن از اختلافات شیعه و سنی

کسـانی که شعـار اتحـاد و وحدت و برادری مسلمین را می دهند، اینها دشمن مسلمانان نیستند، دوست مسلمانانند، خیر مسلمانان را می خواهند و مایلند همه ی مسلمین عالم عزیز باشند. چه فایده ای دارد که در داخل جامعه ی اسلامی، مسلمانان از مذاهب مختلف، روبه روی هم بایستند و به همدیگر ضربه بزنند. از آن طرف هم دشمن بیاید، هر دوی اینها را محاصره کند، سرشان را به هم بکوبد و خودش بنشیند، تماشا و استفاده بکند. این خوب است؟
اگر ما می گوییم که شیعه و سنی در کنار هم قرار بگیرند، یعنی شیعه، شیعه بماند، سنی هم سنی بماند. ما چه موقع به عالم تسنن گفته ایم که منظورمان از وحدت این که شما شیعه بشوید. ما چنین چیزی نگفته ایم. هر کس خواست شیعه بشود، از طریق علمی و از راه مباحثات عالمانه شیعه بشود. آنها هم آزادند که بروند کار خودشان را بکنند. ما نمی گوییم شما مذهبت را عوض کن؛ ما می گوییم شیعه و سنی باید همیشه سر عقل باشند، همچنانکه بحمدالله در دوران انقلاب اسلامی، در کشور ما مشاهده شد. نگذارند دشمن از اختلافات اینها سوءاستفاده کند. برگزاری هفته وحدت، برای این استˈ.

سربلندی دنیای اسلام با اتحاد مسلمانان

یک میلیارد انسان در دنیا هستند که درباره ی خدا و پیامبر و نماز و حج و کعبه و قرآن و بسیاری از احکام دینی، با هم یک عقیده دارند، یک یاچند مورد اختلاف هم دارند. اینها بیایند همان چند اختلاف را بگیرند، با هم بجنگند، تا آن کسی که با اصل خدا و پیامبر (ص) و دین و همه چیز مخالف است، کار خودش را انجام بدهد. آیا این عاقلانه است؟ ما گفتیم یک عده از علما و متفکران دور هم بنشینند و در سطح علمی و فرهنگی، برای تقریب و نزدیک کردن ، ˈمؤسسه التقریب بین المذاهب الاسلامیّهˈ را به وجود آورند. چهار مذهب فقهی در اهل سنت هست، مذهب امامیه هست، مذهب زیدیه هست، مذاهب دیگر اسلامی هستند. اینهـا بنشینند ببینند، در مسایل علمی و دینی، چقـدر می توانند با یکدیگر همکاری و کار کنند. ما این مرکز را تشکیل دادیم. ان شاءالله برادرانی که مسوول این کار هستند و معین شده اند، آن را با قوت دنبال می کنند. این کار، کاری است که خدای متعال از آن راضی است و سرنوشت اسلام به این طور کارهاست. اگر مسلمین دست در دست هم بگذارند و با هم صمیمی باشند، ولو عقایدشان مخالف با یکدیگر باشد، اما آلت دست دشمن نشوند، دنیای اسلام سربلند خواهد شدˈ.

حاکمیت اسلام و هضم اختلاف ها

یکی از اصول اسلام، وحدت مسلمین و اخوت اسلامی است. «وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ الله» (سوره آل عمران)، نقاط مشترک را هم باید چسبید. در افغانستان، اتفاقاً اختلافات مذهبی و فرقه ای و قومی هم هست. اقوام افغانستان، در طول این تاریخ دویست و پنجاه ساله ای که ما می دانیم، غالبا با هم درگیری داشته اند. از لحاظ قومی هم، شیعه و سنی با یکدیگر اختلافات داشته اند. باید همه ی اینها را در هم هضم کنیم و فقط اسلام را در همه ی این گروه ها و دسته جات مختلف حاکم نماییم. در راسش هم شما آقایان اعم از شیعه و سنی که هر کدام بحمدالله جمعیتی را دنبال سر خودتان دارید، باید در جهت ایجاد حکومت اسلامی و حاکمیت اسلام در افغانستان تلاش کنید و به کمتر از این هم بایستی قانع و راضی نشویدˈ.

سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار سفرای کشورهای اسلامی به مناسبت هفته وحدت 


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 18 مهر 1401 - 10:38:0