تصاویر قدیمی از حرم عسکریین علیهم السلام

چهار شنبه 13 مهر 1401 - 14:49:43
تصاویر قدیمی از  حرم عسکریین علیهم السلام

آستان مقدس امامین عسکریین (علیهماالسّلام) در شهر سامراء در استان صلاح‌الدین، در نیمه شمالی عراق و در شرق استان انبار و غرب استان‌های دیالی و سلیمانیه، واقع است.

تهران- الکوثرمرکز این استان، شهر تکریت است. از مهم‌ترین و بهترین شهرهای آن سامرّا می‌باشد که حرم مقدس امام‌هادی و امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) را دربردارد.
این آستان مقدس، از دیرباز تاکنون، یکی از زیارتگاه‌های مهم شیعه در جهان بوده و وجود آن در شهر سامرا، این شهر را به یکی از چهار شهر زیارتی مهم شیعیان در عراق، تبدیل کرده است.
هسته اولیه آستان سامرا، خانه امام‌ هادی (علیه‌السّلام) است که پس از احضار شدن به سامرا به دستور متوکل عباسی، برای سکونت خود از «دلیل بن یعقوب نصرانی»، خریداری نمود. این خانه، در یکی از محلات سامرا، به نام عسکر المعتصم واقع بود و امام یازدهم شیعه (علیه‌السّلام) نیز با انتساب به همین محله، به لقب «عسکری» شهرت یافت.
درباره تاریخچه و روند ساخت بارگاه امامین عسکریین (علیهماالسّلام) در قرون اولیه اسلامی، اطلاعات موثق چندانی در منابع معتبر تاریخی، به چشم نمی‌خورد. اما مرحوم شیخ محمد سماوی تاریخچه احداث آستان سامرا را در منظومه‌ای به زبان عربی، سروده است. بر این اساس، در سال ۳۳۳ ه. ق، ناصرالدوله حمدانی، گنبدی روی قبر دو امام، بنا کرد و برای شهر سامرا، حصاری بنیان نهاد.
در سال ۳۳۷ ه. ق، معزالدوله دیلمی پس از پیروزی بر ناصرالدوله، وارد سامرا شد و اموالی برای آبادانی شهر، صرف نمود و اقدامات عمرانی ناصرالدوله را تکمیل کرد. به دستور وی، صندوقچه‌ای از چوب، بر قبر مطهر نهادند. پس از وی نیز برادرزاده‌اش، عضدالدوله دیلمی، در سال ۳۶۸ ه. ق، گنبد و بارگاه سامرا را بازسازی کرد و صحن آن را توسعه داد و حصار پیرامون شهر را بازسازی کرد.
شیعه و اهل سنت، اتفاق‌نظر دارند که امام‌ هادی (علیه‌السّلام) پس از شهادت، در خانۀ خود به خاک سپرده شد. پیکر مطهر امام عسکری (علیه‌السّلام) نیز پس از شهادت، در کنار مرقد مطهر پدر بزرگوارش به خاک سپرده شد.


از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


چهار شنبه 13 مهر 1401 - 14:49:37

عکسهای بیشتر :

دسته بندی :