کشف پیکرهای 20 شهید نوجوان انتفاضه شعبانیه در نجف

سه شنبه 29 شهریور 1401 - 15:58:28
کشف پیکرهای 20 شهید نوجوان انتفاضه شعبانیه در نجف

تهران- الکوثر: مقامات شهر نجف اشرف از کشف یک گور جمعی حاوی پیکرهای 20 شهید قیام شعبانیه خبر دادند که در سال 1991 میلادی به دست عوامل رژیم بعث، زنده به گور شده بودند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از شفقنا، «حیدر خضیر خطار»، مسئول بخش گورهای جمعی در بنیاد شهید نجف اشرف گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌‎دهد که این اجساد مربوط به سال 1991 میلادی یعنی قیام شعبانیه علیه رژیم گذشته است همچنین اغلب اجساد متعلق به جوانان و افراد کم سن و سال است و هیچ مدرکی همراه‌شان کشف نشده است.

خطار گفت: به احتمال زیاد این افراد به دست دژخیمان صدام زنده به گور شده‌اند زیرا هیچ آثاری از شلیک گلوله وجود ندارد.

وی تاکید کرد: پیکرهای شهدا برای انجام آزمایش DNA به پزشکی قانونی ارسال شد تا از این طریق خانواده‌هایشان شناسایی شوند.

خطار گفت: در نجف اشرف 8 تا 9 گور جمعی وجود دارد که تاکنون سه مورد آن در شمال استان کشف شده است و همگی مربوط به رخدادهای قیام شعبانیه است.

خیزش شعبانیه یا انتفاضه شعبانیه قیام مردم عراق علیه رژیم بعث بود که سرتاسر این کشور از شمال تا جنوب را دربرگرفت. این قیام در پایان جنگ خلیج فارس و قطعنامه 670 شورای امنیت که کلیه تحرکات هوایی ارتش عراق حتی بالگردها را ممنوع کرد به وقوع پیوست و در نتیجه آن کنترل بخش اعظم کشور به دست نیروهای مردمی افتاد.

از هجده استان عراق، چهارده استان سقوط کرد ولی در نهایت، این قیام توسط نیروی نظامی صدام حسین و وفادارانش در گارد ریاست جمهوری عراق به شدت سرکوب شد، به ویژه نقاط مرکزی شهر کربلا که یکی از هسته‌های مقاومت مردمی بود به ویرانه تبدیل شد و حرم امام حسین علیه السلام مورد اصابت چندین گلوله تانک گارد ریاست جمهوری صدام حسین قرار گرفت. در این درگیری‌ها هزاران نفر کشته و نزدیک به دو میلیون نفر از عراق آواره شدند. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 29 شهریور 1401 - 15:58:19

دسته بندی :

پربازدیدها