کنعانی : منتظر پاسخ آمریکا هستیم

دو شنبه 14 شهریور 1401 - 15:6:42
کنعانی : منتظر پاسخ آمریکا هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه بااشاره به مذکرات لغو تحریم ها گفت : جمهوری اسلامی ایران منتظر دریافت پاسخ طرف‌های مقابل و مشخصا دریافت پاسخ دولت آمریکا است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، کنعانی با تاکید بر اینکه لغو کامل تحریم‌ها علیه دولت و ملت  ایران از اهداف اساسی مذاکرات بین ایران و طرف‌های امضا کننده توافق برجام است، تصریح کرد: ما در این زمینه برای این‌که کمک کنیم به پایان خوش این ماراتُن و به اهداف مدنظر جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مصالح و منافع ملی دست یابیم و در عین حال روند را برای شکل گیری فضای سازنده در حوزه مناسبات بین‌المللی مهیا کرده و به تثبیت چارچوب‌های چندجانبه بین‌المللی و سیاسی به عنوان چارچوب مناسب برای حل و فصل بحران‌های پیچیده کمک کنیم، مسؤولانه عمل کردیم.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‌ها و نکات خودش را به طرف اروپایی منتقل کرده و منتظر هستیم دیدگاه و پاسخ طرف مقابل را بشنویم. معتقدیم چنانچه در طرف مقابل اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد و همانند جمهوری اسلامی ایران سازنده عمل کنند و نگاه رو به جلو داشته باشند، پاسخ ایران سازنده، شفاف و قانونی بوده و می‌تواند در صورت وجود اراده سیاسی متقابل، زمینه را فراهم کند که در زمان بسیار کوتاه جمع بندی مذاکرات انجام شود و توافق صورت گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره بحث تضمین‌ها و مسائل باقیمانده بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: مهمترین دستورکار بحث تضمین‌هاست. هر توافقی شکل بگیرد، اگر چارچوب تضمین محکم نباشد، در هر زمانی ممکن است شاهد اتفاقات ناگوار در ارتباط با توافق باشیم. همانطور که در مرحله قبل بعد از توافق ۲۰۱۵ هم شاهد این رخداد بودیم. ایران یکجانبه به توافق عمل کرد دولت آمریکا خارج شد و عمل نکرد و طرف‌های اروپایی به تعهداتشان عمل نکردند و نتوانستند خسارات ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی دولت آمریکا را جبران کنند.

کنعانی اضافه کرد: موضوع تضمین برای ایران بسیار حائز اهمیت است هم در حوزه انتفاع اقتصادی و رفع تحریم‌های اقتصای و هم در حوزه رفع مشکلات مرتبط با همکاری‌های شفاف و قانونی و سازنده ایران با آژانس.

 حضور ایران در سوریه مستشاری است

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره ادعای هفته گذشته رژیم صهیونیستی مبنی بر هدف قرار دادن مواضع ایران در سوریه نیز گفت: اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در حمله به زیرساخت‌های سوریه همچنان ادامه دارد. این حملات در نتیجه حمایت دولت آمریکا صورت می‌گیرد و دولت آمریکا هم از جمله کشورهایی است که به صورت غیرقانونی نیروهای نظامی خودش را در مناطقی از سوریه مستقر کرده است.
کنعانی تاکید کرد:  ادعای این رژیم مبنی بر حمله به اماکن و پایگاه‌های متعلق به ایران پوچ، باطل و بی اساس و مبتنی بر بهانه‌جویی و فرار به جلو است. حضور ایران در سوریه مستشاری و به درخواست رسمی دولت سوریه صورت گرفته و این ادعاها باطل است.

 هیچ کشوری حق ندارد مسیرهای کشتیرانی را در آب‌های آزاد مورد تهدید قرار دهد 

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه  درباره برخورد پیش آمده بین شناورهای آمریکایی و ناوشکن جماران در دریای سرخ و ادعاهای آمریکایی مبنی بر مفقود شدن دوربین‌های دو شناور آنها نیز بیان کرد: فارغ از این‌که ادعای دولت آمریکا در این رابطه چیست، جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی حضور دارد و کشتی‌های تجاری جمهوری اسلامی ایران در مسیرهای ترانزیتی و ترددی آب‌های بین‌المللی به صورت طبیعی تردد دارند.

امنیت و ثبات در عراق برای ما حائز اهمیت است 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره وضعیت کنونی عراق و اظهارات ضد ایرانی سید مقتدی الصدر و ارتباط مستقیم ایران با مقتدی الصدر نیز بیان کرد: روند تحولات عراق برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: فارغ از مباحث مطرح شده در فضای رسانه‌ای، موضوع امنیت و ثبات در عراق برای ما حائز اهمیت است. جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی که گمان کند می‌تواند صلح و ثبات و آرامش را به برادران عراقی برگرداند، استفاده می‌کند. 
وی درباره تردد زوار اربعین از مرزهای اقلیم کردستان عراق نیزگفت: به سهم خود از دولت و ملت بزرگ عراق قدردانی می‌کنم که همانند سال‌های گذشته زمینه را برای میزبانی خیل عظیم مشتاقان زیارت اباعبدالله الحسین فراهم کردند. امسال در اقلیم هم به کمک برگزاری باشکوه مراسم آمدند و مرزها در اقلیم کردستان عراق به روی زوار ایرانی گشوده شد و تا الان همکاری خوبی صورت گرفته است.

عبور زوار پاکستانی اربعین از میرجاوه

وی درباره تسهیل عبور زوار پاکستانی و هندی اربعین از مرز میرجاوه گفت: امیدواریم امسال با کمک ایران به عنوان سرزمین مسیر عبور به سمت عتبات عالیات و هم با کمک برادرانمان در عراق و دولت عراق شاهد عزیمت آسان و روان برادران و خواهران زائر از پاکستان و افغانستان و دیگر کشورهای منطقه حتی از حوزه آسیای مرکزی و قفقاز به سمت عراق و انجام مراسم اربعین با آمد.

مذاکرات ایران و عربستان

وی در پاسخ به سؤال دیگر درباره دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان خاطرنشان کرد:  گفت‌وگوهای خوبی بین دو کشور صورت گرفت و توافقات خوبی انجام شد و معتقدیم تکمیل اجرای توافقاتی که در نشست‌های قبلی بین دو کشور انجام شده بود، می‌تواند کمک کند که شاهد برداشته شدن گام دیگری در سطح سیاسی در روابط بین ایران و عربستان باشیم.
کنعانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مذاکرات ایران و عربستان و توافقاتی که باید اجرایی شود نیز گفت: موضوعاتی وجود دارد که باید حل و فصل شود و برای از سرگیری روابط دو کشور ریل گذاری شود. 


دو شنبه 14 شهریور 1401 - 14:59:54

پربازدیدها