علت ناآرامیهای اخیر بغداد از نگاه تحلیلگر عراقی

پنج شنبه 10 شهریور 1401 - 11:38:15

«اثیر الشرع» نویسنده و پژوهشگر مسائل سیاسی و امنیتی عراق از بغداد در گفتگو با شبکه الکوثر درباره حوادث اخیر بغداد و پیامدهای آن بر تحولات عراق سخن گفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اثیر الشرع ، تحلیلگر عراقی برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر گفت : مقتدی صدر کسی است که ابتکار عمل را در دست دارد و توانایی تحریک مردم و دامن زدن به اعتراضات را دارد چرا که مقتدی صدر دارای طرفداران زیادی است که نمی توان آنها را دست کم گرفت یا به آنها فکر نکرد. 
الشرع افزود : زمانی که مقتدی صدر دستور تظاهرات و تحصن در مقابل ساختمان پارلمان را داد، سازوکاری برای فشار بر فراکسیونهای سیاسی برای پذیرش تغییر واقعیتی بود که او آن را اصلاحات می نامد. 
وی تصریح کرد: چارچوب هماهنگی امتیازاتی را به سید مقتدی صدر داد، در حالی که سایر گروهها چشم پوشی از حق خود را نپذیرفتند و گویی در دولت های قبلی شرکت نداشتند. 
وی اضافه کرد : جریان صدر و چارچوب هماهنگی بار سنگین اشتباهات دولت های قبلی را که همه احزاب و طرفها بر طبق سهمیه بندی تعیین شده توسط فرماندار مدنی عراق ، پل برمر در سال 2004 در آن مشارکت داشته اند ، به دوش می کشند. 
«اثیر الشرع» پژوهشگر مسائل سیاسی و امنیتی عراق در پایان تاکید کرد : بندهایی در قانون اساسی عراق وجود دارد که بعد از انتخابات قانونگذاری به درستی تفسیر نشده است، به ویژه اصل 76 که مربوط به بزرگترین فراکسیون و چگونگی تشکیل آن است.


 


پنج شنبه 10 شهریور 1401 - 11:24:58