قابلی پلو، غذای سنتی افغانستان

یک شنبه 30 مرداد 1401 - 13:27:35
قابلی پلو، غذای سنتی افغانستان

تهران- الکوثر: قابلی پلو از غذاهای سنتی و البته اعیانی مردم شمال افغانستان است که بیشتر در مهمانی‌ها و عروسی‌های ثروتمندان طبخ و سرو می شود و با حضور مهاجران افغان، در شهر مشهد نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، زادگاه قابلی پلو (یا کابلی پلو) شمال کشور افغانستان و مخصوصا شهر مزارشریف شناخته می شود، این غذای سنتی با برنج، گوشت گوسفند، پیاز، روغن، هویج، کشمش، زیره و ادویه ساخته می‌شود. این غذا اکنون در کشورهای همسایه افغانستان مانند ایران و ازبکستان هم تهیه می‌شود. در تهیه این غذا که پرطرفدارترین خوراک در شهر مزارشریف است از برنج، گوشت گوسفند، هویج، کشمش و خلال پسته و بادام استفاده می‌شود. 

طرز تهیه قابلی پلو مجلسی

مرحله اول

برای تهیه این غذای محبوب افغانستانی ابتدا پیاز را خلالی خرد کرده و با مقداری روغن سرخ کنید تا طلایی شود. سپس زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید. نیمی از پیاز داغ را خارج کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم

گوشت را که به قطعات سه سانتی‌متری تقسیم کرده‌اید به پیاز داغ اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن تیره شده و آب گوشت جمع شود. حالا مقداری آب جوش اضافه کنید و بگذارید با حرارت زیاد بپزد. سپس حرارت را کم کنید، درِ ظرف را ببندید و یک ساعت به گوشت اجازه دهید تا بپزد. یک ربع تا نیم ساعت قبل از پخت کامل گوشت، به آن نمک اضافه کنید و اجازه دهید آب آن خیلی کم یا کاملا جمع شود.

مرحله سوم

در حین پخته شدن گوشت هویج‌ها را پوست بگیرید و خلالی خرد کنید. در صورتی که کشمش‌ها سفت هستند آن‌ها را به مدت 15 تا 20 دقیقه در آب سرد قرار دهید تا نرم شوند. خلال پسته و بادام را هم بشویید و از صافی رد کنید. نصف پیاز داغ را که جدا کرده بودید داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید، سپس هویج خلالی را اضافه کنید و به مدت پنج دقیقه تفت دهید. کشمش، خلال بادام و پسته را نیز اضافه کنید، کمی تفت دهید و سپس از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم

برنج را به صورت آبکشی تهیه کنید. برنج شسته شده را با آب، نمک و روغن روی حرارت گاز قرار دهید و پس از گذشت 10 دقیقه آبکش کنید. حالا نوبت کاراملی کردن شکر قابلی پلو است. برای کاراملی کردن شکر آن را در یک ظرف مناسب بریزید و بدون آب روی حرارت بسیار کم قرار دهید. اجازه دهید شکر شروع به آب شدن کند. وقتی تا قسمتی آب شد و رنگ آن به قهوه‌ای متمایل بود آن را هم بزنید تا قسمتی که آب نشده در قسمتی که آب شده حل شود و کارامل یک دستی به دست آید.

مرحله پنجم

شکر را از روی حرارت بردارید. این پروسه طولانی است و ممکن است تا 45 دقیقه زمان ببرد. کف قابلمه کمی روغن بریزید. از برنج آبکش شده کف قابلمه بریزید. سپس مقداری از گوشت روی برنج ریخته و از مخلوط هویج روی گوشت بریزید. حالا روی مواد مخلوط ادویه پلویی بپاشید، دوباره برنج بریزید و همین مراحل را ادامه دهید تا مواد تمام شود. توجه کنید حتما لایه نهایی پلو باشد. روی پلو ادویه و آب زعفران بریزید. اگر از آب گوشت چیزی باقی مانده بود روی برنج بدهید. حرارت زیر قابلمه را کم کنید، دم کنی بگذارید و بین 45 دقیقه تا یک ساعت اجازه دهید پلوی شما دم بکشد. قابلی پلو شما آماده است و تنها کافیست آن را با حوصله و سلیقه تزیین کنید و در کنار یک کاسه ماست همزده پرچرب نوش جان کنید. 

البته در برخی مناطق، از گوشت مرغ به جای گوشت گوسفند برای تهیه قابلی پلو استفاده می شود. 

منبع: کتاب کاله 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 30 مرداد 1401 - 13:26:10