ابن عثمان؛ از بزرگ ترین و قدیمی ترین مساجد شهر غزه

جمعه 28 مرداد 1401 - 16:39:47
ابن عثمان؛ از بزرگ ترین و قدیمی ترین مساجد شهر غزه

مسجد «ابن عثمان» در قلب محله الشجاعیه واقع شده و از بزرگ ترین و قدیمی ترین مساجد شهر غزه و دومین مسجد تاریخی در غزه بعد از مسجد «العمری» است.

تهران- الکوثرمسجد ابن عثمان  به «الجامع الکبیر» نیز مشهور است و علت آن مساحت بزرگ این مسجد است و بیش از 600 سال قدمت دارد.
مسجد الجامع الکبیر در جنگ های سابق بارها مورد هدف قرار گرفته است و مرکز درگیری با نظامیان صهیونیستی در انتفاضه سنگ در سال 1987 میلادی بوده است.
مساحت این مسجد دو هزار متر مربع است و به سبک مملوکی ساخته شده است و 400 متر مربع آن به مساحت اصلی مسجد را تشکیل می دهد و دارای دو در دارد.

نریمان خله، محقق و تاریخ شناس در این باره گفت: مسجد ابن عثمان، دومین مسجد تاریخی در غزه اسا و دارای مصلای بزرگی است و مناره بلند نیز دارد که آن را از بقیه مساجد متمایز می کند.
وی تاکید کرد: این مسجد به نام «شهاب الدین بن عثمان»، یکی از علمای دینی شهر غزه است. نسب وی به شهر نابلس شمال کرانه باختری بر می گردد.
ابن عثمان این مسجد را در غزه بنا کرد و شبیه مسجد دیگری در جنوب کرانه باختری ساخت  تا به این ترتیب شهرهای فلسطین را به هم مرتبط کند.

این محقق و تاریخ نویس در ادامه گفت: این مسجد نمونه ای برجسته از معماری مملوکی است و یکی از درهای آن به سمت مسجد باز می شود که برای حدود 500 نمازگزار ظرفیت دارد و اطراف آن با شبستان احاطه شده است و تنها بخش شرقی آن دارای شبستان نیست که به مصلای اصلی باز می شود و گنبد بر روی آن قرار دارد.
وی افزود: مسجد ابن عثمان دارای مساحتی بزرگ و طراحی زیبا است که تاکنون معماری خود را حفظ کرده است.
وی تاکید کرد: در بخش رواق غربی این مسجد قبر امیر یلخا قرار دارد که در زمان مملوکی ها حاکم شهر غزه بوده است.


در کنار آن مکانی به اسم «فستقیه» است که قبر ده ها نفر از جهادی قرار دارد که در زمان جنگ های صلیبی به شهادت رسیده اند و همین امر جایگاه دینی و تاریخی برجسته ای به این مسجد داده است.
مسجد ابن عثمان از سنگ های مرمر ساخته شده و مزین به تزیینات اسلامی است. این مسجد در جنگ های قدیمی تخریب شده و مورد مرمت قرار گرفته است و 20 سال پیش نیز یک بارمرمت شده است و مصلای آن 10 سال پیش مرمت شده است.

وزارت آثار و گردشگری کار نظارت بر مرمت این مسجد را بر عهده داشت. این مسجد یکی از مهم ترین مساجد تاریخی شهر غزه به شمار می رود.
بنابر گزارش ها، این مسجد در سال 2015 میلادی نیز به صورت جزئی مرمت شده است، اما به طور کامل تاکنون مرمت نشده است.


همچنین بخوانید: 
شجره، یکی از زیباترین مساجد مدینه
سرنوشت غم‌انگیز مسجد حضرت زهرا (س) در مدینه
نگاهی به تاریخچه مسجد جامع قم
مثل این مسجد را در هیچ جای دیگر دنیا نمی بینید!
آشنایی با قدیمی ترین مسجد ایران
پيامبران خفته در ايران
مسجد شیخ لطف الله ، زیباترین مسجد ایران
زیباترین مساجد ایران


جمعه 28 مرداد 1401 - 16:10:8