ایران پاسخ داد، آمریکا چه می‌کند؟

سه شنبه 25 مرداد 1401 - 9:22:13
ایران پاسخ داد، آمریکا چه می‌کند؟

تهران- الکوثر: جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز سه شنبه، پاسخ نهایی خود را درباره پیش نویس توافق هسته ای وین به میانجی اروپایی تحویل داد و اکنون نوبت آمریکا است که تصمیم بگیرد آیا تمایل واقعی برای دستیابی به توافق در این زمینه دارد یا خیر.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ملاحظات ایران درباره پیش نویسی که جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طرف های مذاکره کننده در وین ارائه کرد، در جلسه ویژه بعد از ظهر دیروز (دوشنبه) شورای عالی امنیت ملی مطرح شد و در نهایت پاسخ ایران به متن پیشنهادی اروپا بامداد امروز سه شنبه به صورت مکتوب در اختیار اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده گفت‌وگوها قرار گرفت.

اطلاعات درز کرده از جلسات نشان می دهد ایران در سه مورد به پیش نویس پیشنهادی اروپایی‌ها ملاحظاتی وارد کرد که گفته می شود ایالات متحده در دو مورد انعطاف شفاهی خود را بیان کرده است اما باید در متن گنجانده شود. ظاهرا موضوع سوم هم به تضمین تداوم اجرای برجام برمی‌گردد، که به واقع‌بینی آمریکا برای تامین نظر ایران بستگی دارد.

به طور خلاصه می توان گفت اگر پاسخ آمریکا به ملاحظات ایران با واقع‌بینی و انعطاف همراه باشد توافق حاصل خواهد شد. این امیدواری موجب شد محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده ایران در توئیتی بنویسد: ایران نگرانی های خود را ابراز کرده است، اما حل مسائل باقی مانده چندان دشوار نیست. هرچند مرندی در ادامه راه را به روی هر احتمالی باز گذاشت و با بیان اینکه نگرانی‌های ایران ناظر بر بدعهدی طرف‌های غربی در قبال برجام است افزود:‌ نمی توانم بگویم که توافقی حاصل خواهد شد، اما نسبت به قبل به توافق نزدیک تر هستیم.

در همین حال ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تکرار تهدید توخالی تشدید تحریم ها علیه ایران در صورت شکست تلاش ها برای بازگشت به توافق هسته ای اعلام کرد واشنگتن هم پاسخ خود را درباره پیش‌نویس توافق به جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه خواهد کرد. وی ادعا کرد اگر ایران آماده بازگشت به پایبندی متقابل به برجام باشد، آمریکا نیز این آمادگی را دارد.

نخستین واکنش اروپا به پاسخ مکتوب ایران

به گزارش رسانه‌های غربی،  اتحادیه اروپا پاسخ مکتوب ایران را به پیش نویس پیشنهادی هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات دریافت کرده است. البته مقام های اتحادیه اروپا رسما اظهار نظری نکرده اند اما «اشتفانی لیختنشتاین» خبرنگار اتریشی بامداد سه شنبه در توئیتر نوشت: «اتحادیه اروپا پاسخ ایران را دریافت کرد. یک منبع می گوید هیچ چیز بسیار تحریک برانگیز در این پاسخ وجود ندارد و بیشتر روی تحریم ها و تضمیمن ها متمرکز است». 

لورا لوزن خبرنگار آمریکایی هم در صفحه توئیتر خود به نقل از منابع اروپایی‌اش نوشت: پاسخ ایران عمدتا در حوزه مسائل تحریمی است و ایران در این زمینه «موضوعات زیرکانه‌ای» را مطرح کرده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 25 مرداد 1401 - 9:22:5