مسجد سلطان قابوس عمان، شاهکار معماری ایرانی

دو شنبه 24 مرداد 1401 - 16:36:27
مسجد سلطان قابوس عمان، شاهکار معماری ایرانی

مسجد جامع سلطان قابوس یکی از زیباترین جاذبه‌های معماری جهان اسلام است که در شهر مسقط، پایتخت کشور عمان قرار دارد.

تهران- الکوثرمسجد جامع سلطان قابوس (Sultan Qaboos Grand Mosque) نمونه‌ای زیبا و در خور توجه از معماری اسلامی در شهر مسقط، پایتخت عمان است. معماری مسجد برگرفته از معماری‌های سبک اسلامی، خاورمیانه و عمان را با مشارکت هنرمندان نیشابوری از ایران است. این بنای مذهبی با مساحت مسجد حدود ۴۱۶,۰۰۰ متر‌مربع با ظرفیت ۲۰ هزار نمازگزار در سال ۲۰۰۱ افتتاح شد. این مسجد عربی با برخورداری از گنبدی با ۳۴ متر ارتفاع، بزرگترین فرش دستباف ایرانی، عظیم‌ترین لوستر کریستالی جهان و موزاییک‌های زیبا و رنگارنگ بزرگترین جاذبه گردشگری و تاریخی عمان است.

دستور ساخت این مسجد جامع زیبا توسط سلطان قابوس، پادشاه این کشور در سال ۲۰۰۱ صادر شد. یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های غیر قابل انکار این مسجد، دسترنج هنرمندان ایرانی است. فرش دستباف ایرانی این مسجد ۱.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ گره دارد و وزن آن ۲۴ تن است. از این فرش، به‌عنوان دومین فرش بزرگ جهان یاد می‌شود. همچنین لوستر بزرگ و باشکوه نمازخانه از دیگر نکات جالب‌ توجه مسجد است. 

در سال ۱۹۹۲، قابوس ابن سعید (Qaboos bin Said)، پادشاه وقت عمان، فرمانی برای ساخت یکی از بزرگ‌ترین مساجد خاورمیانه صادر کرد. پادشاه عمان وسواس خاصی برای این مسجد قائل بود. به همین منظور، در سال ۱۹۹۳ مسابقه‌ای بین‌المللی برای طراحی بنای مسجد ترتیب داد.

سلاطین دنیای معماری از سرتاسر دنیا در این مسابقه شرکت کردند تا در نهایت شرکت معماری بین‌المللی کاریلیون الاوی (Carillion Alawi) سربلند از این مسابقه بیرون آمد. طرح نهایی ساخت مسجد در سال ۱۹۹۴ زیر نظر این شرکت انگلیسی اجرا شد. ساخت این مسجد عظیم ۶ سال و ۷ ماه به طول انجامید.

جالب است بدانید برای ساخت این مسجد از ۳۰۰هزار تن سنگ هندی کمک گرفته شده. در سال ۲۰۰۱، قابوس ابن سعید، این مسجد باشکوه را به مناسبت جشن ۳۰سالگی پادشاهی‌اش افتتاح کرد.

ابعاد مسجد جامع سلطان قابوس

مصلی اصلی این مسجد مربعی با ابعاد ۷۴٫۴ در ۷۴٫۴ متر است. این مربع را طاقی با ارتفاع ۵۰ متر از سطح زمین فرا گرفته. مناره اصلی مسجد دقیقاً ۹۰ متر ارتفاع دارد. ۴ مناره دیگر با ارتفاع ۴۵٫۵ متر، مناره اصلی را در بر گرفته‌اند.

به لطف چنین فضای گسترده‌ای،‌ ۶۵۰۰ نمازگزار مرد و ۷۵۰ نمازگزار زن در مصلی اصلی مسجد عبادت می‌کنند. محیط سنگ‌فرش بیرون مصلی نیز ۸هزار نمازگزار را در خود جای می‌دهد. در مجموع، با درنظرگرفتن راهروها و حیاط‌های بیرونی و داخلی می‌توان گفت مسجد جامع مسقط، فضای عبادت را برای ۲۰هزار نمازگزار مهیا می‌کند.

طراحی داخلی و خارجی مسجد جامع سلطان قابوس عمان

گنبد و مناره‌های باشکوه مسجد جامع مسقط از محله‌های دور این شهر به چشم می‌‌خورد. فضای بیرونی مسجد به زیبایی نورپردازی شده تا پس از غروب، نمایی عرفانی را پیش روی نمازگزاران قرار دهد. راهروی ورودی این مسجد ۳ طاق بسیار بلند دارد که با سنگ مرمر پوشیده‌ شده‌اند. این طاق‌ها همگی در نهایت به مناره اصلی ختم می‌شوند.

از طراحی زیبای محیط بیرون مسجد که بگذرید، محو تماشای طراحی داخل مسجد خواهید شد. از آنجا که عظمت هر مسجدی را محراب آن مشخص می‌کند، طراحی محراب این مسجد به استاد سید محمدکاظم مظلوم‌زاده، از معماران شاخص هنر اسلامی واگذار شده است. به هر کجای مسجد که نگاهی بیندازید، جلوه‌گاهی از کاشی و موزاییک‌کاری‌های هنرمندان خاورمیانه‌ای به چشم می‌خورد.

بخش‌های مختلف مسجد جامع سلطان قابوس

کاملاً مشخص است مسجدی با ابعادی بیشتر از ۴۰۰هزار متر مربع، فقط محل نمازگزاری نیست. در این مسجد صحنی ویژه‌ برای برگزاری سخنرانی‌های مذهبی وجود دارد. در کنار این صحن، با کتابخانه‌‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم که یکی از کامل‌ترین کتابخانه‌های عمان است. نزدیک به ۲۰هزار جلد کتاب ارزشمند در این کتابخانه خودنمایی می‌کند.


همچنین بخوانید:

شجره، یکی از زیباترین مساجد مدینه
سرنوشت غم‌انگیز مسجد حضرت زهرا (س) در مدینه
مسجد صورتی، نماد عشق مسلمانان فیلیپینی به اسلام
نگاهی به تاریخچه مسجد جامع قم
مثل این مسجد را در هیچ جای دیگر دنیا نمی بینید!
مسجد لرزاده؛ اثری ماندگار از عهد قاجار
مسجد «حاج شیخ علی»؛ مسجدی کوچک از دوره قاجار
قدیمی‌ترین درب کعبه کجاست؟
ناگفته‌هایی از سرگذشت قدیمی‌ترین سنگ مرقد امام رضا (ع)


 


دو شنبه 24 مرداد 1401 - 16:36:14

عکسهای بیشتر :