هر انسان حقگرایی ناگزیر در کنار امام حسین علیه السلام قرار می گیرد

چهار شنبه 12 مرداد 1401 - 18:56:44

ویژه الکوثر : شیخ محمدعلی میرزایی در برنامه الوجه الاخر شبکه الکوثر گفت هر انسان حقگرا و طالب حقی ناگزیر در کنار امام حسین علیه السلام قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ محمدعلی میرزایی پژوهشگر اسلامی و استاد حوزه و دانشگاه در برنامه «الوجه الاخر» شبکه الکوثر گفت :« در حقیقت مسلمانان اجماع دارند که یزید باطل بود و حسین حق. مدرسه حسین مدرسه حق است و مدرسه یزید مدرسه غیر حق و باطل است. و همچنین در خصوص معاویه تا حدود زیادی اگر جریانهایی پدیدار شد که از ضرورت خودداری از لعن و ناسزا سخن گفته اند اما به معنای این نیست که آنها معتقدند معاویه بر حق بوده است.»

میرزایی افزود :« در آن منازعات اولیه ، جریان حق و جریان باطل وجود داشت ، منازعه حق و باطل بود. این چیزی است که درباره آن اجماع وجود دارد. یعنی کسی نمی گوید که مسئله تنها تنوع و تعددگرایی سیاسی بوده است. مسئله ، مسئله جریان حق و جریان باطل بود بنابراین در عصری که این نهضت مهم و مبارک شکل گرفت ، عصر پیش از مذهبگرایی شناخته شده بود.»

این پژوهشگر علوم اسلامی اضافه کرد :« غیرممکن است بتوان تصور کرد آنچه در کربلا رخ داد واقعه منازعه بین مذاهب بود یا منازعه بین اجتهادات بود. در غیر این صورت چگونه یک مجتهد می تواند دستور قتل حسین علیه السلام را بدهد. با چه دینی و با چه اصل اخلاقی یا اولیه یا حتی انسانی می توان قتل انسانهای بیگناه و اولیاء الله و قتل کودکان و زنان را اجازه داد. نمی توان این را اجتهاد دانست.» 

وی تاکید کرد :« بنابراین این حوادث ، حوادثی که بیانگر تعددگرایی شرعی باشد نبوده است بلکه منازعه حق و باطل بود یعنی اگر پیش از کربلا حسین علیه السلام اوضاع ابهاماتی در ساخت تاریخ انسانی وجود داشت و نه از نظر ماهیت این حوادث وجود داشت که از نظر ما کاملا واضح بود اما اگر ابهاماتی وجود داشت ، در کربلا همه این ابهامات از بین می رود و حق در روشنترین صورت خود ظاهر می شود به گونه ای که انسان نمی تواند از آن حادثه تا امروز در کنار کس دیگری به جز حسین علیه السلام بایستد. بخاطر آشکار بودن مسئله و از بین رفتن ابهامات. کربلا همه این ابهامات را از بین برد و امروز شما اگر انسانی هستید که طالب حق است مجبورید که با حسین باشید.»


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید

 

جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
از صفحات
دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 

 

 


چهار شنبه 12 مرداد 1401 - 18:53:35