کنعانی: تحولات عراق را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم

دو شنبه 10 مرداد 1401 - 12:38:45
 کنعانی: تحولات عراق را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم

تهران- الکوثر: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران تحولات عراق را با دقت و حساسیت دنبال می‌کند و گفت‌وگو را بهترین روش برای حل مشکلات داخلی این کشور می‌داند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ناصر کنعانی  تصریح کرد: عراق کشور بزرگ و مهم همسایه ماست. به صورت طبیعی تحولات جاری این کشور را با دقت و با حساسیت دنبال می‌کنیم. ایران همواره بر ثبات و اهمیت استقرار و امنیت این کشور مهم همسایه دوست و برادر تاکید داشته و دارد و معتقد است امنیت عراق امنیت ایران و منطقه است.

وی افزود: به تحولات این کشور با حساسیت اهتمام داشته و مسائل را دنبال می‌کنیم. تحولات جاری که به نظر می‌رسد ناشی از اختلافات سیاسی داخل است جزو امور داخلی عراق تلقی می‌کنیم و معتقدیم جریانات و احزاب و تشکل‌های سیاسی عراق می‌توانند در چارچوب قانون اساسی و سازوکارهای قانونی این کشور و به روش‌های مسالمت آمیز و توام با احترام متقابل از وضعیت جاری عبور کنند و با تشکیل دولت مردمی به توسعه و پیشرفت روزافزون عراق کمک کنند.

ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و می‌گذارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و می‌گذارد و تاکید می‌کند گفت‌وگو بهترین روش برای حل مشکلات داخلی این کشور است و معتقدیم ملت عراق با بلوغی که دارند و درایت و تدبیر رهبران عراق می‌توانند از این مرحله به خوبی عبور کنند و شاهد ثبات و آرامش روزافزون در عراق باشیم.

برای تامین سوخت لبنان آمادگی داریم  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تامین سوخت لبنان توسط ایران نیز اظهار داشت: در جریان شرایط سخت مردم لبنان هستیم که ناشی از سیاست‌های غلطی است که برخی دولت‌ها در ارتباط با این کشور در پیش گرفتند و مبتنی بر سیاست‌های غلط منطقه‌ای خود شرایط اقتصادی لبنان را به گونه‌ای رقم زدند که مردم این کشور در رنج هستند. ما از این وضعیت متاثر و ناراحت هستیم و اگر امکان و توانی داشته باشیم به ملت و دولت لبنان در چارچوب مناسبات دوستانه و برادرانه کمک کنیم.

وی افزود: به عنوان کشور دوست لبنان علاقه‌مندیم برای بهبود شرایط اقتصادی این کشور نقش سازنده ای ایفا و از ظرفیت‌های خود استفاده کنیم. چنانچه درخواست رسمی از سوی دولت لبنان به ایران ارائه شود ایران هم با نگاه مثبتی که برای کمک به کشورهای دوست در منطقه از جمله لبنان آمادگی دارد تامین سوخت را با مقامات دولت لبنان گفت‌وگو کند. 

ایران و عربستان برای ادامه مذاکرات اراده مثبت دارند

مذاکرات ایران و عربستان سعودی نیز سؤال دیگری بود که مطرح شد و کنعانی گفت: اراده مثبت در دو طرف دیده می‌شود که ما فاز جدیدی از گفت‌وگوها را بین دو کشور با نقش مثبت برادران در عراق آغاز کنیم. زمان دقیقی برای مرحله جدید گفت‌وگوها تعیین نشده امیدواریم شرایط در عراق به صورت مثبت پیش برود و دوستان در عراق نقش سازنده قبلی را در این چارچوب ایفا کنند.

آتش بس به تنهایی برای حل و فصل بحران یمن کافی نیست

سخنگوی وزارت خارجه درباره آتش بس در یمن نیز بیان کرد: موضوع یمن موضوع مهمی است. موضع ما درباره جنگ ظالمانه علیه یمن روشن بود و معتقد هستیم این جنگ نباید شکل می‌گرفت و راهکار آن سیاسی است نه نظامی. همواره حامی آتش بس بودیم با این نگاه که زمینه برای شکل گیری روند سیاسی ایجاد شود. از آتش بس حمایت کردیم و معتقدیم آتش بس ضرورت اساسی است که روند سیاسی آغاز شود. آتش بس باید ادامه یابد و آتش بس به تنهایی برای حل و فصل بحران یمن کافی نیست. اقدامات تکمیلی دیگر به ویژه رفع محاصره ظالمانه یمن باید در سریع‌ترین زمان ممکن شکل بگیرد. اجازه فعالیت بنادر آبی و فرودگاهی یمن صادر شود و امکان رسیدن کمک‌های اولیه و انسانی و مایحتاج اساسی برای یمن باشد و امکان گفت‌وگوی یمنی - یمنی شکل بگیرد از ادامه آتش بس حمایت می‌کنیم.

شاهد شکل گیری یک فضای مثبت سیاسی در روابط دو کشور ایران و امارات هستیم 

 سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر گذاشتن پنج شرط امارات برای ایران در ارتقای روابط گفت: سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و ابوظبی فعال هستند و شاهد شکل گیری یک فضای مثبت سیاسی در روابط دو کشور بودیم و مقامات دولت امارات مواضع مثبتی داشتند و اعلام کردند امارات تصمیم گرفته سفیر خود را به تهران اعزام کنند. در ارتباط با امارات وضعیت ما رو به جلو است و پیش بینی می‌کنیم در فضای مثبت سیاسی در منطقه در روابط با امارات شاهد ارتقای روابط دیپلماتیک و تعمیق و توسعه روابط دوجانبه باشیم.

توافقات با عراق انجام و تسهیلات خوبی در خصوص روادید فراهم شده است

کنعانی درباره سفر زائران ایرانی به عراق نیز بیان کرد: در طول سال‌های گذشته با توجه به وضعیت خاص اربعین حسینی و میزان اقبال و استقبال گسترده عاشقان سیدالشهدا در کشورمان و حتی در کشورهای همجوار مثل افغانستان، پاکستان و حوزه قفقاز و در جمهوری آذربایجان برای عزیمت به زیات عتبات عالیات در عراق با توجه به این حجم گسترده و عظیم علاقه‌مندان برای این‌که مدیریت بهینه‌ و متمرکزی شود و بیشترین تسهیلات و خدمات را ارائه و در حوزه مرزی تراکم جمعیت را مدیریت و در طول مسیر خدمات بهتری را ارئه کنند ستاد مرکزی اربعین در کشور شکل گرفت و مسؤولیت آن با وزارت کشور است و وزارت خارجه از اعضای این ستاد است و در آنجا مسائل را مدیریت و برنامه ریزی می‌کنند و وزارت خارجه به عنوان مسؤول تنظیم مناسبات دوجانبه به وظایف خود عمل می‌کنند. توافقات با مقامات ذیربط عراق انجام و تسهیلات خوبی در خصوص روادید فراهم شده است. آرزو می‌کنیم در سال جدید هم مراسم عزادارای دهه اول محرم و در طول مسیر ماه محرم و صفر و اربعین حسینی شاهد شکل گیری حماسه‌ای باشیم.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
صفحه ویژه محرم؛ نهضت حسینی
از صفحات
دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید


دو شنبه 10 مرداد 1401 - 12:14:56