دیدار و گفتگوی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سوریه

چهار شنبه 29 تیر 1401 - 15:24:37
دیدار و گفتگوی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سوریه

تهران - الکوثر : «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در دیدار با «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه علاوه بر بررسی نتایج نشست سران آستانه،روابط دو جانبه ایران و سوریه را نیز مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، وزیر امورخارجه ایران و وزیر امورخارجه سوریه در نشست خبری مشترک در تهران، بر حفظ تمامیت ارضی و احترام به حاکمیت ملی سوریه تاکید کردند.

فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه روز چهارشنبه با استقبال وزیر امور خارجه ایران وارد تهران شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه با اشاره به برگزاری نشست آستانه در تهران گفت، این نشست تلاش کرد تا مسیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی گری فاصله بگیرد و در مسیر سیاسی مسائل حل شوند.

امیرعبداللهیان با ابراز نگرانی از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز امیدواری کرد، این توصیه‌ها که از زبان سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس آستانه مورد تاکید قرار گرفته است، مورد توجه مقامات ترکیه قرار بگیرد.

وزیر امورخارجه ایران با تاکید بر اینکه تمامیت ارضی و احترام به حاکمیت ملی سوریه برای ایران مهم است خاطرنشان کرد، نیروهای نظامی آمریکا باید بدون قید و شرط و به فوریت از خاک سوریه خارج شوند.

امیرعبداللهیان همچنین درباره توسعه روابط تجاری ایران و سوریه گفت، امروز در خصوص مناسبات دوجانبه و تشویق بخش خصوصی ایران و سوریه برای ورود هر چه فعالتر به همکاری‌های تجاری و اقتصادی و تولیدی مشترک با توجه به ظرفیت‌های دو کشور تاکید کرده و اتفاق نظر داشتیم.

فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه نیز در این نشست خبری مشترک با قدردانی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای صدور بیانیه پایانی نشست آستانه که بر تمامیت ارضی و استقلال سوریه تاکید دارد گفت، دمشق مخالف هرگونه دخالت ترکیه در سرزمین‌های سوریه و همچنین مخالف ایجاد سکونت‌گاه‌ها در سوریه و سیاست ترکی سازی است.

وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم وارد سرزمین‌های سوریه شوند، افزود، نه برای ترکیه و غیر ترکیه هیچ سودی ندارد که وارد مرزهای سوریه شوند.

المقداد در مورد حضور آمریکایی‌ها در شرق فرات نیز گفت، دولت آمریکا حق ندارد ثروت‌های سوریه را چپاول کند و نیروهای سوری باید در این منطقه حضور داشته باشند.


چهار شنبه 29 تیر 1401 - 15:24:28