قدردانی والی هرات از کمک های ایران به مردم افغانستان

جمعه 24 تیر 1401 - 13:44:0
قدردانی والی هرات از کمک های ایران به مردم افغانستان

تهران - الکوثر : مولانا نوراحمد اسلام جار والی هرات در دیدار« محمد صدیقی فر» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات، ضمن قدردانی از کمک‌های ایران به مردم افغانستان، خواستار از سرگیری صدور روادید کار برای شهروندان افغانستانی شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، والی هرات در این دیدار، گسترش روابط دوجانبه افغانستان با ایران را در زمینه های مختلف،  خواستار شد .

محمد صدیقی فر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات نیز در این دیدار با اشاره به اینکه مقام‌های ایرانی آماده هستند تا در تمام عرصه‌ها با حکومت افغانستان همکاری‌ها را بیش از پیش گسترش دهند گفت: «موضوع ویزای کار با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در میان گذاشته می‌شود و همکاری‌ها برای اجرای این روند جریان دارد.»

کمک ایران به افغانستان به صورت ارسال کمک های بشردوستانه  به این کشور یا میزبانی از مهاجرین افغانی ، مهترین شاخص روابط دو کشور در چند دهه گذشته بوده است.

از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان دراوت سال گذشته تاکنون که این کشور با شرایط بسیار دشوار اقتصادی ناشی از عدم تمایل جامعه جهانی برای شناسایی رسمی این گروه و بی رغبتی به همکاری با افغانستان مواجه شده است،اوضاع معیشتی مردم این کشور بشدت دچار بحران شده است.

فقدان منابع مالی مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی به افغانستان مانند برنج،جو،گندم و ذرت که به تبع آن کمبود  و گرانی مواد غذایی در بازارهای این کشور رخ داده است،سبب شده تا امنیت غذایی در افغانستان به مخاطره افتد و نهادهای حقوق بشری درباره بحران انسانی ناشی از قحطی و گرسنگی برای میلیون ها نفر در این کشور هشدار دهند.

«دیوید بزلی»، از مقامات برنامه جهانی غذا می گوید : دستکم نزدیک به نصف جمعیت افغانستان با بحران گرسنگی شدید روبرو هستند. مردم افغانستان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند و اگر این کمک ها انجام نشود این کشوربه یک بحران بزرگ بشری تبدیل خواهد شد.

در شرایطی که افغانستان با بحران  در تامین مواد غذایی ،دارویی و بهداشتی مواجه است،ایران همانند چند دهه گذشته که در کنار مردم آن کشور بوده است،بارها در دوره حاکمیت طالبان کمک های بشردوستانه قابل توجهی را به مناطق و ولایت مختلف افغانستان ارسال کرده است.

به خصوص درهفته های گذشته با وقوع سیل و زلزله درافغانستان،کمک های امدادی ایران به مردم آن کشور التیام بخش مشکلات و گرفتارهای مردم افغانستان در مواجهه با بلایای طبیعی و مشکلات ناشی از بحران اقتصادی فراگیر بود.

تقدیر والی هرات از ایران در کمک رسانی به مردم افغانستان حاکی از انست که مقامات ملی و محلی دولت طالبان ،به نقش تهران در نگاه انسانی به تحولات این کشور وقوف کامل دارند.

این در حالی است که کشورهای غربی مدعی حقوق بشر درقبال بحران اقتصادی در افغانستان و به چالش کشیده شدن معیشت مردم ستمدیده این کشور،هر گونه کمک بشر دوستانه به آنان را به بهانه تقویت شدن حاکمیت طالبان قطع یا بشدت کاهش داده اند که این موضع ازنظر افکارعمومی در داخل و خارج افغانستان غیر قابل پذیرش است.

ایران علاوه بر ارائه کمک های بشر دوستانه به افغانستان،در کمک به ثبات سیاسی این کشور در تلاش برای متقاعد کردن دولت طالبان به تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان است که می تواند به ایحاد آرامش در این کشور کمک کند.      


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


جمعه 24 تیر 1401 - 12:34:21