مسجد غدير به روایت تاریخ

چهار شنبه 22 تیر 1401 - 15:22:45
مسجد غدير به روایت تاریخ

غدیر خم نام منطقه ای در نزدیکی جحفه حدود 156 کیلومتری شمال غربی مکه است که در صدر اسلام حجاج عراق، شام، یمن از این نقطه برای بازگشت به کشورهای خود از یکدیگر جدا شده و هر یک مسیر خاص خود را را پیش می گرفتند.

تهران- الکوثرغدیرخم که مسجدی با همین نام نیز در آن بنا شده، شاهد یکی از وقایع بسیار مهم و تعیین کننده در تاریخ اسلام بوده است.
در سال دهم هجری، رسول خدا صلی الله علیه وآله هنگام باز گشت از آخرین حج خود (حجة الوداع ) در این نقطه به فرمان خداوند تبارک و تعالی، حضرت علی علیه السلام را به عنوان وصی و جانشین خود به مسلمانان معرفی فرمودند.واقعه غدیر خم و خطبه تاریخی و مهمی که حضرت، هنگام معرفی امیرمؤمنان ایراد فرمودند در بسیاری از منابع شیعه و اهل سنت ثبت شده است. مرحوم علامه امینی قدس سره شریف در کتاب گرانقدر الغدیر این احادیث را با ذکر اسناد آن جمع آوری و ثبت نموده اند. درآن سال پیامبر صلی الله علیه وآله در میان قریب به یکصد هزار نفر از زایران خانه خدا چند ساعتی در منطقه غدیر خم توقف فرموده و به سایرین نیز از زایران خانه خدا چند ساعتی در منطقه غدیر خم توقف فرموده و به سایرین نیز دستور توقف دادند.

اصحاب برای ایشان از جاز شتران منبری ساختند؛پس از آن که خطبه ای بسیار مهم ایراد فرمودند، دست علی علیه السلام را گرفته و تا شانه های خود بالا بردند و ایشان را با این عبادات به عنوان وصی و جانشین خود معرفی کردند:

الست اولی بکم من الفسکم؟

آیا من بر شما از خودتان بیشتر ولایت ندارم؟

مردم گفتند: آری سپس فرمودند:

من کنت مولاه فهذا علی مولاه اللهم وال من ولاه و عد من عاداه. ..

(هر کسی را که من ولی و سرپرست او هستم علی نیز سرپرست و ولی اوست، خدایا هر کس که علی را دوست دارد، دوست بدار و آن که او را دشمن بدار و کسی را که یار اوست، یار باش و کسی که او را خوار کند، خوار کن. )

یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس. ..

آنگاه پیامبر صلی الله علیه وآله دست علی علیه السلام را گرفته و او را وصی خود قرار دادند.در این هنگام مردم دسته دسته با علی بیعت کرده و حتی زنان نیز چنین کردند. بعضی از ساده اندیشان از پیامبر صلی الله علیه وآله سؤ ال کردند آیا این فرمان از جانب خداست یا رسول او؟(یعنی این ابلاغ و حکم ارشادی است ) آن حضرت نیز با تغیر فرمودند: به اجازه خدا و رسول اوست.

بعدها در محل این واقعه عظیم، مسجدی ساخته شد که به مسجد غدیر خم معروف گردید.سمت چپ این مسجد به سمت قبله، مکان ایستادن پیامبر صلی الله علیه وآله برای انتخاب علی علیه السلام به جانشینی است که از سایر نقاط مسجد برای نمازگذاران افضل است. نماز در این مکانی است که پیامبر صلی الله علیه وآله علی علیه السلام را به خلافت برداشت و حق آشکار شد. شایان گفتن است که این مسجد در دوران عثمانی بر اثر سیل خراب شد؛ولی بخشی از آن همچنان برجا ماند. ساختمان آن را تعدادی از ملوک شیعی هند بازسازی کرده اند.

از روزى كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در غدير خم اميرالمؤمنين عليه السلام را به امامت منصوب فرمود، آن وادى تقدس تازه اى يافت. مراسم سه روزه در آن سرزمين با حضور نور پاك محمد و على و فاطمه و حسن و حسين صلوات اللَّه عليهم چنان روحى در كالبد آن جارى ساخت كه در طول چهارده قرن همواره با نام 'مسجد پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در غدير' بر سر زبانها ماند و ميليونها زائر بيت اللَّه در رفت و بازگشت بدان متبرك گشتند و با عبادت در آن به بارگاه الهى تقرب جستند.

ائمه عليهم السلام به اصحابشان سفارش اكيد داشتند كه از زيارت مسجد غدير غفلت نكنند. امام حسين عليه السلام در مسير بازگشت از مكه به كربلا توقفى در غدير داشتند. امام باقر و امام صادق عليهماالسلام به مسجد غدير آمدند و جاى جاى مراسم غدير را براى اصحابشان تشريح كردند.

تخريب مسجد غدير بدست دشمنان

همانگونه كه 'غدير' پرچمى بر بلنداى تاريخ است كه از آن نور سبز 'على ولى اللَّه' مى درخشد، مسجد غدير هم تيرى به چشم دشمنان ولايت بوده كه بناى گِل و آجرى آن بعنوان سندى زنده از غدير در قلب صحرا مى درخشيد. از همين جاست كه دشمنان كينه توز در طول قرنها هرگز چشم ديدن چنين بناى اعتقادى- تاريخى را نداشتند. در زمان اميرالمؤمنين عليه السلام مسجد که توسط خلفای قبلی تخریب شده بود، احيا شد ولى پس از شهادت آنحضرت، معاويه ساربانى را با دويست نفر فرستاد تا آثار غدير خم را با خاك يكسان كنند!

در زمانهاى بعد بار ديگر مسجد غدير بنا شد و از آنجا كه كنار جاده ى حجاج قرار داشت محلى معروف بود و حتى تاريخ نگاران و جغرافى نويسانِ مخالفين هم آن را نام برده و محل آن را تعيين كرده اند.

تا صد سال پيش مسجد غدير بر پا بوده و با آنكه در منطقه ى مخالفين بوده ولى رسماً محل عبادت و بعنوان مسجد غدير معروف بوده است، تا آنكه آخرين ضربه را وهابيها زده اند. آنان دو اقدام كينه توزانه براى از بين بردن مسجد غدير انجام داده اند: از يكسو مسجد را خراب كرده و آثار آن را از بين برده اند، و از سوى ديگر مسير جاده را طورى تغيير داده اند كه از منطقه ى غدير فاصله ى زيادى پيدا كرده است.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 


چهار شنبه 22 تیر 1401 - 15:22:9

پربازدیدها