دعای امام حسین (ع) در روز عرفه

چهار شنبه 15 تیر 1401 - 13:50:53
دعای امام حسین (ع) در روز عرفه

دعای عرفه امام حسین(ع) دعایی که امام حسین(ع) در روز عرفه (۹ ذی‌الحجه) در صحرای عرفات خوانده است. کفعمی در کتاب البلدالامین و سید بن طاووس در کتاب مصباح الزائر این دعا را ذکر کرده‌اند و پس از آن دو، علامه مجلسی در بحار الانوار و شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان آن را آورده‌اند.

تهران- الکوثر:  شب نهم ذی‌الحجه از ایام‌الله و لیالی ارزشمندی است که بعد از شب‌های قدر شاید شبی به برکت آن نباشد؛ عبادت این شب اجر صد و هفتاد سال عبادت دارد و گفته‌اند کسانی که از شب‌های قدر جا مانده‌اند منتظر شب و روز عرفه باشند.

روز عرفه نهمین روز از ماه ذی‌الحجه است که اعمال مخصوص خودش را دارد. حاجیان در این روز در بیابانی نزدیک شهر مکّه به نام «عرفات» دور هم جمع می‌شوند و از ظهر تا بعد از غروب آفتاب، باید در آنجا بمانند.

همچنین بخوانید:

توصیه پیامبر(ص) به قرائت سوره «فجر» در ماه ذی‌الحجه
آثار حج از نگاه امیرالمؤمنین(ع)

فضایل و اعمال برتر دهه اول ذی الحجه

اعمال شب و روز عرفه شامل: دعایی که در مفاتیح الجنان آمده، هزار مرتبه تسبیحات عشر، دعایی که در روز عرفه و شب و روز جمعه وارد شده و چهارم زیارت امام حسین(ع) و زمین کربلا و ماندن در آنجا تا روز عید تا آنکه از شر آن سال نگاه داشته شود.

دعای عرفه امام حسین(ع)

اما دعای عرفه امام حسین(ع) دربردارنده آموزه‌های عرفانی و عقیدتی بلندی است که آن حضرت در روز عرفه و در صحرای عرفات خوانده‌اند. بنابر برخی شواهد، قرائت این دعا توسط امام حسین(ع)، مربوط به آخرین سفر حج ایشان نبوده است.

محتوای دعا

دعای عرفه امام حسین(ع) دربردارنده مطالبی است که برخی از مهم‌ترین محورهای آن عبارت است از:

شناخت خداوند و بیان صفات الهی و تجدید عهد و پیمان با پروردگار و شناخت پیامبران و تحکیم ارتباط با آنها و توجه به آخرت و اظهار عقیده قلبی.

سیر اندیشه در آفاق جهان و یادآوری نعمت‌های بیکران الهی بر انسان و حمد و سپاس خداوند بر آن‌ها.

تضرع به درگاه خداوند و اقرار به گناهان و توبه و درخواست عفو و روی آوردن به صفات پسندیده و اعمال خیر.

درخواست حوایج که با درود و صلوات بر محمد و آل محمد شروع می‌شود. سپس تقاضای بخشش و نور هدایت و رحمت و برکت و وسعت روزی و پاداش اخروی و...

دعای عرفه امام حسین(ع) با صدای حاج میثم مطیعی 

عرفات کجاست؟

عرفات، نام منطقه وسیعی است با مساحت حدود ۱۸ کیلومتر مربع در شرق مکه معظمه، اندکی متمایل به جنوب که در میان راه طایف و مکه قرار گرفته است و زائران بیت ‏الله الحرام در نهم ذی‌الحجه، از ظهر تا غروب در این منطقه حضور دارند.

در نقلی آمده است که آدم و حوا پس از هبوط از بهشت و آمدن به کره خاکی، در این سرزمین یکدیگر را یافتند و به همین دلیل، این منطقه «عرفات» و این روز «عرفه» نام گرفته است.

همچنین گفته‌اند که جبرئیل هنگامی که مناسک حج را به ابراهیم می‌آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت «عرفت» و او پاسخ داد آری، لذا به این نام خوانده شد و نیز گفته‌اند سبب آن این است که مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف می‌کنند و بعضی آن را جهت تحمل صبر و رنجی می‌دانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شد. چرا که یکی از معانی «عرف» صبر و شکیبایی و تحمل است.

اسرار دعای عرفه به روایت امام خمینی (ره)



 


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv


چهار شنبه 15 تیر 1401 - 13:50:31