تاکید بر حفظ امنیت بدون حضور بیگانگان در دریای خزر / تحلیل

پنج شنبه 9 تیر 1401 - 19:22:14
 تاکید بر حفظ امنیت بدون حضور بیگانگان در دریای خزر / تحلیل

تهران - الکوثر : ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر با انتشار یک بیانیه ‌مشترک موسوم به بیانیه عشق آباد ، به کار خود پایان داد.

بیانیه عشق آباد در بردارنده مهمترین موضوعات همکاری های پنج جانبه از جمله تاکید فقدان حضور نیروهای مسلح بیگانه در دریای خزر و صیانت از محیط زیست این گستره آبی است. در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر - که عصر 29 ژوئن اغاز به کار کرد - روسای قوه مجریه ایران ، روسیه ، قزاقستان ، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان حضور فعالی داشتند. بر اساس بیانیه عشق آباد ، مقرر شد ، هفتمین اجلاس سران خزر در  ایران برگزار شود. در بیانیه عشق آباد همچنین سران کشورهای ساحلی خزر بار دیگر تاکید کردند:

خزر دریای صلح ، توافقات مشترک پنج جانبه ، حسن همجواری و همکاری ثمربخش بین المللی است. سران خزر همچنین بر اهمیت تعامل مشترک و همکاری های متقابل در زمینه های امور نظامی در دریای خزر تاکید کردند. 

در نشست عشق اباد ، تاکید سران خزر بر حضور نداشتن سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و رژیم صهیونیستی در دریای خزر ، پیام مهمی بود که توسط سران برخی از کشورهای ساحلی ابراز شد.  

با توجه به تاکیدهای مکرر سران ساحلی خزر، تردیدی نیست که همکاری های مشترک در امور امنیتی از جمله مسائل مهمی است که در نشست های خزر مورد توجه سران ساحلی قرار می گیرد. موضوع فقدان حضور نظامی نیروهای بیگانه در دریای خزر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این زمینه سران ایران و روسیه همواره بر تامین امنیت خزر توسط دولت های ساحلی تاکید کرده اند. در عین حال ، اجازه ندادن به نیروهای بیگانه برای حضور نظامی در دریای خزر از دیگر موضوعات مهمی است که همواره مورد توجه دولت های مستقل در حاشیه خزر قرار داشته است.

در همین ارتباط ، سید "ابراهیم رئیسی" رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار هفته گذشته خود با "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در تهران ، بر اهمیت همکاری کشورهای همسایه در حوزه دریای خزر، بر ممنوعیت هر گونه حضور نظامی بیگانه در این پهنه آبی و به ویژه وضعیت استثنایی سواحل جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده بود.

اظهارات اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران و تاکیدهای پی در پی رئیس جمهوری روسیه مبنی بر تامین امنیت خزر توسط دولت های ساحلی نشان دهنده اهمیت این موضوع برای ایران و روسیه است. در همین ارتباط ، "علی مصطفابیلی" رئیس مرکز تحقیقات اوراسیای آکادمی دیپلماتیک وابسته به وزارت خارجه روسیه و کارشناس و صاحبنظر در امور سیاسی و امنیتی ، گفته است:

"در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر بر فقدان حضور نیروهای بیگانه در این پهنه آبی تاکید شده است".
این کارشناس روس همچنین تاکید کرد: 

"تمام مسائل امنیتی دریای خزر باید توسط پنج کشورهای ساحلی حل شود. علی الخصوص که مداخله نیروهای بیگانه در امور دریای خزر ، عامل بی ثباتی و ناامنی در این گستره آبی است".  

با توجه به اهمیت حفظ استقلال دریای خزر توسط کشورهای ساحلی و پیام ‌حضور نداشتن اعضای سازمان نظامی ناتو و رژیم ‌صهیونیستی در این گستره ابی توسط سران خزر ، می توان گفت: کشورهای ساحلی به حضور اعضای ناتو و رژیم نژادپرست اسرائیل در دریای خزر حساس شده اند. در حقیقت ، کشورهای ساحلی حضور بیگانگان در خزر را مغایر با این امنیت این گستره آبی قلمداد می کنند.

با وجود این ، برخی از دولت های ساحلی علاوه بر برگزاری رژمایش های مشترک با کشورهای بیگانه در دریای خزر ، تلاش می کنند به هر بهانه ای پای بیگانگان را به دریای خزر باز کنند. تردیدی نیست که ادامه این تلاش ها می تواند میان دولت های ساحلی بحران و تنش ایجاد کند. در حالی که هیچکدام از دولت های حاشیه دریای خزر ، به تامین امنیت این دریا توسط دولت های بیگانه نیازی ندارند.

در این شرایط چنین به نظر می رسد که سران آن دسته  از دولت های ساحلی که از اعتماد به نفس چندانی برخوردار نیستند ، با بر هم زدن توازن فعلی ، با کمک برخی از دولت های بیگانه ، تلاش می کنند موازنه موجود را بر هم زده و موازنه جدیدی ایجاد کنند که متحدان خارج از منطقه این کشورهای نیز منتفع شوند. در حالی که حضور هر یک از کشورهای بیگانه ، می تواند ناامنی و بی ثباتی در دریای خزر را به همراه داشته باشد.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


پنج شنبه 9 تیر 1401 - 19:22:5