نخستین سفر امیر قطر به مصر پس از ۹ سال / تحلیل

یک شنبه 5 تیر 1401 - 14:25:0
نخستین سفر امیر قطر به مصر پس از ۹ سال / تحلیل

تهران - الکوثر : شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر روز شنبه پس از ۹ سال به قاهره رفت و با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر ، دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روابط مصر و قطر از سال ۲۰۱۱ روابط پرتنشی بود. مصر ژانویه ۲۰۱۱ شاهد تظاهرات مردمی ضد حسنی مبارک بود. قطر و به خصوص شبکه الجزیره این کشور از تظاهرات مردمی آشکارا حمایت کردند.

در مرحله بعدی، اخوان المسلمین مصر رهبری تحولات این کشور را بر عهده گرفت و دولت قطر در این مرحله نیز آشکارا از اخوان حمایت کرد. این موضوع سبب دشمنی نظامیان مصری با قطری ها شد و تنش بر روابط دو کشور حاکم شد.

در مرحله سوم، تنش درون عربی بر روابط مصر و قطر اثر گذاشت و مصر به همراه عربستان سعودی، امارات و بحرین روابط خود را با قطر قطع کرد. این اقدام نیز سبب بیشتر شدن اختلاف ها و تنش ها در روابط مصر و قطر شد.

مرحله چهارم روابط قاهره و دوحه بر خلاف سه مرحله قبلی شاهد تنش زدایی بود. اساسا از ژانویه ۲۰۲۱ که جو بایدن وارد کاخ سفید شد چهار کشور ذکر شده از جمله مصر در جهت بهبود روابط با قطر حرکت کردند. سفر شیخ تمیم به قاهره نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.

این نخستین سفر رسمی شیخ تمیم به مصر است. شیخ تمیم در سال ۲۰۱۳ به جای پدر خود به عنوان امیر قطر برگزیده شد. وی نخستین بار در سال ۲۰۱۵ به مصر سفر کرد اما این سفر مربوط به روابط دوجانبه نبود بلکه امیر قطر با هدف شرکت در نشست سران غرب در شرم الشیخ وارد مصر شد. بنابراین سفر دو روزه اخیر نخستین سفر شیخ تمیم پس از ۹ سال است.

نکته دیگر این است که سفر تمیم بن حمد به مصر بنا به دعوت رسمی عبدالفتاح السیسی انجام شد. این نشان می دهد که وزن عوامل تنش زا در روابط دو کشور کمتر شده است. برای مثال، دولت قطر در موضع گیری های خود مساله اخوان المسلمین را وارد نمی کند. بر همین اساس، منابع دیپلماتیک اعلام کردند عادی سازی کامل روابط بین مصر و قطر، امضای توافقات اقتصادی و سرمایه گذاری قطر در مصر دستور کار این سفر است.

به نظر می رسد فاکتور اقتصادی عامل مهمی در دعوت السیسی از شیخ تمیم به قاهره است. در ماههای اخیر و پس از جنگ روسیه علیه اوکراین، مشکلات اقتصادی مصر از جمله در تامین مواد غذایی افزایش پیدا کرده است. در همین راستا نیز محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی اخیرا به مصر سفر کرد و در جهت کمک اقتصادی به مصر توافق هایی با مقامات این کشور انجام شد. انتظار می رود در سفر شیخ تمیم به مصر نیز چنین توافقی انجام شود.

نکته پایانی اینکه؛ سفر شیخ تمیم به مصر یک پیروزی سیاسی برای وی و قطر است و نشان می دهد مصر نیز نه تنها شکست سیاست فشار به قطر را پذیرفته بلکه برای مواجهه با مشکلات داخلی خود دست نیاز به سمت قطر دراز کرده است. 


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


یک شنبه 5 تیر 1401 - 12:43:16