میقاتی ؛ سیاستمداری با تجربه و چالش‌های پیش‌رو / تحلیل

جمعه 3 تیر 1401 - 16:44:0
میقاتی ؛ سیاستمداری با تجربه و چالش‌های پیش‌رو / تحلیل

تهران - الکوثر : پارلمان لبنان به نجیب میقاتی برای تشکیل کابینه جدید این کشور رای مثبت داد و میقاتی برای چهارمین بار به عنوان نخست وزیر لبنان معرفی شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، انتخابات پارلمانی لبنان روز 15 می برگزار شد. پس از برگزاری انتخابات، در نخستین گام رئیس جدید پارلمان این کشور معرفی شد و نبیه بری بار دیگر ریاست پارلمان را بر عهده گرفت. اکنون پس از کمتر از 40 روز، نخست وزیر جدید لبنان نیز معرفی شد و نجیب میقاتی موفق شد مأمور تشکیل کابینه لبنان شود. از 127 نماینده حاضر در پارلمان لبنان، 54 نفر به میقاتی رای مثبت دادند. «نواف سلام»، رقیب اصلی میقاتی بود که 25 رای به دست آورد. سعد الحریری نخست وزیر اسبق لبنان یک رأی و «روعة الحلاب» هم یک رأی کسب کردند. این در حالی است که 46 نفر هم به هیچ یک از این نامزدها رأی ندادند.

ویژگی مهم نجیب میقاتی، باتجربه بودن و آشنایی وی با مناسبات قدرت و مشکلات سیاسی و اقتصادی لبنان است. میقاتی به عنوان وزیر، نماینده پارلمان و هم به عنوان نخست وزیر در لبنان فعالیت کرد. در عین حال، وی تاجر است و به مسایل اقتصادی لبنان نیز آشنایی دارد. این چهارمین بار است که میقاتی به عنوان نخست وزیر لبنان معرفی شد. نخستین بار میقاتی در سال 2005 نخست وزیر لبنان شد، اما تنها سه ماه این پست را در اختیار داشت. میقاتی دومین بار در سال 2011 نخست وزیر لبنان شد و پس از دو سال از سمت خود استعفا داد، اما تا فوریه 2014 به عنوان نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان بر سر کار بود. سومین بار نیز میقاتی از سپتامبر سال 2021 به عنوان نخست وزیر موقت لبنان معرفی شد و موفق شد پس از 8 ماه انتخابات پارلمانی این کشور را برگزار کند و از درون پارلمان جدید برای چهارمین بار مامور به تشکیل کابینه لبنان شود. 

نجیب میقاتی در حالی باید هفتاد و هشتمین دولت تاریخ لبنان را تشکیل دهد که تقریباً 57 درصد نمایندگان پارلمان به وی برای تصدی پست نخست وزیری رأی ندادند. در میان مخالفان میقاتی تقریباً از همه طیف‌های لبنانی حضور دارند. فراکسیون «الوفاء للمقاومه» وابسته به جنبش حزب‌الله لبنان میقاتی را برای تصدی منصب نخست‌وزیری در لبنان معرفی کرد. «محمد رعد» به نمایندگی از طرف این فراکسیون گفت: «موضع ما سهل و ممتنع است. لبنان نیازمند دولتی است که امور و منافع آن را بتواند مدیریت کند. بحران‌ها مستلزم واقع‌نگری، فراهم کردن تمامی فرصت‌ها و مانع‌زدایی است تا دولتی برای مواجهه با  ضرب‌الاجل‌ها و تحولات تشکیل شود.»
با توجه به اینکه مقاومت در پارلمان لبنان 62 نماینده دارد، مشخص می‌شود که حتی در میان جریان‌های وابسته به مقاومت نیز برای معرفی میقاتی به عنوان نخست وزیر این کشور، اجماع وجود نداشته است. با توجه به مخالفت 57 درصد نمایندگان پارلمان لبنان با میقاتی، به نظر می‌رسد وی مسیر دشواری در دوره نخست وزیری خود دارد، در حالی که لبنان با وخیم‌ترین شرایط اقتصادی مواجه است.

دور از انتظار نیست که اگر میقاتی مانند دومین دوره نخست وزیری خود پس از مدتی از این سمت استعفا دهد. لبنان در سال‌های اخیر بیش از همه از بی‌ثباتی سیاسی و تغییر پی در پی کابینه آسیب دیده است. از سال 2016 که میشل عون رئیس جمهور لبنان شد تاکنون چهار دولت در دوره وی تشکیل شده که نخست وزیران آن سعد الحریری (دو دوره)، حسان دیاب و نجیب میقاتی بوده‌اند و کابینه آینده میقاتی پنجمین کابینه در 6 سال اخیر خواهد بود. اگرچه اکنون معرفی میقاتی به عنوان نخست وزیر جدید در فاصله اندک پس از برگزاری انتخابات پارلمانی یک دستاورد برای نظام سیاسی این کشور و گویای تلاش گروه‌های سیاسی برای جلوگیری از ورود لبنان به بن بست سیاسی است، اما شرط اصلی تداوم ثبات سیاسی و کاهش مشکلات اقتصادی این کشور، حمایت از کابینه آینده میقاتی است.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


جمعه 3 تیر 1401 - 16:20:36