عمر کوتاه کابینه ائتلافی بنت - لاپید و سناریوهای پیش رو

پنج شنبه 2 تیر 1401 - 13:55:0
عمر کوتاه کابینه ائتلافی بنت - لاپید و سناریوهای پیش رو

تهران - الکوثر : دولت ائتلافی بنت و لاپید که بنا بود چها رسال اداره امور را در فلسطین اشغالی بر عهده داشته باشد و هر یک از دو نفر به طور متناوب دو سال مسئولیت نخست وزیری را عهده دار شوند بیش از یک سال و یک هفته دوام نیاورد و روز دوشنبه لاپید و بنت با صدور بیانیه مشترک اعلام کردند که دوشنبه هفته آینده لایحه انحلال پارلمان را به کنست ( پارلمان ) ارائه خواهند داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، کابینه ائتلافی بنت- لاپید که 61 کرسی را در اختیار داشت، در ماه آوریل یک کرسی خود یعنی، «عیدیت سیلمان»، عضو فراکسیون «یمینا» را از دست داد و با خروج وی تعداد کرسی‌های مخالفان کابینه به 54 کرسی در مقابل 60 کرسی کابینه رسید.

 پس از آن «رینا زُعَبی» اعلام کرد قصد دارد از کابینه خارج شود اما این اقدام به دلیل تهدیدات به وجود آمده علیه وی- که یک فلسطینی الاصل است- انجام نشد. پس از آن «نیر اورباخ» اعلام کرد از کابینه خارج خواهد شد که در این صورت ، تعداد کرسی‌های ائتلاف به 59 کرسی در مقابل 55 کرسی مخالفان خواهد رسید. گفته می شود در پشت این خروج ها نتانیاهو قرار دارد و تصمیم مشترک بنت و لاپید برای انحلال پارلمان بعد از ان اتخاذ شد که نتانیاهو رقیب سرسخت بنت اعلام کرد که روز چهارشنبه 22 ژوئن درخواست انحلال پارلمان را مطرح خواهد کرد. بر این اساس مشخص می شود که لاپید و بنت با تصمیم به انحلال پارلمان سعی کرده اند ابتکار عمل را از دست نتانیاهو بگیرند و خود کنترل بحران را در دست بگیرند.
نتانیاهو از زمانی که ناچار به تحویل قدرت شده حتی برای یک روز هم ساکت ننشسته و برای بازگشت به قدرت و شکست دولت ائتلافی و شکننده بنت- لاپید نهایت کوشش را بکار گرفته است. آنچه موجب شکل‌دهی به «بلوک تغییر» و سپس تشکیل کابینه نفتالی بنت شد، فقط گزینه «حذف نتانیاهو از قدرت» بود؛ اما زمانی که این امر محقق و قرار شد امور رژیم صهیونیستی مدیریت شود، مؤتلفین متوجه شدند این ترکیب به حدی نامتجانس است که پیشبرد کارها در عمل مقدور نیست و نبود هدف غایی و مشترک وضعیت را بغرنج‌تر می‌کرد که در نهایت به فروپاشی کابینه بنت منتهی شد. پیش از برگزاری انتخابات مارس 2021، احزاب یش عتید، یمینا، امید جدید، کارگر، مرتز، «اسرائیل بیتنا» و آبی-سفید ائتلافی با عنوان «بلوک تغییر» تشکیل دادند تا بتوانند به طور منسجم‌تری علیه نتانیاهو فعالیت کنند.
نتیجه این اقدام مشترک حذف نتانیاهو از مسند نخست‌وزیری بود و به همین ترتیب نتانیاهو نیز از بدو تشکیل دولت بنت- لاپید از هیچ ادقامی برای فروپاشی ان دریغ نکرده است. ایجاد چالش امنیتی برای دولت لاپید و بنت و دادن وعده و وعید به اعضای دولت ائتلافی برای خروج از آن از جمله اقداماتی است که نتانیاهو در این مدت بکار گرفته و به نظر می رسد انتخاب زمان کنونی برای درخواست انحلال کابینه نیز حساب شده بوده تا سنگی جلوی سفر آتی جوبایدن به فلسطین اشغالی انداخته شود.
با وجود اینکه این سفر به نفع رژیم صهیونیستی است و بایدن با این سفر همانند ترامپ مهر تایید بر سیاست های ضد صلح این رژیم می زند اما از زمان اوباما تیرگی شدید بین حزب لیکود و شخص نتانیاهو با برخی از مقامات حزب دموکرات ایجاد شده است که این تیرگی همچنان ادامه دارد و لذا به نظر می رسد یکی از اهداف نتانیاهو از طرح انحلال کنست در این مقطع زمانی نوعی مانع تراشی برای سفر بایدن هم بوده است. با اینحال واگذاری مقام نخست وزیری به لاپید که مورد حمایت حزب دموکرات است تلاش های نتانیاهو را در این زمینه ناکام می گذارد و فضای مساعدی را برای دو طرف اسرائلی و امریکایی علیرغم شکست دولت ائتلاف لاپید و بنت فراهم می کند.
از این دید این احتمال که با واگذاری قدرت از بنت به لاپید زمینه برای کسب امتیاز از دولت بایدن بیشتر شود وجود دارد. با این حال این احتمال هم که نتانیاهو به راهکار دیگری به غیرازانحلال کابینه متوسل شود وجود دارد و ان اینکه بتواند ائتلافی با بیش از 61 کرسی برای تشکیل دولت جدید بوجود اورد.
در حال حاضر مخالفان 55 کرسی را در اختیار دارند و آنها 6 کرسی تا رسیدن به این اکثریت فاصله دارند. براساس اخبار منتشره، نتانیاهو در حال رایزنی با برخی از اعضای کابینه کنونی است تا با دادن امتیازات جدید به آنها، بخشی از کرسی‌های موجود در ائتلاف را به سمت خود بکشاند و بتواند بدون انحلال کنست، کابینه جدید را تشکیل دهد. به نوشته روزنامه یدیعوت ، نتانیاهو با «بنی‌گانتس» وارد مذاکره شده است و همچون سال 2020، به او وعده نخست وزیری دوره ای و وزارت جنگ را در دوره ای که نخست وزیر نیست داده است.
با این تفاوت که «نتانیاهو» به «گانتس» وعده داده، در نخست وزیری دوره ای، دوره اول نخست وزیری را به «گانتس» دهد. این گزینه، را اظهارات «گدعون ساعر» رقیب سنتی «نتانیاهو» در حزب «لیکود» و وزیر دادگستری کنونی کابینه و رئیس حزب «امید جدید» تأیید می‌کند که به جروزالم پست گفته است: مقصر فروپاشی کابینه کنونی برخی اعضای همین کابینه هستند و با تغییر رویکرد برخی اعضای کابینه، احتمال عدم انحلال کنست و روی کار آمدن یک دولت دیگر وجود دارد. هریک از سناریوها صورت عملی به خود بگیرد تردید در این نیست که فلسطین اشغالی بعد از یک دوره ثبات نسبی یک ساله بار دیگر وارد تونل بی ثباتی می شود که هیچ چشم اندازی برای برون رفت از ان دیده نمی شود.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


پنج شنبه 2 تیر 1401 - 12:48:3

پربازدیدها