تحولات عراق سرعت گرفته است :

نشست کردها با رهبران چارچوب هماهنگی در بغداد

چهار شنبه 1 تیر 1401 - 16:36:28
نشست کردها با رهبران چارچوب هماهنگی در بغداد

تهران- الکوثر: منابع خبری از برگزاری نشستی در بغداد باحضور اعضای هیئت حزب دموکرات منطقه کردستان عراق و رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان خبر دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دراین نشست  شرکت کنندگان  درباره تحولات سیاسی عراق گفتگو کرده اند اما یک منبع اعلام کرد که نخست‌وزیر جدید عراق با موافقت رهبر جریان صدر تعیین خواهد شد.

دیدار هیئت حزب دموکرات با رهبران جریان صدر از این جهت حائز اهمیت است که این حزب پیش از اعلام استعفای نمایندگان جریان صدر به همراه ائتلاف "حاکمیت" به رهبری خمیس الخنجر برای تشکیل دولت و تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق با جریان صدر وارد ائتلاف سه گانه شده بود.

در همین حال، یک منبع دیگر اعلام کرد که اعضای چارچوب هماهنگی شیعیان عراق قرار است که طی پنجشنبه و پس از برگزاری جلسه فوق‌العاده پارلمان برای انتخاب نمایندگان جایگزین نمایندگان فراکسیون جریان صدر نشستی را با هم پیمانان خود یعنی اتحادیه میهنی کردستان عراق و ائتلاف "العزم" به ریاست مثنی السامرائی برگزار کنند.

وی گزارش داد: قرار است که در جریان این نشست جزئیات دقیق تشکیل دولت جدید عراق و نحوه توزیع وزارتخانه ها مورد بررسی قرار بگیرد.

طبق گفته این منبع، چارچوب هماهنگی ۱۲ وزارتخانه را به خود اختصاص خواهد داد که در این میان چهار وزارتخانه سهم ائتلاف "دولت قانون"، چهار وزارتخانه برای ائتلاف "الفتح" به رهبری هادی العامری، دو وزارتخانه برای ائتلاف "عطاء" به ریاست فالح الفیاض و یک وزارتخانه برای هرکدام از ئتلاف‌های "قوی الدوله" و "النهج" خواهد بود.

این منبع در ادامه تاکید کرد که نحوه توزیع وزارتخانه‌ها بر اساس تعداد نمایندگان هر حزب و یا ائتلاف در پارلمان صورت می‌گیرد.

وی درباره اسامی مطرح شده برای تصدی پست نخست وزیر عراق نیز تصریح کرد: اسامی مطرح برای تصدی نخست‌وزیری صحت ندارد؛ چراکه در نهایت برسر فردی توافق می‌شود که دارای وزن سیاسی و تجربه فعالیت سیاسی بوده و همچنین مورد قبول مقتدی صدر، رهبر جریان صدر باشد.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv


چهار شنبه 1 تیر 1401 - 12:22:32