کرونا مهار شده، تمام نشده است

شنبه 28 خرداد 1401 - 14:19:48
کرونا مهار شده، تمام نشده است

تهران- الکوثر: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: کرونا مهار شده، تمام نشده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عباس شیراوژن در ویژه برنامه ایران شهر شبکه افق سیما افزود: برای اعلام پایان کرونا زود است پیش‌بینی می‌شود تا یکی دو ماه آینده موج جدیدی از بیماری را نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حالت خوشبینانه، کرونا از جامعه ما حذف نخواهد شد و سالانه امواجی را در فصل‌های سرد سال خواهیم داشت، ادامه داد: همه‌گیر شدن بیماری گوارشی به عنوان سویه جدید کرونا به ویژه در کودکان را متخصصین عفونی مطرح کرده‌اند که این بیماری شاید نشانه‌ای جدید از سویه کرونا باشد، اما دقت داشته باشید نزدیک به ۹۹ درصد سویه‌های بیماری کرونا که در کشور داریم، اُمیکرون است که ممکن است علائم مختلفی را از خود بروز دهد، به ویژه آنکه در سویه‌های قبلی نیز اغلب علائم گوارشی داشتیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از عوامل موفقیت در مهار کرونا را واکسیناسیون و بالا بردن سطح ایمنی جامعه دانست و گفت: در ۷ تا ۸ ماه اخیر نزدیک به ۱۵۰ میلیون دُز تزریق واکسن داشتیم که عدد بسیار بالایی است و همین موضوع سطح ایمنی خوبی را در جامعه ایجاد کرده است، همچنین اعمال محدودیت‌ها، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و زدن ماسک تا حد زیادی آمار‌ها را کاهش داد.

شیراوژن با تأکید بر اینکه حداکثر تا ۱۰۰ روز پس از تزریق نوبت اول و دوم واکسن، ایمنی خوب داریم و این وضع پس از تزریق دُز سوم به ۶ ماه می‌رسد، افزود: چرخه انتقال هم‌چنان وجود دارد و ممکن است این چرخه به کسی برسد که نقص ایمنی دارد و درگیر مشکلات جدی شود.

وی با بیان اینکه نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که افراد واکسن نزده تا ۱۰ برابر بیش‌تر در معرض بیماری شدیدتر کرونا هستند، ادامه داد: سیاست ستاد ملی کرونا تا کنون برای تزریق واکسن تشویق و اقناع بوده است، تصمیم جدیدی برای افزایش محدودیت‌ها برای افراد واکسن‌نزده نداریم و امیدوارم با اقدامات تشویقی افراد بیشتری واکسن بزنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تولید و واردات واکسن ادامه داد: واردات واکسن یک مسئله ملی بود و با هماهنگی همه دستگاه‌ها پیش رفت، عمده تأمین مالی هزینه واردات واکسن در دولت سیزدهم بود، خوشحالیم که برغم همه مشکلات، اکنون می‌توانیم در دنیا افتخار کنیم، زیرا حداقل ۲۶ تا ۲۷ کشور هستند که آمار فوتی‌های آن‌ها بالاتر از ایران است.

شیراوژن درباره تولید واکسن‌های داخلی نیز افزود: واکسن‌های داخلی در عناوین مختلف با رقم قابل قبولی در حال تولید است و نخبه‌های ما به خودباوری بسیار خوبی رسیده‌اند که در مواجهه با بیماری‌های نوپدید می‌توانیم اثرگذار عمل کنیم.

وی ادامه داد: اکنون وزارت خارجه به کمک وزارت بهداشت آمده است تا بتوانیم صادرات واکسن داشته باشیم، بخشی از این صادرات انجام شده و این روند ادامه خواهد داشت، البته به علت آنکه این بیماری در بسیاری از کشور‌ها مهار شده است، اقبال کمی به خرید واکسن وجود دارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بیماری آبله میمونی نیز گفت: خوشبختانه تاکنون مورد اثبات شده از این بیماری در کشور نداشتیم و مرزهایمان را کنترل می‌کنیم.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
 


شنبه 28 خرداد 1401 - 14:19:42