تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر گسترش و تعمیق روابط ایران و ترکمنستان / تحلیل

چهار شنبه 25 خرداد 1401 - 21:20:0
تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر گسترش و تعمیق روابط ایران و ترکمنستان / تحلیل

تهران - الکوثر : «حضرت آیت‌الله خامنه‌ای»رهبرمعظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در دیدار «سردار بردی محمداف» رئیس‌ جمهوری ترکمنستان و هیات همراه، گسترش و تعمیق هر چه بیشتر روابط را کاملاً به نفع هر دو کشور دانستند.ایشان گفتند: سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران، گسترش روابط با کشورهای همسایه است و این سیاستی کاملاً درست است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه لازمه عبور از موانع منوط به عزم و اراده جدی دو کشور برای گسترش روابط است، افزودند: البته روابط دوستانه میان ایران و ترکمنستان مخالفینی در سطح منطقه و بین‌الملل دارد ولی باید بر موانع فائق آمد. باید کمیسیون همکاری‌های مشترک میان دو کشور به‌صورت جدی فعال باشد و با پیگیری مستمر، توافق‌ها به سرانجام برسند.

در این دیدار که « سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌ جمهوری ایران نیز حضور داشت، سردار بردی محمداف رئیس‌جمهور ترکمنستان گفت: اولویت دولت ترکمنستان گسترش روابط با همسایگان است و تلاش داریم با توجه به اسناد همکاری که امروز امضاء شد، روابط خوب دو کشور را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه گاز، برق و حمل و نقل کالا و همچنین اجرای طرح‌های بزرگ بیش از پیش تحکیم ببخشیم.

گفتنی است پیش از ظهر روز چهارشنبه در مراسمی در مجتمع سعد آباد در حضور سید ابراهیم رئیسی و سردار بردی محمداف ، ۹ سند همکاری و بیانیه مشترک بین ایران و ترکمنستان به امضا رسید. این اسناد همکاری دوجانبه در زمینه‌های توسعه حمل و نقل ترانزیتی، مبادلات علمی و فرهنگی، هنری و آموزشی ،همکاری های رادیو تلویزیونی، حفاظت از محیط زیست و مبادلات تجاری ، اقتصادی بین مقامات ایران و ترکمنستان امضاء شد.

روابط ایران و ترکمنستان با توجه به رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم که از آن تحت عنوان سیاست همسایگی یاد می شود ، رو به گسترش است و سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ایران و دیدار با مقامات عالی کشور نقطه عطفی در این زمینه محسوب می شود. تشکیل معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارتخارجه جمهوری اسلامی ایران گام مهمی در این عرصه محسوب شده و موجب افزایش تعاملات دیپلماتیک با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان در راستای گسترش روابط اقتصادی و تجاری و نیز افزایش صادرات ایران به این کشورها شده است. تأکید بر سیاست همسایگی و نیز گسترش روابط با کشورهای آسیایی و اروآسیایی مبتنی برتقویت دیپلماسی اقتصادی و افزایش تعاملات با این کشورها و استفاده از ظرفیت آنها در سایه تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری از برنامه‌های جدی جمهوری اسلامی ایران بشمار می رود.

ایران و ترکمنستان دارای پتانسیل قابل توجهی برای همکاری های دو جانبه در زمینه های مختلف بوده و در عین حال موقعیت ایران با توجه به دسترسی آن به دریای خزر و خلیج فارس برای توسعه حمل و نقل ترانزیتی بین دو کشور برای ترکمنستان جذابیت زیادی دارد. ضمن اینکه سواپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق ایران که از ژانویه 2022 عملیاتی شده متضمن منافع دو کشور است. ایران بر اساس این قرارداد, سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را به آذربایجان تحویل می‌دهد.
فعال کردن دیپلماسی انرژی و توسعه همکاری‌های ایران با کشورهای همسایه در زمینه انرژی به‌عنوان یکی از برنامه‌های وزارت نفت در دستور کار قرار گرفته است. ماحصل آن امضای قرارداد سوآپ گاز است که اگرچه مقدار آن زیاد نیست، اما از نگاه کارشناسان یک گام مهم است. حجت‌الله غنیمی‌فرد، مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران درباره این قرارداد می‌گوید: رفع مشکلات اقتصادی و افزایش تولید نفت و گاز در کشور، ایران می‌تواند ثابت کند نه‌تنها عرضه‌کننده نفت و گاز تولیدی خود است، بلکه می‌تواند مسیر مناسب و امنی برای انتقال نفت و گاز کشورهای همسایه به اشکال مختلف باشد.

دولت سیزدهم سیاست همسایگی را در اولویت قرار داده و رئیس جمهور ایران از ابتدا تعامل حسنه و همکاری گسترده با همسایگان از جمله ترکمنستان را به‌عنوان نقطه مرکزی دیپلماسی اقتصادی این دولت تعیین کرده است.با توجه به مرز گسترده بین ایران و ترکمنستان و وجود زمینه های مساعد بسیار برای ارتقای روابط و همکاری های دو جانبه همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به آن اشاره فرموده اند بایستی روابط دو کشور بر مبنای منافع  متقابل روز به روز از گسترش و تعمیق هر چه بیشتری برخوردار شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 25 خرداد 1401 - 20:49:49