اعلام آمادگی ایران برای تامین نفت و گاز و فرآورده های نفتی کشورهای جهان

چهار شنبه 25 خرداد 1401 - 11:23:0
اعلام آمادگی ایران برای تامین نفت و گاز و فرآورده های نفتی کشورهای جهان

تهران - الکوثر : «جواد اوجی » وزیر نفت ایران روز سه شنبه در حاشیه دیدار با « شاهین عبدالرحمان » معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در امور نفت و گاز گفت: با توجه به اتفاقات اخیر در حوزه افزایش قیمت بنزین در جهان، ایران آمادگی تامین نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی دنیا را دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اوجی می گوید: در بحث دیپلماسی انرژی وزارت نفت خوشبختانه طی این ده ماه اقدامات خوبی را با تعامل با کشور‌های منطقه و فرا منطقه‌ای انجام داده است و نمونه بارز آن تامل با کشور‌های آمریکای لاتین است.

تاکید وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران بر آمادگی تهران به منظور تامین نیازهای بین المللی در زمینه نفت و گاز و فرآورده های نفتی با توجه به افزایش توانمندی های ایران در زمینه استخراج و تولید این محصولات و نیز تقویت موقعیت صادراتی ایران به ویژه در دولت سیزدهم در چارچوب سیاست کلی مقابله با تحریم ها و افزایش تعاملات با دیگر کشورها در حوزه انرژی صورت گرفته است.در واقع ایران در ده ماه گذشته به موفقیت های چشمگیری در این زمینه نائل آمده است.  به گفته وزیر نفت ؛ ایران با کشور‌های آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا، نیکاراگوئه، کوبا در بحث صادرات نفت، میعانات، سایر فرآورده‌های نفتی، تامین سوخت و همچنین استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های این کشور ها، صدور خدمات فنی و مهندسی تعاملات سازنده و مثبت و برد - بردی را دارد.

موفقیت های ایران در زمینه افزایش صادرات نفتی به رغم  تداوم تحریم های یکجانبه و غیر قانونی آمریکا علیه ایران از جمله تحریم صادرات نفت در چارچوب کارزار فشار حداکثری صورت گرفته است. در واقع یکی از مهمترین اهداف واشنگتن از زمان اعمال تحریم های یکجانبه ضد ایرانی که در نوامبر 2018 به مورد اجرا درآمد ، توقف صادرات  نفتی ایران بوده است. با این حال دولت ترامپ نتوانست در این زمینه به موفقیت قابل توجهی دست یابد و صادرات نفتی و نیز فرآورده های نفتی به رغم کاهش حجم آن اما هم چنان به شیوه های مختلف جریان یافت. این وضعیت در دوره ریاست جمهوری جو بایدن نیز تداوم یافته و تهران توانسته در سایه اقدامات هوشمندانه و با اتخاذ تدابیر  مناسب ضمن افزایش ظرفیت تولید انرژی خود ، به موفقیت های چشمگیری در زمینه  صادرات نفتی و فرآورده های نفتی دست پیدا کند. وزیر نفت با اشاره به مساله تحریم ها می گوید:  اتفاقات ده ماه اخیر و دیپلماسی انرژی ایران با کشور‌های منطقه و فرا منطقه‌ای نشان می‌دهد که تحریم‌های ظالمانه در مقابل جمهوری اسلامی ایران بی اثر بوده و ذره‌ای وقفه در تولید و صادرات نفت وفرآورده‌های نفتی کشورمان ایجاد نکرده است. جهان این موضوع را به خوبی می‌داند که کشورمان با داشتن اولین کشور ذخایر نفت و گاز در مجموع، توانایی تامین بخش بزرگی از نیاز به این انرژی را برای مردمان دنیا دارد.

 وی تاکید کرد که این موضوع را مجدد در اجلاس هفته گذشته باکو در حضور نمایندگان و وزرای انرژی کشور‌های اروپایی هم مطرح و بار دیگر به عنوان وزیر نفت ایران اعلام کردکه کشور ایران آمادگی دارد تا نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی کشور‌های دنیا را تامین کند.

ایران با در پیش گرفتن استراتژی مقاومت حداکثری نه فقط از راه های مختلف به خنثی کردن تحریم های آمریکا از جمله در زمینه صادرات نفت و فرآورده های نفتی پرداخته ، بلکه با وجود تحریم‌های چند ساله و ظالمانه ، توسعه صنعت نفت و گاز ایران متوقف نشده است. از سوی دیگر افزایش ظرفیت ها و توانمندی های داخلی برای کاهش آسیب پذیری در مقابل فشارهای خارجی و نیز تامین نیازهای دیگر کشورها دردستور کار قرار گرفته است.نمونه این امر ساخت نفتکش های عظیم توسط صنایع دریایی ایران برای ونزوئلا است که نه فقط نشانه توانمندی صنعتی و تکنولوژیک ایران بلکه حاکی از شکست تلاش واشنگتن برای محدود کردن و در تنگنا قرار دادن تهران است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 25 خرداد 1401 - 10:58:37