تاکید بر ایستادگی ایران در مقابل زیاده خواهی آمریکا

دو شنبه 23 خرداد 1401 - 11:56:32
تاکید بر ایستادگی ایران در مقابل زیاده خواهی آمریکا

تهران - الکوثر : وزیر امور خارجه ایران درباره موضوع مذاکرات هسته ای گفت: طرف مقابل هرگاه زیاده‌خواهی کرده، از ابزارها و اقتدار کشور استفاده کردیم تا بداند منافع و آسایش ملت ایران برای ما مهم است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران روز یکشنبه پس از حضور در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران  در برابر رفتار مبتنی بر منطق طرف مقابل، در چارچوب منطقی، ابتکارها و ایده هایش را ارائه داده و به آن عمل کرده است.

وزیر امورخارجه ایران همچنین گفت: در مجموعه اقداماتی که برای بازگرداندن همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای موسوم به برجام انجام می شود، باید اقتدار جمهوری اسلامی، مطالبات و انتظارات مردم و نحوه پیگیری آنها حفظ شود.

در حالی که مذاکرات وین برای لغو تحریم های ایران و بازگشت آمریکا به برجام به دلیل نبود اراده سیاسی لازم در واشنگتن تقریبا متوقف شده است، این کشور و تروئیکا اروپایی ( بریتانیا ، فرانسه ،آلمان ) با  فشارهای رژیم صهیونیستی و همراهی «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه ای ضد ایران تصویب کردند.

این قطعنامه همکاری‌های گسترده‌ ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از روی حسن نیت انجام شده ، نادیده گرفته است؛ به همین دلیل سازمان انرژی اتمی ایران نیز از قطع فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط آژانس در ایران خبر داد. ایران این اقدام واشنگتن و سه کشور اروپایی را برخلاف رویه دیپلماسی و همچنین غیرسازنده دانسته و هشدار داده بود که هرگونه اقدام سیاسی در آژانس، با واکنش متناسب، موثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

با وجود اینکه دولت آمریکا پس از تصویب این قطعنامه در آژانس مدعی شد همچنان به دنبال بازگشت به توافق برجام است اما این اقدام ضد ایرانی نشان داد که طرف های غربی مذاکرات از قطعنامه سیاسی آژانس به عنوان ابزار فشار‌ بر ایران و جبران بن بست کنونی در مذاکرات وین استفاده می‌کنند؛ به عبارت دیگر، آمریکا که در این مرحله هیچ ابزار دیگری برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران ندارد سعی کرد با سواستفاده از آژانس و مسائل فنی ، قدرت چانه زنی خود را افزایش دهد و ایران را مجبور به عقب نشینی از خواسته های قانونی و مشروع خود کند .

مذاکرات وین به این دلیل متوقف شده که دولت "جو بایدن" برخلاف انتقاداتش از سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ، حاضر به تغییر این سیاست نیست و لغو موثر تحریم‌ها و ارائه تضمین معتبر به ایران را نپذیرفته است ، حال آن که شرط احیای برجام و عضویت مجدد آمریکا در این توافق، تضمین منافع ایران است. بنابراین اعمال فشارهای گسترده علیه ایران، منجر به حل و فصل زودهنگام موضوع نخواهد شد، بلکه شرایط را پیچیده تر و زمینه شکل‌گیری چالش های جدید را به‌ وجود می‌آورد.

بدیهی است، تداوم تحریم ها ، صدور قطعنامه در آژانس و استفاده از سیاست دوگانه دیپلماسی و فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، نه فقط نشان دهنده اقدامات اعتماد ساز از سوی واشنگتن نیست بلکه بار دیگر زیاده خواهی و خواسته های فرابرجامی آمریکا در مذاکرات را نشان می دهد؛ این درحالی است که همانگونه وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده است، ایران هرگز تسلیم زیاده خواهی های طرف مقابل نخواهد شد.

"ابراهیم متقی" استاد دانشگاه تهران در اینباره می گوید: در شرایطی که ایالات متحده از سیاست فشار فزاینده در برابر ایران بهره می‌گیرد، طبیعی است که در آن شرایط، امکان بهره‌گیری از ‌سازوکارهای همکاری‌جویانه سازنده از سوی ایران بسیار محدود خواهد بود. الگوی رفتاری ایران برای برچیدن دوربین‌های آژانس به معنای آن است که ایران از قابلیت و ابزار لازم برای انجام اقدامات متقابل برخوردار است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 23 خرداد 1401 - 11:56:16