موافقت رئیس پارلمان عراق با استعفای نمایندگان جریان صدر

دو شنبه 23 خرداد 1401 - 11:14:26
موافقت رئیس پارلمان عراق با استعفای نمایندگان جریان صدر

تهران - الکوثر : محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق یکشنبه شب با درخواست استعفای نمایندگان جریان صدر موافقت کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق پیشتر  از نمایندگان این جریان در پارلمان این کشور خواسته بود تا استعفای خود را تقدیم رئیس پارلمان این کشور کنند.

رهبر جریان صدر این درخواست را در راستای «فداکاری» برای مردم و کشور عراق به منظور رهایی از «سرنوشت نامعلوم» توصیف کرده بود.

محمد الحلبوسی  رئیس پارلمان این کشور با استعفای نمایندگان جریان صدر موافقت کرده است. 

عراق از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور در اکتبر سال گذشته به دلیل عدم توافق گروهای سیاسی در تشکیل دولت جدید، با بحران سیاسی مواجه است.

در پارلمان کنونی عراق، جریان صدر با 73 کرسی بیشترین کرسی‌های پارلمان 329 نفری این کشور را در اختیار داشت. به همین دلیل نیز مقتدی صدر، این جریان را اصلی‌ترین جریان سیاسی کنونی عراق می‌دانست و در عین حال، معتقد بود این جریان است که باید تعیین کند چه دولتی در عراق تشکیل و چه شخصی به خصوص برای پست نخست وزیری معرفی شود.

این رویکرد صدر در 8 ماه گذشته با مخالفت  هیات هماهنگی شیعیان عراق موسوم به "چارچوب هماهنگی" مواجه شد چرا که این جریان معتقد است ترکیب پارلمان کنونی به گونه‌ای نیست که یک جریان بتواند دیگر گروه‌ها را در چینش قدرت نادیده بگیرد.  

مقتدی صدر پیش از این از طریق ائتلاف با حزب دموکرات کردستان و ائتلاف اهل سنت التقدم به ریاست "محمد الحلبوسی" تلاش کرد اکثریت پارلمانی را تشکیل دهد، اما شمار نمایندگان این سه جریان به اندازه‌ای نبود که منجر به تشکیل اکثریت شود. بر همین اساس، صدر به چارچوب هماهنگی و متحدانش 40 روز فرصت داد تا عراق را از بن‌بست کنونی خارج کند که این جریان هم موفق نبود.

شکست هر دو جریان برای خارج کردن عراق از بن بست سیاسی نشان داد که تنها راه نیل به این هدف، کنار گذاشتن اختلاف‌ها میان جریان صدر و چارچوب هماهنگی است، اما الگوی رفتاری صدر و به خصوص دستور وی برای استعفای نمایندگان وابسته به این جریان و تأکید وی بر تشکیل دولت اکثریت ملی، نشان می‌دهد که نه تنها نمی‌توان انتظار اجماع و کنار گذاشتن اختلاف‌ها را داشت بلکه بن بست کنونی شدیدتر خواهد شد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 23 خرداد 1401 - 11:14:16

دسته بندی :