تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مقاومت به عنوان تنها راه پیروزی در برابر آمریکا / تحلیل

یک شنبه 22 خرداد 1401 - 21:32:0
تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مقاومت به عنوان تنها راه پیروزی در برابر آمریکا / تحلیل

تهران - الکوثر : حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران عصر روز شنبه در دیدار «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا و هیئت همراه با اشاره به ایستادگی دو کشور ایران و ونزوئلا در مقابل فشارهای سنگین و جنگ ترکیبی آمریکا، تأکید کردند: تجربه موفقیت آمیز دو کشور نشان داد تنها راه مقابله با این فشارها مقاومت و ایستادگی است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به پیشرفت ها و ابتکارهای علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر افزودند: این گام‌های بلند در شرایطی برداشته شده است که سنگین‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها و فشارها بر ملت ایران تحمیل شد و امریکایی‌ها خودشان نام آن را «فشار حداکثری» گذاشتند.
مقاومت ملت ایران باعث شکست سیاست فشار حداکثری شد، به‌گونه‌ای که یکی از مسئولان برجسته سیاسی امریکا چندی پیش تعبیر «شکست مفتضحانه» را به‌کار بُرد.
ایران و ونزوئلا به دلیل سیاست های ضد استکباری و مخالفت با سلطه آمریکا در چند دهه اخیر همواره تحت انواع تحریم های یکجانبه و ثانویه آمریکا قرار داشته اند. به ویژه جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال 1979 از دوره ریاست جمهوری جیمی کارتر رئیس جمهور دموکرات آمریکا تحت تحریم قرار گرفت . از دهه 2000 میلادی این تحریم ها به بهانه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران تداوم پیدا کرد. با این حال در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا ، وی با خروج از توافق هسته ای برجام در چارچوب کارزار فشار حداکثری شدیدترین و بی سابقه ترین تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف تسلیم تهران در برابر خواسته های غیر قانونی و غیر منطقی واشنگتن در زمینه هسته ای ، توانمندی موشکی و سیاست های منطقه ای ایران به اجرا گذاشت.

با این حال این کارزار با شکست کامل مواجه شده است.مساله ای که حتی سیاستمداران و مقامات ارشد آمریکایی نیز به آن اذعان کرده اند. «کریس مورفی»سناتور دموکرات آمریکایی اذعان کرده که فشارحداکثری آمریکا علیه ایران، هیچ دستاوردی برای واشنگتن نداشته و بی حاصل بوده است.مورفی درتوییتی نوشت: ایالات متحده از تحریم های "فشار حداکثری" ترامپ علیه ایران چیزی به دست نیاورد. اذعان این سناتور آمریکایی به بی حاصل بودن و در واقع شکست کارزار فشار حداکثری علیه ایران در راستای اعتراف مقامات ارشد دولت کنونی آمریکا به این مساله ابراز شده است. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در اواسط ژانویه 2022 اذعان نمود که واشنگتن در حال پرداخت بهای اشتباه فاجعه بار ترامپ درباره برجام است. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز همانند سالیوان به اشتباه راهبردی آمریکا در خروج از برجام اذعان کرده است. بلینکن در7 دسامبر 2021  گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران اشتباه بسیار بزرگی بود.حتی رابرت مالی مذاکره کننده ارشد آمریکایی در جریان مذاکرات وین برای لغو تحریم ها نیز به بی حاصلی سیاست فشار حداکثری اذعان کرده است.

درباره ونزوئلا نیز آمریکا از زمان روی کار آمدن هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا سیاست فشار برای سرنگونی وی را از جمله با اعمال انواع تحریم ها آغاز کرده و این روند را در دوره ریاست جمهوری نیکلاس مادورو رئیس جمهور کنونی این کشور با گسترش دامنه تحریم ها تداوم بخشیده است. با این حال ونزوئلا با کمک کشورهای همسو به ویژه ایران در مقابل این رویکرد مخرب واشنگتن مقاومت کرده و توانسته اقدامات براندازانه آمریکا با حمایت از مخالفان داخلی به ویژه «خوان گوایدو» سرکرده مخالفان و نیز تلاش برای انزوای منطقه ای و بین المللی ونزوئلا را با شکست مواجه کند. در این راستا نیکلاس مادورو ضمن قدردانی از حمایت‌های ایران در مبارزه سخت ملت ونزوئلا با امریکا گفت: شما در هنگامی که شرایط ونزوئلا بسیار سخت بود و هیچ کشوری کمک نمی‌کرد به یاری ما آمدید و کمک کردید تا از آن شرایط خارج شویم.

اکنون با دیدار رئیس جمهور ونزوئلا از ایران دریچه های جدیدی در زمینه افزایش همکاری های دوجانبه در راستای ارتقای سطح روابط و هماهنگی بیشتر در مقابله با اقدامات آمریکا گشوده شده است.در این راستا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استقبال از امضای سند همکاری ۲۰ ساله میان ایران و ونزوئلا گفتند: لازمه همکاری‌های بلندمدت پیگیری توافقات و به سرانجام رساندن آنها است.ایشان با اشاره به همکاری‌های صمیمانه ایران و ونزوئلا، خاطرنشان کردند: دو کشور با هیچ کشوری اینگونه روابط نزدیک ندارند و جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که در مواقع خطر، خطر می‌کند و دست دوستان خود را می‌گیرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 22 خرداد 1401 - 20:59:48