بازی رژیم صهیونیستی با آتش در میدان گازی کاریش لبنان

سه شنبه 17 خرداد 1401 - 14:7:0
بازی رژیم صهیونیستی با آتش در میدان گازی کاریش لبنان

تهران - الکوثر : درشرایطی که بعد از جنگ اوکراین و اثار و پیامدهای مخرب ان بخصوص در زمینه کمبود مواد غذایی نیاز به ثبات و کاهش تنش را در سایر مناطق بحرانی از جمله خاورمیانه بیش از پیش افزایش داده و ضرورت بخشیده است رژیم صهیونیستی با نصب سکوی استخراج از میدان گازی " کاریش" واقع در اب های سرزمینی لبنان به تنش جدیدی دامن زده است که امکان تبدیل شدن به یک درگیری جدید را نیز دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ماجرا از آنجا شروع شد که روز یکشنبه ، یک کشتی اسرائیلی از خط ۲۹ عبور کرد و در ۵ کیلومتری خط ۲۳ در منطقه مورد مناقشه با لبنان قرار گرفت. شرکت اکتشافی انگلیسی-یونانی انرژین سکوی جدید استخراج گاز از میدان کاریش را در 80 کیلومتری شمال غربی حیفا نصب و اعلام کرد استخراج گاز ظرف سه ماه آینده آغاز خواهد شد.
طبق توافقنامه رژیم صهیونیستی و شرکت انرژین، تأمین امنیت این سکو به عهده این شرکت اما مسئولیت برقراری امنیت منطقه آبی به عهده ارتش اسرائیل است.
میزان ذخایر گازی در میدان کاریش 1.3 تریلیون فوت مکعب برآورد شده است. این میدان در 100 کیلومتری سواحل فلسطین اشغالی قرار دارد و آخرین منطقه اکتشافات رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه محسوب میشود. علاوه بر گاز طبیعی، شرکت نفت و گاز رژیم صهیونیستی تخمین زده که که این میدان شامل حدود 13 میلیون بشکه «میعانات گازی» است. میعانات گازی یک محصول جانبی برای استخراج گاز طبیعی بوده و هزینه تولید اضافه ندارد. برخی برآوردهای شرکت های رژیم صهیونیستی مقادیر گاز موجود در میدان کاریش ممکن است به 203 تریلیون فوت مکعب هم برسد. کل مساحت نفتی آب های منطقه ای لبنان حدود 22 هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد به 854 کیلومتر مربع می رسد.
این مساحت مورد منازعه به 10 منطقه یا بلوک تقسیم شده که بلوک نفتی شماره 9 یکی از آن است. هر یک از بلوک های 4، 7، 8، 15، 16، 71 و 72 در ردیف خط 29 قرار می گیرند که تیم مذاکره کننده فنی- نظامی لبنان این خط را به عنوان سقف مرزهای این کشور طبقه بندی کرده است. در این بین بلوک 72 از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا در مجاورت خط 23 قرار گرفته و به طور کامل در بخش جنوبی میدان «قانا» است که متعلق به لبنان می باشد.
بر همین اساس در صورتی که رژیم صهیونیستی بتواند در بلوک شماره 72 اکتشاف و حفاری کند ،  میدان قانا که متعلق به لبنان است به یک منطقه مورد مناقشه  تبدیل می شود و همه برنامه های لبنان برای بهره برداری از ثروت های دریایی خود در این میدان تحت شعاع قرار می گیرد.البته خطرات تجاوز اسرائیل در منطقه مورد مناقشه با لبنان تنها محدود به بلوک 72 نیست، بلوک شماره 4 و 7 که در مجاورت بلوک 8 قرار دارند بلوک هایی هستند که اسرائیل قصد بهره برداری از آن ها را دارد.
مقامات لبنانی به رایزنی های بین المللی دست زده اند تا بلکه بتوانند از این طریق جلوی تعرض جدید رژیم صهیونیستی را بگیرنداما در صورتی که این رایزنی ها به نتیجه نرسد احتمال اینکه به پشتوانه  سلاح مقاومت راه کارهای دیگر در دستور کارقرار گیرد وجود دارد. تا پیش از این، مخالفان حزب الله ادعا می کردند که بعد از خروج رژیم صهیونیستی از خاک لبنان دیگر نیازی به سلاح این نیروی مقاومت نیست اما اکنون با تعرض این رژیم به حوزه گازی لبنان این ادعا زیر سوال می رود و سلاح حزب الله بیش از پیش اهمیت و ضرورت می یابد زیرا تنها  عاملی که دولت لبنان با  توسل به آن می تواند حرف خود را به کرسی بنشاند همین توان حزب الله است که از قبل اعلام کرده در قبال تعرض اسرائیل ساکت نخواهد ماند. براین اساس احتمال اینکه سکوی تازه نصب اسرائیل در منطقه مورد مناقشه مورد حمله موشکی حزب الله قرار گیرد وجود دارد. طبق قطعنامه ۶۴۳۳ سازمان ملل مرزهای دریایی لبنان بر اساس نقشه های ارتش این کشور، خط ۲۹ مرزی است و به هر گونه واکنش و پاسخ لبنان در تعقیب کشتی متجاوز برای دفاع از منابع این کشور در این منطقه، مشروعیت می دهد.

اختلافات لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر منطقه مورد مناقشه گازی از چند سال پیش در جریان بوده و برای جلوگیری از بروز درگیری، امریکا کار میانجی گری را برعهده گرفته بود تا هم تضمینی مضاعف برای تامین منافع و مواضع اسرائیل باشد و هم اینکه بهانه و زمینه ای باشد برای کشاندن لبنان به جرگه کشورهای نوسازشکار. اما اکنون چند عامل موجب شده است که رژیم صهیونیستی با چراغ سبز امریکا و اروپا عواقب پیش بینی نشده استخراج گاز در منطقه مورد مناقشه را به جان بخرد .
نخست اینکه بعد ازجنگ اوکراین نیازغرب به منابع جایگزین برای جبران کاهش نفت و گاز روسیه افزایش یافته است و منابع تازه اکتشافی در دریای مدیترانه یکی از این منابع محسوب می شود که رژیم صهیونیستی به واسطه تسلط بر منابع دیگر کشورهای  ساحلی از جمله لبنان می خواهد از این فرصت حداکثر استفاده را بکند و خود را به منبع تامین انرژی تبدیل کند دوم اینکه بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان و کاهش جزئی کرسی های هواداران مقاومت، رژیم صهیونیستی تصور می کند یکبار دیگر می تواند بخت خود را بیازماید اما این بخت ازمایی می تواند عواقب پیش بینی نشده به همراه داشته باشد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 17 خرداد 1401 - 12:34:29