مخالفت روسیه با قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس

سه شنبه 17 خرداد 1401 - 9:3:18
مخالفت روسیه با قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس

تهران - الکوثر : در حالی که ازروز دوشنبه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین آغاز شده وقرار است تا روز جمعه ادامه داشته باشد ، مساله احتمال صدور قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران در کانون توجه روسیه قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، بامداد سه‌شنبه درصفحه توئیتر خود نوشت: «بیش از پیش مشخص است که قصد شرکت‌کنندگان غربی در مذاکرات وین برای تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در نشست فعلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای برجام بسیار مخرب است». اولیانوف با اشاره به تصمیم احتمالی آمریکا و تروئیکای اروپایی برای صدور قطعنامه‌ای علیه ایران در نشست شورای حکام، تاکید کرد: «روسیه به هیچ‌وجه خود را با چنین قطعنامه‌ای همراه نخواهد کرد». او پیش تر خبر داده بود  مساله ایران توسط شورای حکام آژانس اتمی به احتمال بسیار زیاد در روز چهارشنبه بررسی می‌شود.

مخالفت آشکار و شدید روسیه با صدور هر قطعنامه ای علیه ایران در نشست کنونی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با توجه به رویکرد مخرب و نیز اجماع غربی ها به سرکردگی آمریکا برای به راه انداختن کارزاری ضد ایرانی آن هم به بهانه های واهی صورت گرفته است. آمریکا و تروئیکای اروپایی متشکل از آلمان ، فرانسه و بریتانیا پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود به شورای حکام را ارائه داده و ادعا کرده اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است.این چهارکشور همچنین مدعی شده اند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده و از ایران خواسته‌اند که «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد.»

این در حالی است که ادعاهای مطرح شده در باره پیدا شدن مقادیر بسیار اندکی از بقایای اورانیوم غنی شده در سه سایت اساسا متعلق به دهها سال قبل است و پیش از این در قالب مساله ابعاد نظامی ادعایی برنامه هسته ای ایران موسوم به «پی ام دی» مورد تحقیق آژانس قرار گرفته و با پاسخ های ایران حل و فصل شده بود. ضمن اینکه ایران اکنون دارای صدها کیلوگرم اورنیوم غنی شده در مقادیر مختلف است و بررسی اینکه این مقادیر بسیار اندک اورانیوم در سایت های ادعایی برای چه بوده اند اساسا نه مفید و نه لازم است. با این حال اکنون آژانس و به ویژه رافائل گروسی مدیر کل آن تحت تاثیر ادعاهای رژیم صهیونیستی که نه عضو آژانس و نه ان پی تی است ، سئوالاتی را از ایران در این زمینه مطرح کرده و به رغم پاسخ ایران باز مدعی است که قانع نشده است. ضمن اینکه گروسی روز جمعه به فلسطین اشغالی رفت و با نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی آن هم قبل از برگزاری نشست شورای حکام دیدار کرد .پرسش اینجاست که این دیدار با چه منظوری صورت گرفته و تاثیر آن بر ادعاهایی که گروسی در نشست روز دوشنبه مطرح کرد چه بوده است ؟

 مدیر کل آژانس در اظهارات خود در سخنرانی افتتاحیه نشست شورای حکام، مدعی شد که توضیحات ایران درباره مواد هسته‌ای پیدا شده در سه مکان اعلام نشده به لحاظ فنی معتبر نبوده است و مسائل پادمانی در این زمینه باقی مانده است. در مقابل محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر اینکه پاسخ تهران به سوالات آژانس دقیق بوده است، عنوان کرد: مدیر آژانس اراده جدی برای اینکه بگوید پاسخ‌های ما قانع کننده بوده است، ندارد. آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای به گزارش‌های اطلاعاتی دشمنان ما و در رأس آنها رژیم صهیونیستی استناد می‌کند.

مساله دیگری که اکنون بیش از هر زمان دیگر بی طرفی آژانس و  مدیر کل آن را زیر سئوال می برد این است که چرا این نهاد نظارتی بین المللی و رئیس آن حملات متعدد رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته ای ایران و کارشناسان ایرانی را محکوم نکرده و حتی در باره آن موضع گیری نیز نکرده است ؟مسلما جمهوری اسلامی ایران در باره تداوم اقدامات خصمانه غربی ها با ارائه قطعنامه در شورای حکام و نیز رویکرد مغرضانه مدیر کل آژانس ساکت نخواهد نشست و اقدامات لازم در راستای حفاظت از منافع ملی خود را صورت خواهد داد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 17 خرداد 1401 - 9:3:10