افشای ابعاد جدیدی از مشارکت آمریکا در حملات ائتلاف سعودی علیه یمن

دو شنبه 16 خرداد 1401 - 18:17:18
افشای ابعاد جدیدی از مشارکت آمریکا در حملات ائتلاف سعودی علیه یمن

تهران - الکوثر : روزنامه واشنگتن پست، براساس گزارش موسوم به «پروژه داده یمن» نوشت؛ در حالی که توجه جهانی به حمله روسیه علیه اوکراین که از اواخر فوریه 2022 آغازشده، متمرکز شده ، ائتلاف سعودی بیش از ۱۵۰ حمله هوایی علیه اهداف غیرنظامی در یمن از جمله خانه‌ها، بیمارستان‌ها و برج‌های ارتباطی انجام داده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، تجزیه و تحلیل جدید روزنامه «واشنگتن پست» و «ناظر نیروی امنیتی» در موسسه حقوق بشر دانشکده حقوق کلمبیا، کامل‌ترین تصویری را که تاکنون از عمق و وسعت حمایت ایالات متحده از کارزار هوایی ائتلاف سعودی در یمن وجود داشته، ارائه کرده و نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از حملات هوایی توسط جنگنده‌های توسعه‌یافته، نگهداری‌شده و به فروش رفته توسط شرکت‌های آمریکایی و خلبان‌هایی که از سوی ارتش آمریکا آموزش دیده بودند، انجام شده است.
در واقع آمریکا پشتیبانی تسلیحاتی، آموزشی یا تعمیر و نگهداری را برای اکثر اسکادران‌های جنگنده که در عملیات بمباران هوایی یمن شرکت دارند ارائه کرده است.دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ پایان حمایت نظامی آمریکا از عملیات‌های تهاجمی ائتلاف سعودی علیه یمن را اعلام کرده و فروش برخی مهمات را به حالت تعلیق درآورد. اما بررسی‌های واشنگتن پست نشان می‌دهد که قراردادهای تعمیر و نگهداری، هم از سوی ارتش آمریکا و هم از سوی شرکت‌های آمریکایی برای اسکادران‌های ائتلاف سعودی که عملیات‌های تهاجمی انجام می‌دادند، ادامه یافته است. روزنامه واشنگتن پست دریافت که از زمان آغاز جنگ یمن، ۹۴ قرارداد برای تعمیر و نگهداری اسکادران‌های  جنگنده سعودی و امارات منعقد شده است.بدین ترتیب واشنگتن شریک مستقیم عربستان سعودی و امارات در اقدامات جنایتکارانه آنها علیه مردم یمن است.

«تام ویلسون» مدیر ناظر نیروی امنیتی می‌گوید: «در باره اکثر کشورهای عضو ائتلاف سعودی، هیچ راهی برای آمریکا به منظور حمایت از هواپیماهایشان، بدون پشتیبانی از اسکادران‌هایی که ممکن است با حملات هوایی‌ای مرتبط باشند که گروه‌های حقوق بشری می‌گویند جنایات جنگی آشکار هستند، وجود ندارد.»

عربستان سعودی درمارس 2015 با همراهی امارات و با کمک و چراغ سبز دولت اوباما تهاجم همه جانبه ای را علیه مردم مظلوم یمن که فقیرترین کشور عربی است آغاز کرد.بهانه این حمله بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری به قدرت اعلام شد ، اما در واقع دلیل اصلی این اقدام گسترش نفوذ و سیطره بر منابع یمن بود. در این جنگ ظالمانه تاکنون دهها هزار نفر از مردم یمن  شهید و زخمی شده و زیر ساخت ها و تاسیسات مختلف یمن بارها مورد حملات هوایی ائتلاف سعودی قرار گرفته اند. نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد بارها هشدار داده‌اند که براثر ادامه حملات متجاوزان ائتلاف سعودی به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.
کریس مورفی سناتور دموکرات امریکایی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: جنگ در یمن بدترین فاجعه انسانی در جهان است. دو میلیون کودک در معرض خطر مرگ به علت گرسنگی هستند. آمریکا  در کنار متحدان اروپایی اش مانند بریتانیا ، فرانسه و آلمان سهم مهمی در این جنگ با ارائه انواع کمکهای لجستیکی، اطلاعاتی و پشتیبانی رزمی از سعودی ها و اماراتی ها ایفا کرده اند. جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا در کارزار انتخاباتی خود شعارهایی علیه ریاض سر داد و از جنگ یمن به عنوان «فاجعه راهبردی» یاد کرده و ادعا کرده بود که «به حمایت آمریکا از عملیات‌ تهاجمی ائتلاف سعودی در یمن از جمله فروش تسلیحات خاتمه خواهد داد».
با این حال وی پس از راهیابی به کاخ سفید بار دیگر عربستان را متحد نزدیک آمریکا خوانده و فروش سلاح را به رژیم سعودی از سر گرفته است. دولت بایدن به رغم وضعیت فاجعه بار مردم یمن اما از اتخاذ اقداماتی موثر در راستای اعمال فشار به سعودی ها و اماراتی ها به منظور پایان دادن به محاصره و حملات به یمن خود داری ورزیده و هم چنان همان گونه که گزارش واشنگتن پست نشان می دهد به حمایت فعال از ائتلاف سعودی برای بمباران مردم و تاسیسات یمن ادامه می دهد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 16 خرداد 1401 - 18:17:3