اعتراض ترکیه به برگزاری رزمایش مشترک رژیم صهیونیستی و قبرس

دو شنبه 16 خرداد 1401 - 17:11:12
اعتراض ترکیه به برگزاری رزمایش مشترک رژیم صهیونیستی و قبرس

تهران - الکوثر : برگزاری رزمایش مشترک رژیم نژادپرست اسرائیل با بخش یونانی نشین جزیره قبرس (قبرس جنوبی) نگرانی مقام های ترکیه را در پی داشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رزمایش مشترک رژیم صهیونیستی و گارد ملی جزیره قبرس موسوم به "آگاپینور 2022" از 29 ماه می تا روز دوم ماه جاری میلادی (ژوئن) برگزار شد. این رزمایش مشترک که بخشی از آن در آب های جزیره قبرس برگزار شد ، خوشایند دولت آنکارا نبود.

در نخستین واکنش به این اقدام، "تانژو بیلگیچ" سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه از برگزاری این رزمایش انتقاد کرد و گفت: بار دیگر از کسانی که در این قبیل اقدامات دولت قبرس جنوبی مشارکت می کنند ، می خواهیم که ابزار این اقدامات تحریک آمیز و تبلیغاتی نشوند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ترکیه همچنین ، برگزاری این رزمایش را تلاشی برای برهم زدن ثبات در منطقه همزمان با مطرح شدن طرح های جدید همکاری های منطقه ای توصیف کرد.

این مقام دولت اردوغان در اظهارات جزئیات بیشتری مطرح نکرده است. اما تردیدی نیست که با توجه به تلاش اخیر دولت "رجب طیب اردوغان" برای گسترش رابطه با رژیم اشغالگر قدس ، به نظر می رسد منظور تانژو بیلگیچ از طرح های جدید همکاری منطقه ای توافق اخیر دولت اردوغان با رژیم نژادپرست اسرائیل در زمینه همکاری مشترک جهت انتقال گاز طبیعی به اتحادیه اروپا است.

رژیم نژادپرست اسرائیل که پیش از این بارها از مواضع یونان و دولت قبرس حمایت و تاکید کرده است که در مناقشه ترکیه با یونان و قبرس در کنار این دو کشور و در مقابل ترکیه ایستاده است. با وجود موضع گیری تند علیه ترکیه ، مقام های اسرائیل در اقدامی قابل تامل با ترکیه سندی درباره همکاری مشترک به منظور بررسی راه های انتقال گاز طبیعی به اروپا امضا کرده اند.

کارشناسان این اقدام اسرائیل را تلاش دیگری به منظور بازی دادن دولت رجب طیب اردوغان قلمداد کرده اند. این دسته از کارشناسان می گویند ، برگزاری رزمایش مشترک اسرائیل با جزیره قبرس ، بار دیگر غیرقابل اعتماد بودن این رژیم نژادپرست را اثبات می کند.

اگر چه مقام های این رژیم تلاش می کنند ، برنامه ریزی از پیش تعیین شده برای برگزاری رزمایش مشترک توجیهاتی مطرح کنند ، اما این اقدام نظامی مشترک می تواند تهدیدی علیه استقلال ترکیه نیز تلقی شود. تردیدی نیست که مقام های اسرائیل در حال بازی دادن دولت اردوغان هستند و تلاش می کنند با نشان دادن بهبود رابطه با ترکیه ، از زمان بهره برداری بهینه به عمل آورند.

برگزاری رزمایش مشترک اسرائیل با جزیره قبرس در عین حال در شرایطی است که مقام های ترکیه به منظور اثبات حسن نیت خود، در یک ماه گذشته ده ها تن از جاسوسان صهیونیست را که به منظور ضربه زدن به دولت رجب طیب اردوغان محبوس بودند ، آزاد کرده و به اسرائیل تحویل داده است.


پیش از این ، آمریکا به عنوان بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی، اخیرا" با یونان و جزیره قبرس توافقنامه همکاری نظامی و امنیتی امضا کرده است. آمریکا با در اختیار گرفتن پایگاه نظامی در یونان ، قصد دارد نیروهای خود را در این کشور مستقر نماید. به همین دلیل ، سیاستمداران متحد اردغان مخالفت خود را با این تلاش ها ابراز داشته اند.

دراین شرایط ، برگزاری رزمایش مشترک اسرائیل و جزیره قبرس که با امضای توافقنامه همکاری نظامی آمریکا و یونان بی ارتباط نیست، باید تلاش مخالفان سیاست های دولت اردوغان در دریای مدیترانه قلمداد کرد. به همین دلیل ، "دولت باغچلی" رئیس حزب حرکت ملی (NHP) و متحد دولت اردوغان در پارلمان ترکیه و صاحبنظر ترک در امور منطقه ، در اظهاراتی در بحبوحه اختلافات با آتن بر سر گسترش ناتو، استقرار پایگاه های نظامی آمریکا در یونان را تهدید مستقیم علیه امنیت ترکیه دانست.

این صاحبنظر ترک همچنین در اظهاراتی در پارلمان این کشور ، مدعی شد: "یونان با آتش بازی کرده است. به ویژه که پایگاه‌های آمریکا در این کشور تهدیدی برای امنیت ترکیه بهره می برد.

این کارشناس ترک در عین حال ، اعلام کرد، "آمریکایی ها از دولت یونان به عنوان یک مهره علیه ترکیه استفاده می‌کنند".  
بدیهی است که این اظهارت دولت باغچلی از توهم بزرگنمایی این سیاستمدار ترک ناشی می شود. زیرا تلاش کرده است ترکیه را با آمریکا مقایسه کند. در حالی که این مقایسه درست نیست.  


ناگفته نماند که آمریکا و یونان در اوایل ماه گذشته میلادی یک توافقنامه نظامی 5 ساله امضا کردند. این توافقنامه ، در راستای گسترش مواضع نظامی آمریکا در دریای مدیترانه امضا شده است ، علاوه بر حضور طولانی مدت دریایی درجزیره "کرت"، دسترسی آمریکا به سه  پایگاه نظامی در خاک اصلی یونان را فراهم می نمایند. امضای این توافقنامه را می توان به عنوان حضور نظامی آمریکا در دریای مدیرتانه و حمایت این کشور از یونان و جزیره قبرس در مقابل ترکیه قلمداد کرد. بدیهی است که این تحرکات ، به شدت به زیان ترکیه خواهد بود. در این شرایط ، برگزاری رزمایش مشترک اسرائیل و قبرس ،  را باید پیام دیگری به مقام های آنکارا مبنی برای آرام گرفتن ترکیه در این منطقه تعبیر کرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 16 خرداد 1401 - 17:11:2