به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، قیام 15 خرداد سمبل عصیان ملت ستمدیده ایران علیه طاغوت و اجماع زیر بیرق متعالی اسلام بود، 15 خرداد 42 بار دیگر ثابت کرد که آحاد مردم ایران ضمن اطاعت پذیری محض از زعمای دینی، در حرکتهای سیاسی و اجتماعی خویش هم نقش راهبری و پیشوایی برای روحانیون متصور هستند.
هرچند این راهبرد متقن مردم قبل از خرداد 42 در رخدادهایی مانند قیام تنباکو علیه تسلط اقتصادی بریتانیا انقلاب مشروطه و یا حتی نهضت ملی نفت هم متجلی شده بود اما قیام 15 خرداد نقطه عطف تمام این وقایع بود.
این قیام ویژگی های منحصر به فرد متعددی داشت که یکی از آنها مربوط به زمان شناسی این رخداد عظیم بود؛ پیر و جوان ، زن و مرد در حالی قیام 15 خرداد را علنی و به یک جنبش سیاسی - اجتماعی تبدیل کردند که رژیم طاغوت خفقان شدیدی را در جامعه حاکم کرده بود و طرح مباحث اعتراضی حتی در شکل کلام هم مشقت ها و پیامدهای سختی در پی داشت.
عکس العمل فوری مردم در شهرهایی نظیر قم ، تهران و ورامین به موضوع دستگیری امام، واکنش بسیار سخت عمال طاغوت و ساواک را به دنبال داشت و در ادامه و با ورود نیروهای نظامی صدها نفر از مردم بی گناه در شهرهای ورامین ، قم ، تهران و برخی شهرهای دیگر به خاک و خون کشیده شدند.
شجاعت و بیباکی مردم به ویژه اهالی ورامین در جدال نابرابر با دژخیمان سفاک پهلوی هرچند شهدا و جانبازان بسیاری بر جا گذاشت اما سر آغاز نهضت مقدسی شد که در بهمن 57 به ثمر نشست، 15 سال قبل از سرنگونی رژیم شاهنشاهی و در کوران قلدرمابی بی پایان آمریکایی ها در ایران این اهالی ورامین بودند که با این رستاخیز بزرگ پایههای پهلوی را متزلزل و جایگاه متعالی روحانیت در مسیر تحقق استقلال آزادی و جمهوری اسلامی را به جهانیان عرضه داشتند.
تجلی عجز و ناتوانی رژیم برای مقابله با کفن پوشان قیام 15 خرداد بازتاب های گسترده ای در رسانه های مطرح جهان داشت و در ادامه با ورود مراجع عظام و تاکید ایشان بر آزادی بی قید و شرط حضرت امام خمینی رحمة الله، حکومت پهلوی مجبور شد به این خواسته به حق علما و مردم چند حد و امام خمینی آزاد شد.
در یک کلام اینکه قیام 15 خرداد 1342 خورشیدی طنین رسای شعار یا مرگ یا خمینی را به کرسی نشاند.
برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید
از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید
یک شنبه 15 خرداد 1401 - 15:0:4