تاکید نشست دوشنبه بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

شنبه 7 خرداد 1401 - 13:4:0
تاکید نشست دوشنبه بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

تهران- الکوثر: دبیران شوراهای امنیت هشت کشور ایران، روسیه، چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در نشست خود در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان ضمن درخواست تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، تاکید کردند که نباید در امور داخلی آن کشور مداخله شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در چهارمین دور رایزنی های چندجانبه دبیران شورای امنیت در مورد افغانستان که روز جمعه در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد از دولت طالبان نماینده ای حضور نداشت. حکومت طالبان  که ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ کنترل افغانستان را به دست گرفت هنوز توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

در این نشست دبیران شوراهای امنیت این کشورها در بیانیه پایانی با تاکید بر اینکه «صلح و توسعه به نفع افغانستان است»، یادآور شدند که نباید در امور داخلی آن کشور مداخله شود.

 شرکت کنندگان در نشست دوشنبه خاطرنشان کردند: «همه طرف ها باید به گفت و گو و تعامل با افغانستان ادامه دهند و کابل را در ایجاد یک دولت فراگیر، دنبال کردن یک سیاست داخلی و خارجی باثبات و توسعه روابط دوستانه با همه کشورها به ویژه کشورهای منطقه کمک کنند.» نمایندگان هشت کشور منطقه همچنین از حاکمان جدید افغانستان خواستند تا حقوق و آزادی های مردم را بدون در نظر گرفتن قومیت شان رعایت کنند.

در پایان نشست دوشنبه همچنین از فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی شد. دبیران شورای امنیت از طالبان خواستند تا «برای از بین بردن هر گروه تروریستی، و توقف عملیات و حرکت های همه سازمان های تروریستی و برچیدن کمپ های آموزشی آنها، تدابیری اتخاذ کند.» 

رؤسای هیأت ها در بیانیه پایانی تاکید کردند که فعالیت گروه های تروریستی بین المللی در افغانستان، پناه دادن و آموزش آنها و نیز برنامه ریزی و تأمین مالی هر گونه اقدام تروریستی علیه کشورهای منطقه غیرقابل قبول است.

بر اساس این بیانیه، دبیران شورای امنیت همچنین "نگرانی خود را از ورود احتمالی تروریست ها و دیگر عناصر خرابکاران به خاک خود در پوشش پناهجویان افغان" ابراز کردند.

در نشست بین الملی دبیران شورای امنیت  هشت کشور در دوشنبه، ابتکار تاجیکستان برای ایجاد "کمربند امنیتی" در اطراف افغانستان مورد بحث قرار گرفت. با این حال، مشخص نیست که نمایندگان منطقه تا چه اندازه از پیشنهاد تاجیکستان حمایت کردند. نمایندگان حکومت طالبان قبلاً از پیشنهاد تاجیکستان ابراز نارضایتی کرده و گفته بودند که اجازه حمله به کشورهای همسایه از افغانستان را نخواهند داد.


علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ایران در این نشست از افزایش تهدید از سوی افغانستان ابراز نگرانی کرد. شمخانی گفت جمهوری اسلامی شواهدی در دست دارد که «برخی از کشورهای منطقه در انتقال و هدایت تروریست ها در افغانستان دست دارند.» 
او گفت: البته کشورها به ویژه رهبران افغانستان باید مسئولیت رسیدگی به این مشکل را بر عهده بگیرند. شمخانی گفت: احساس تبعیض و سلب حقوق در بخش‌های مختلف یکی از زمینه‌های اصلی اجازه سوء استفاده از گروه‌های تروریستی است و باید بستر چنین بلایی را از بین ببریم.

دبیر شورای امنیت جمهوری اسلامی ایران همچنین بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


شنبه 7 خرداد 1401 - 13:3:48

دسته بندی :