جشن لبنانی ها در سالگرد آزادسازی جنوب از اشغال ارتش رژیم صهیونیستی

چهار شنبه 4 خرداد 1401 - 19:40:0
جشن لبنانی ها در سالگرد آزادسازی جنوب از اشغال ارتش رژیم صهیونیستی

تهران- الکوثر:  ۲۲ سال پیش در چنین روزی (۲۵ مه ۲۰۰۰) نیروهای اشغالگر صهیونیست با مقاومت جانانه لبنانی ها مجبور به قبول شکست و خروج از جنوب لبنان شدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، امروز هزاران لبنانی ها در بیست و دومین سالگرد پایان اشغالگری اسرائیل و خروج خفت بار ارتش رژیم صهیونیستی و آزادسازی جنوب لبنان شادمان از این واقعه به ابراز احساسات پرداختند.

لبنانی ها با انتشار عکس، فیلم، خبر و بیان خاطره، امروز بیست و دومین سالگرد «روز مقاومت و آزادی» را پس از گذشت ۲۲ سال از خروج ارتش اسرائیل از جنوب کشورشان جشن گرفتند.

بر پایه گزارش ها، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی لبنان از دیروز (سه شنبه) همچنان مشحون از مطالب و خاطرات مقاومت مردم برای آزادسازی جنوب کشورشان از اشغال صهیونیست ها است.

فعالان و پیشگامان شبکه های اجتماعی با انتشار تصاویری از جشن های آزادسازی در ۲۵ می ۲۰۰۰، با افتخار و ستایش  از این روز که لبنانی ها موفق به  بیرون راندن نیروهای اسرائیلی از سرزمین شان یاد می کنند.

یکی از کاربران شبکه های اجتماعی با اسم "یاسین" در این باره نوشت که «۲۵ می ۲۰۰۰، روزی است که چند صد نفر با دنیا برای بازپس‌گیری زمین‌های خود از چنگال اشغالگران روبه رو شدند.»

کاربر دیگری نوشت که «همیشه به این فکر می‌کنم که آیا نسل‌های جوان‌تر می‌توانند با روزی به این بزرگی ارتباط برقرار کنند. ۲۵ می؛ روزی پر از احساس و افتخار...»

همچنین بسیاری از مقام های سیاسی منطقه و جهان نیز در پیام هایی به مقام های لبنانی سالروز آزادسازی جنوب لبنان از اشغال صهیونیست ها را شادباش گفتند.

«بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه در پیامی سالروز آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ موسوم به «عید مقاومت و آزادسازی» را به «میشل عون» همتای لبنانی خود تبریک گفت و تاکید کرد که فداکاری ملت و مقاومت لبنان چراغ راه همه مبارزان با اشغالگری است.

رئیس جمهوری سوریه در این پیام نوشته است که پیروزی ٢٢ سال پیش مقاومت لبنان در برابر رژیم صهیونیستی به عنوان مقطع تاریخی و افتخارآمیز ثبت شده است.

اسد در پیامش به عون تاکید کرده که این پیروزی، درستی رویکرد و انتخاب مقاومت را به اثبات رساند، زیرا مقاومت حق طبیعی هر ملتی است که حاکمیت آن نقض می‌شود.

همچنین آیین بزرگداشت بیست و دومین سالگرد آزادسازی جنوب لبنان با حضور علمای شیعه و سنی در محل تجمع علمای مسلمین بیروت برگزار شد.
شیخ «نعیم قاسم»، معاون دبیرکل حزب الله لبنان در این آیین تاکید کرد که سلاح مقاومت عامل اصلی آزاد سازی جنوب لبنان بود و در انتخابات پارلمانی اخیر بار دیگر ثابت شد که مردم حامی مقاومت هستند و آمریکا و برخی حامیان داخلی آنها امنیت رژیم صهیونیستی را در حذف امنیت لبنان و حذف سلاح مقاومت می‌بینند، اما هرگز به خواسته شوم خود نخواهند رسید.

لبنانی ها هر سال روز ۲۵ ماه می را با عنوان عید مقاومت و آزادسازی که یادآور پیروزی مقاومت لبنان و فرار صهیونیست ها از خاک لبنان است، جشن می گیرند.

هر چند هنوز بخش هایی از خاک لبنان مانند کفرشوبا و کشتزارهای شبعا در اشغال صهیونیست ها قرار دارد، اما مقاومت لبنان بخش اعظم خاک جنوب لبنان را که از سال ۱۹۷۸ میلادی در اشغال صهیونیست ها بود، آزاد کرد.

کابینه رژیم صهیونیستی در تابستان ۱۹۹۸ (۱۳۷۷) اعلام کرد که قطعنامه‌ی ۴۲۵ شورای امنیت سازمان ملل را، که در سال ۱۹۷۸ صادر شده بود، پذیرفته است.

دولت لبنان v متقابل خواهان خروج بی‌قیدوشرط ارتش رژیم صهیونیستی از جنوب آن کشور شد و اعلام کرد از هرگونه مذاکره با رژیم صهیونیستی خودداری خواهد نمود.

مقاومت اسلامی لبنان نیز ضمن تأیید مواضع دولت آن کشور بر عزم خود برای ادامه مبارزه با رژیم اشغالگر قدس تا آزادسازی کامل سرزمین لبنان تأکید کرد. در همین راستا رزمندگان مقاومت اسلامی در ۲۸ فوریه‌ی ۱۹۹۹ اسکورت ژنرال «ایرایز گورشتاین» فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان را منفجر کردند که وی کشته شد.

با ادامه مقاومت از سوی حزب‌الله، رژیم صهیونیستی مجبور شد که در تاریخ ۳ ژوئن ۱۹۹۹ (۱۳ خرداد ۱۳۷۸) از منطقه جزین عقب‌نشینی کند.

در می‌همان سال (اردیبهشت ۱۳۷۸) ایهود باراک از حزب کارگر در انتخابات پارلمانی پیروز شده بود. وی عقب‌نشینی از جنوب لبنان را در ظرف یک‌سال وعده داده بود. در واقع ارتش رژیم صهیونیستی با عقب‌نشینی از منطقه‌ی جزین اولین گام را برای عقب‌نشینی کامل برداشته بود.

کمتر از یک ماه پس از عقب‌نشینی از جزین، ارتش رژیم صهیونیستی که در نظر داشت قدرت خود را به دولت لبنان و مقاومت اسلامی نشان دهد، به برخی از تأسیسات زیربنایی لبنان (چند نیروگاه برق و پل) حمله کرد که در نتیجه ده نفر کشته و ۶۴ نفر دیگر مجروح شدند. هدف اصلی رژیم صهیونیستی فشار آوردن به دولت لبنان برای حضور در پای میز مذاکره بود تا در نتیجه دولت رژیم صهیونیستی بتواند یک‌سری تضمین‌های امنیتی، در قبال خروج از جنوب لبنان، از دولت آن کشور دریافت کند که با هوشیاری حزب‌الله و دولت لبنان به جایی نرسید.

در تاریخ ۲۹ دسامبر ۱۹۹۹ (۹ دی ۱۳۷۸) عمار حسین حمود در شب شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) با انجام عملیاتی در منطقه مرجعیون‌ـ القلیعه، هفت نفر از صهیونیست‌ها را به هلاکت رساند و هشت نفر دیگر را مجروح کرد.

با افزایش فشار‌های مقاومت اسلامی، ارتش مزدور آنتوان لحد در ۱۲ ژانویه‌ی ۲۰۰۰ (۲۲ دی ۱۳۷۸) از کفر حونه و در ۴ فوریه (۱۵ بهمن ۱۳۷۸) از پایگاه راهبردی «سجد» که مشرف به منطقه‌ی اقلیم‌التفاح است، عقب‌نشینی کرد.

هم‌زمان با این سلسله از عقب‌نشینی‌ها، رزمندگان مقاومت اسلامی در ۳۰ ژانویه ۲۰۰۰ (۱۰ بهمن ۱۳۷۸) با کار گذاشتن بمب در مخفیگاه «عقل‌هاشم» مرد شماره‌ی دو سازمان مزدوران رژیم صهیونیستی، او را به هلاکت رساندند که موجب حملات رژیم صهیونیستی علیه تأسیسات زیربنایی لبنان شد.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
 


چهار شنبه 4 خرداد 1401 - 16:33:29