حمایت ایران از اقدامات سازمان ملل در مقابله با بحران غذایی در جهان

جمعه 30 اردیبهشت 1401 - 17:30:0
حمایت ایران از اقدامات سازمان ملل در مقابله با بحران غذایی در جهان

تهران - الکوثر : مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه تمام جهان تحت تأثیر کمبود مواد غذایی قرار گرفته است، گفت: جمهوری اسلامی ایران از تلاش های سازمان ملل در رسیدگی به مشکلات مربوط به ناامنی غذایی حمایت می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، تخت روانچی روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت در موضوع امنیت غذایی و مخاصمات گفت: ناامنی غذایی، تغییرات آب و هوایی، همه‌گیری کووید ۱۹ و اثرات منفی مخاصمات بین‌المللی مختلف، همگی بر بسیاری از کشورها از جمله ایران که بیش از چهار دهه از تحریم‌های آمریکا رنج می‌برد، تأثیر گذاشته است. 

اشاره سفیر ایران در سازمان ملل به بحران غذایی در جهان با توجه به وضعیت بی سابقه کمبود محصولات غذایی استراتژیک مانند گندم ، ذرت و نیز دانه های روغنی با توجه به جنگ اوکراین و تاثیر منفی آن بر تولید و صادرات این محصولات در دو کشور اصلی تولید کننده این اقلام غذایی یعنی روسیه و اوکراین مفهوم پیدا می کند.این دو کشور روی هم حدود 30 درصد گندم و حدود 80 درصد دانه های روغنی در جهان را تولید و صادر می کنند که البته مقصد بسیاری از آنها کشورهای آفریقایی و غرب آسیا هستند.

ضمن اینکه روسیه از صادر کنندگان عمده کود شیمیایی در جهان است و تحریم های گسترده غرب علیه روسیه موجب توقف بخش اعظمی از صادرات این محصول حیاتی برای بخش کشاورزی کشورهای جهان شده است. «چو دونگیو» مدیرکل سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با اشاره به افزایش قیمت جهانی مواد غذایی می گوید: روسیه و اوکراین بازیگران مهمی در بازار جهانی غلات هستند و جنگ بین دو کشور عامل مهمی در رشد قیمت‌های جهانی غذا بوده است به‌ویژه گندم، ذرت و دانه‌های روغنی. این افزایش در حالی رخ داده است که پس از کاهش شیوع کرونا نیز تقاضا برای این محصولات و هزینه‌های تولید آن‌ها افزایش یافته بود.

البته قبل از آن عواملی دیرپا مانند تغییرآب و هوایی که موجب تغییر الگوهای بارندگی و نیز بروز خشکسالی های طولانی مدت در نقاط مختلف جهان شده خود به این بحران دامن زده است. در عین حال همه گیری ویروس کرونا نیز بر رشد اقتصادی بسیاری از کشورها تاثیر منفی نهاده و در نتیجه بخش تولید آنها از جمله فعالیتهای کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است.

در عین حال پایان نسبی همه گیری کرونا موجب افزایش تقاضا برای مواد غذایی در جهان شده است.« آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل در نشست «بحران غذایی فزاینده» تصریح کرد: تنها در مدت دو سال شمار گرفتاران به ناامنی غذایی دو برابر شده و از رقم ۱۳۵ میلیون نفر پیش از آغاز همه گیری، به ۲۷۶ میلیون نفر افزایش یافته است. بیش از نیم میلیون تن در شرایط قحطی زندگی می‌کنند که نشان دهنده افزایش بیش از ۵۰۰ درصدی از سال ۲۰۱۶ است.

همه اینها در کنار بروز و تداوم درگیری های منطقه ای در جهان به ویژه درمنطقه غرب آسیا که ایران نیزدر آن واقع شده موجب شده تا مساله ناامنی غذایی در این منطقه حساس بسیار نمود پیدا کند. دراین زمینه نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: در افغانستان، ۲۲ میلیون نفر از امنیت غذایی رنج می‌برند و به کمک نیاز مبرم دارند. هم چنین در اوایل سال ۲۰۲۲، ناامنی غذایی حاد در یمن با افزایش ۸ درصدی در تعداد افراد بحران زده نسبت به اوایل سال ۲۰۲۱، بدتر شد.

وضعیت بشردوستانه در فلسطین نیز به دلیل دهه‌ها اشغال و سیاست‌های آپارتاید رژیم اسرائیل بدتر شده است.در مورد سوریه نیز ادامه اشغال، تروریسم و تحریم‌های یکجانبه، میلیون‌ها نفر در این کشور را آواره، معیشت مردم را نابود، تجارت و تامین مواد غذایی و کشاورزی را مختل کرده و زیرساخت‌ها را آسیب دیده و دسترسی به منابع حیاتی را محدود کرده است.

مساله بحران غذایی در جهان با واکنش و توجه خاص سازمان ملل مواجه شده ومقامات این نهاد بین المللی از جمله دبیرکل سازمان ملل ، برنامه غذایی ملل متحد و سازمان خوابار و کشاورزی جهانی( فائو) در این باره هشدار داده اند. «دیوید بیسلی» مدیر اجرایی برنامه غذای سازمان ملل در این باره گفت: اکنون شاهد افزایش بهای سوخت هستیم؛ همچنین افزایش بهای غذا، افزایش بهای حمل و نقل.

این مساله اکنون باعث ایجاد آشوب شده است، به خصوص برای مردم فقیر جهان. اما این مسائل، فقط بر مردم فقیر تاثیرگذار نخواهد بود. مدیرکل فائو با تشریح وضعیت امنیت غذایی جهانی در سایه جنگ اوکراین پیش‌بینی کرده که قیمت مواد غذایی در جهان طی ماه‌های آینده روندی صعودی را طی کند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 30 اردیبهشت 1401 - 17:3:42