مسیر پرتلاطم محمد بن سلمان برای تصاحب تاج و تخت سعودی

دو شنبه 26 اردیبهشت 1401 - 18:37:58
مسیر پرتلاطم محمد بن سلمان برای تصاحب تاج و تخت سعودی

تهران- الکوثر: به باور اکثر ناظران مسائل عربستان، عملیات انتقال قدرت به ولیعهد این کشور محمد بن سلمان در صورت فوت پدرش ملک سلمان آسان نخواهد بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در امارات شاهد رویداد انتقال قدرت بودیم، به طوری که محمد بن زاید توسط شورای عالی امارات بجای برادرش خلیفه بن زاید به عنوان حاکم این کشور انتخاب شد. حکومت در امارات همچنان میان پسران بن زاید دست به دست می شود، در حالی که در عربستان علیرغم وجود فرزندانی همچون عبدالعزیز بن سعود حکومت در راه انتقال به نوادگان است.

آنچه بیم از وقوع بحران در عربستان در صورت مرگ ملک سلمان را تقویت می کند، ناتوانی فرزند 36 ساله او از اثبات خود به عنوان جانشین قابل قبولی برای پدرش است، آن هم با وجود عموهای خود امیر احمد بن عبدالعزیز، امیر مقرن بن عبدالعزیز و همچنین عموزادگانش که از او بزرگ تر و باتجربه تر هستند مثل محمد بن نایف، متعب بن عبدالله و دیگران. نکته قابل توجه این است که تمامی این افراد به دستور محمد بن سلمان نادیده گرفته شده اند زیرا حاضر به پذیرفتن ولایتعهدی او نشده اند و همچنان به دنبال فرصتی برای رهایی از وی هستند.

تلاش ملک سلمان برای تحمیل پسرش به عنوان ولیعهد و نادیده گرفتن باقی افراد خاندان آل سعود تنها دلیل نارضایتی افراد این خاندان نیست. دلیل دیگری برای نارضایتی آنها وجود دارد که اگر مهم تر از علت اول نباشد کم اهمیت تر از آن هم نیست، و آن شخصیت خود محمد بن سلمان است که بخاطر شتابش برای رسیدن به قدرت، در مقابل مخالفان خود در داخل و خارج از خاندان آل سعود با نهایت بی رحمی رفتار کرد. ولیعهد عربستان بسیاری از این افراد را به زندان انداخت و تحت شکنجه و تعقیب قرار داد و حتی دست به قتل و حذف فیزیکی برخی از آنها زد.

وی وقتی از حمایت حداقلی دیگران در خاندان آل سعود ناامید شد، تلاش کرد این حمایت را خارج از این خاندان به دست آورد و با در پیش گرفتن سیاست فضای باز جوانان عربستان را با خود همراه کند. ولیعهد سعودی همچنین تلاش کرد با شتاب به سوی اجرای نقشه های آمریکا در منطقه مثل تجاوز به یمن و پروژه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به این هدف خود دست یابد.

اما باید توجه داشت که سیاست های محمد بن سلمان آن طور که او انتظار داشت به ثمر نرسید. سیاست فضای باز خشم اکثر سعودی ها را برانگیخت و تجاوز به یمن، عربستان را وادار به پرداخت هزینه سنگینی از اعتبار، اقتصاد، امنیت و منابع خود کرد. پروژه عادی سازی با رژیم صهیونیستی نیز به صورت بی سابقه ای اعتبار این پادشاهی را زیر سوال برده که بر مقدس ترین سرزمین برای اعراب و مسلمانان حکومت می کند.

این دلایل و دلایل دیگری همچون جنایت قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول آن هم به فجیع ترین حالت، محمد بن سلمان را کمی در عجله برای رسیدن به تخت پادشاهی دچار درنگ می کند، چرا که باید از امنیت راه رسیدن به آن اطمینان حاصل کند. از این رو شاهد پنهان نگه داشتن تعمدی وضعیت سلامت ملک سلمان هستیم که گفته شده چند روز پیش، تنها چند هفته پس از تعویض باتری قلبش، تحت معاینه کولونوسکپی قرار گرفته است.

بنابراین زنده ماندن ملک سلمان در حال حاضر برای پسرش به یک ضرورت تبدیل شده است چرا در نبود او احساس خطر می کند، آن هم وقتی نتوانسته علاقه کسانی را نسبت به خود جلب کند که حاضر نشدند در خاندان حاکم او را به رسمیت بشناسند. همین مسئله باعث شد خروج ملک سلمان از بیمارستان به شکل برجسته ای مورد تاکید قرار گیرد تا این پیام به دیگران منتقل گردد که وی در وضعیت سلامتی مناسبی به سر می برد و به این زودی از صحنه حکومت عربستان حذف نخواهد شد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


دو شنبه 26 اردیبهشت 1401 - 18:37:46