انتقاد عمران خان از نقش آمریکا در بحران اقتصادی پاکستان

شنبه 24 اردیبهشت 1401 - 17:28:32
انتقاد عمران خان از نقش آمریکا در بحران اقتصادی پاکستان

تهران - الکوثر : نخست وزیر سابق پاکستان ضمن انتقاد از بی تحرکی دولت این کشور در برابر مشکلات اقتصادی، از رد پای آمریکایی ها در تشدید این بحران پرده برداشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عمران خان با اشاره به  شرایط سیاسی - اقتصادی پاکستان و انتقاد از عملکرد دولت جدید این کشور گفت، اگر توطئه آمریکایی موفق شود، وضعیت اقتصادی پاکستان  شکننده تر خواهد بود. عمران خان با اشاره به کاهش ارزش روپیه، دولت جدید پاکستان را دست نشانده خواند و دولتمردان را به بی تحرکی در برابر سقوط ارزش پول ملی متهم کرد.

نخست وزیر سابق پاکستان همزمان با کاهش 6.4 درصدی ارزش سهام در پاکستان، از تورم 13.4 درصدی (بالاترین نرخ تورم در 28 ماه گذشته)، به عنوان یکی از نشانه های محرز وخامت اوضاع اقتصادی در این کشور یاد کرد.

انتقاد تند عمران خان از دولت شهباز شریف و حزب حاکم مسلم لیگ نواز و همچنین هشدار درباره برنامه آمریکا برای شکننده تر کردن اوضاع وخیم اقتصادی در پاکستان، به روندی مربوط است که عمران خان از حدود دو ماه پیش از آن به عنوان دسیسه کاخ سفید یاد کرد.

عمران خان  که در ماه آوریل با رای احزاب مخالف در پارلمان پاکستان از سمت نخست وزیری کنار رفت، این اقدام را کودتای سیاسی آرام در پارلمان با محوریت آمریکا و همدستی گروه های سیاسی مخالف حزب تحریک انصاف  می داند.   

از نظر عمران خان، تلاش آمریکا برای سرنگونی دولت وی، فضای آشفته اقتصادی پاکستان را به دلیل بی ثبات کردن اوضاع سیاسی و تبدیل کردن این کشور به محیطی دو قطبی ناشی از موافقان و مخالفان رای عدم اعتماد به نخست وزیر سابق، این کشور را بشدت ملتهب کرده است.

 در چارچوب چنین نگرشی،رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان بر این باور است که بی تحرکی دولت جدید این کشور و ادامه برنامه ها و سیاست های مرموزانه آمریکا درقبال پاکستان، می تواند اوضاع اقتصادی پاکستان را بیش از گذشته به ورطه خطر بکشاند که این مسئله زندگی میلیون ها نفر از مردم را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

آنگونه که عمران خان در هفته های گذشته بارها به آن اشاره کرده است، مخالفت وی با خواسته ها و سیاست های آمریکا دلیل اصلی توطئه این کشور برای کنار زدن رئیس حزب تحریک انصاف از قدرت از طریق احزاب مخالف درپارلمان بوده است.

نکته جالب آنکه در روزهای پایانی هفته گذشته، زلمای خلیل زاد نماینده سابق دولت آمریکا در امور افغانستان در سفر به پاکستان به دیدار عمران خان رفت و با وی گفتگو کرد. اگرچه جزییاتی از محورهای مذاکرات خلیل زاد و عمران خان منتشر نشد، اما این گمانه مطرح شده است که دولت امریکا قصد دارد از طریق نزدیک شدن به گروه های سیاسی مخالف دولت شهباز شریف، فشارها بر حزب مسلم لیگ نواز برای همراهی با سیاست های کاخ سفید در منطقه و به خصوص در افغانستان را افزایش دهد.

آمریکا پس از خروج از افغانستان برای حفظ ظرفیت های اطلاعاتی خود بسیار تمایل داشت تا از برخی پایگاه های ارتش پاکستان در جنگ اطلاعاتی در افغانستان استفاده کند که عمران خان نخست وزیر وقت پاکستان با آن مخالفت کرد.

 علاوه براین،مخالفت پاکستان با سیاست آمریکا در جنگ روسیه در اوکراین نیز از جمله دلایل کینه توزی کاخ سفید با عمران خان بود. به نظر می رسد، سخنان جدید عمران خان درباره نقش آمریکا در بحران اقتصادی که ادبیاتی تندتر از گذشته ضد این کشور دارد، گویای مثبت نبودن دیدار خلیل زاد با عمران خان است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 24 اردیبهشت 1401 - 17:28:24