شمخانی : گره مذاکرات وین با پایبندی طرف مقابل باز می‌شود

شنبه 24 اردیبهشت 1401 - 11:45:25
شمخانی : گره مذاکرات وین با پایبندی طرف مقابل باز می‌شود

تهران - الکوثر : دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: مذاکرات وین به مرحله‌ای رسیده است که گره آن تنها با پایبندی طرف خاطی به راهکارهای منطقی و اصولیِ ایران باز می‌شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز جمعه در توئیتی نوشت: آمریکا با بدعهدی و اروپا با بی‌عملی، فرصت بهره‌مندی از حسن‌نیت اثبات شده ایران را به نابودی کشاندند؛ اگر اراده‌ای برای بازگشت دارند، ایران آماده‌ توافق است.
«انریکه مورا» هماهنگ کننده مذاکرات وین  چهارشنبه و پنجشنبه گذشته با «علی باقری» معاون سیاسی و  مذاکره کننده ارشد ایران در تهران دیدار و درباره ادامه مذاکرات وین گفت و گو کرد. 
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه از تداوم مذاکرات رفع تحریم‌ها در آینده نزدیک خبر داد و در گفت و گوی کوتاهی با خبرنگاران،  سفر «انریکه مورا» به تهران را مثبت خواند و افزود: مذاکرات با ایران به زودی از سر گرفته می‌شود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: "مذاکرات هسته‌ای با ایران تعلیق شده بود، اما سفر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به ایران اجازه از سرگیری مذاکرات را داد."
این مقام ارشد اروپایی با ابراز امیدواری نسبت به در دسترس بودن حصول توافق بین ایران و طرف‌های مقابل در وین، گفت:"چشم‌انداز رسیدن به یک توافق نهایی وجود دارد."
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران هم پیش از این، سفر «انریکه مورا» به تهران را فرصت مجددی برای حل موضوعات باقیمانده مذاکرات وین خواند و گفت: توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است، اگر آمریکا تصمیم سیاسی گرفته و به تعهداتش پایبند باشد. 
دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از 27 دسامبر 2021 آغاز شد، 11 مارس 2022 به پیشنهاد «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.
از آن زمان تاکنون، طرفین از پیشرفت در مذاکرات و کم شدن موارد اختلافی سخن گفته اند، ولی موضوع تضمین ها و خارج کردن اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از مجموعه تحریم‌ها، همچنان از مواردی است که آمریکا به عنوان ناقض برجام، تصمیم سیاسی لازم را برای حل و فصل آن اتخاذ نکرده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 24 اردیبهشت 1401 - 11:45:17