سفر امیر قطر به ایران ؛ برهه ای جدید در روابط دو جانبه

جمعه 23 اردیبهشت 1401 - 19:35:0
سفر امیر قطر به ایران ؛ برهه ای جدید در روابط دو جانبه

تهران - الکوثر : تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر روز پنج شنبه برای سفری رسمی وارد تهران شد و با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار دو جانبه داشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، رئیسی در نشست خبری مشترک با امیر قطر که عصر روز پنجشنبه در مجموعه سعدآباد برگزار شد، گفت: در مذاکراتی که امروز با امیر قطر داشتیم علاوه بر تاکید بر گسترش روابط بین ایران و قطر در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گردشگری و انرژی تاکید شد که سرمایه گذاری‌های مشترکی بین دو کشور انجام شود و توسعه و گسترش روابط دو کشور مورد تاکید ما بود. رییسی تاکید کرد: در سفری که اسفند ماه سال گذشته به کشور دوست و برادر و همسایه قطر داشتیم، مذاکرات و مقدماتی برای توسعه روابط بین دو کشور انجام شد و لازمه به نتیجه رسیدن آنچه که در دوحه و این نشست مطرح شد، اقداماتی است که باید از ناحیه جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون مشترک بین دو کشور و عزیزان ما در کشور قطر انجام شود.وی تصریح کرد: امیر قطر هم به این موضوع تاکید داشتند که روابط بین دو کشور می‌تواند در حوزه‌های مختلف انجام شود. رییسی یادآور شد: بدون تردید سفر آقای امیر قطر به جمهوری اسلامی ایران، نقطه عطفی است در ارتقاء روابط بین دو کشور و دو ملت و حتما نقش بسزایی در روابط و همکاری دو کشور در سطح منطقه، جهان و بین الملل خواهد داشت.

تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در این کنفرانس خبری ضمن ابراز خوشحالی از حضور در ایران اظهار داشت: امروز در خصوص مسائل دوجانبه صحبت کردیم، و معتقدیم که حل اختلافات در منطقه راهی جز گفت‌وگوی سازنده ندارد. موضوع اصلی درباره فلسطین بود. البته درباره سوریه، عراق و یمن هم گفتگو داشتیم. اعتقاد ما این است که مشکلاتی که در این کشورها وجود دارد باید از طریق راه حل های عادلانه و جامع حل و فصل شود.وی تاکید کرد: همچنین روابط ایران و قطر روابطی مستحکم و استوار و مبتنی بر حس همجواری است. امیر قطر تاکید کرد: سفر اخیر آقای رئیس جمهور رئیسی به قطر امر بسیار مهمی بود و و عامل تقویت روابط دو کشور به شمار می‌آید.

به نظر می رسد سفر امیر قطر به ایران نقطه عطفی در زمینه روابط دو جانبه و گشودن فصلی جدید در این زمینه است. دولت رئیسی از زمانی که فعالیت خود را آغاز کرده رویکرد نوینی در روابط دو جانبه در پیش گرفته  واولویت را به گسترش روابط با کشورهای همسایه و نیز تنش زدایی با این کشورها و از سوی دیگر توسعه همه جانبه روابط دو جانبه قرار داده است.کشور قطر نیز با توجه به کمکهای بی دریغ و گسترده ایران در جریان محاصره اقتصادی ، زمینی ، هوایی و دریایی توسط ائتلاف عربستان سعودی و کشورهای همسو با آن  از ژوئن 2017 که موجب کاهش قابل توجه تاثیرات منفی این محاصره و استفاده از فضای ایران برای تردد هواپیماهای تجاری خود و نیز ارائه انواع کمکهای غذایی و محصولات کشاورزی در راستای تامین نیازهای این کشور شد این مساله همواره این امر را به خاطر داشته و برای روابط با ایران به عنوان شریکی قابل اعتماد و همراه روزهای سخت جایگاه ویژه ای قائل است. جعفر قنادباشی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا می گوید: دولت قطر در چند سال اخیر دریافته است یکی از کشورهای مورد اعتماد و اطمینان که بتوانند با آن روابط حسنه برقرار کنند ایران است .لذا سفر امیر قطر به تهران، می‌تواند آغاز فصل جدیدی از روابط همسایگی باشد.

اکنون با سفر امیر قطر به نظر می رسد مسائل چندی مورد توجه طرفین مورد توجه و توافق قرارگیرد. نخست مشارکت فعال ایران در برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر که قرار است در اواخر سال 2022 در این کشور برگزار شود و با توجه به نزدیکی جغرافیایی دو کشور این امر می تواند فرصت مناسبی برای مناطق آزاد ایران به ویژه کیش و قشم برای میزبانی از تماشاگران خارجی باشد. مساله دیگر بحث تحولات افغانستان و خواسته های به حق ایران از طالبان در باره تامین حق آبه رود هیرمند و نیز برخورد جدی با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و نیز مهاجران افغان است. .با توجه به نفوذ قطر بر طالبان ، دوحه می تواند نقشی مثبت در این زمینه ایفا نماید. در مجموع این سفر که در سطح عالی ترین مقام قطری صورت گرفته می تواند تاثیری مثبت  برگسترش روابط دوجانبه با ایران  درزمینه اقتصادی ، تجاری ، انرژی و گردشگری و دیگر عرصه ها داشته باشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 23 اردیبهشت 1401 - 16:46:8

پربازدیدها