پیش بینی وخامت اوضاع افغان ها به دلیل جنگ اوکراین

پنج شنبه 15 اردیبهشت 1401 - 17:7:3
پیش بینی وخامت اوضاع افغان ها به دلیل جنگ اوکراین

تهران - الکوثر : بازرس ویژه آمریکا در بازسازی افغانستان پیش بینی کرد، اوضاع اقتصادی مردم افغانستان به دلیل تبعات ناشی از جنگ اوکراین وخیم تر می شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پس از اعمال سیاست های خصمانه کشورهای غربی به ویژه آمریکا به بهانه به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، اوضاع اقتصادی این کشور از هر وقت دیگری بحرانی تر شده است. در افغانستان انتشار اخباری در خصوص مرگ ومیر افغان ها به ویژه زنان و کودکان بر اثر ناتوانی در درمان بیماری های مختلف به دلیل نبود دارو و امکانات مالی و همچنین گرسنگی و سوء تغذیه  منتشر می شوند.

جنگ بین روسیه و اوکراین بزرگترین تولید کنندگان غله و بزرگترین تولید کنندگان دانه های روغنی در جهان، با اقدامات تحریک آمیز غربی ها در 24 ماه فوریه سال جاری آغاز شد. روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت و گاز در جهان است و از این رو نبردها، بازار نفت در جهان ملتهب  کرده است و بسیاری از کشورهای جهان، حتی کشورهای با اقتصاد قوی تر مثل آلمان و استرالیا را تحت تاثیر قرار داده است. 

مردم افغانستان که قبل از جنگ اوکراین نیز برای تامین غذا و سوخت با مشکل روبرو بودند ، تبعات جنگ اوکراین را شدیدتر از دیگران احساس می کنند و گزارش بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار – SIGAR)  موید این ادعاست.

 سیگار گزارش داد، هم اکنون ۷۰ درصد از خانواده‌های افغان قادر به تأمین نیاز‌های اولیه غذایی خود نستند.

سیگار پیش بینی کرد، تأثیرات جنگ اوکراین بر نرخ مواد غذایی و مواد سوختی  و همچنین خشک‌سالی شدید، وضعیت بشری در افغانستان را وخیم‌تر می‌کند.

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان دیروز در پنجاه و پنجمین گزارشی، نیاز ۲۴ میلیون و 400هزار تن از مردم این کشور به دریافت کمک‌های بشر دوستانه را تایید کرده بود.

سیگار قسمتی از گزارش خود را به تسلیحات و تجهیزات نظامیان افغان اختصاص داد و به نقل از پنتاگون نوشت، بخش بزرگی از تجهیزات تحویل شده به  نیروهای افغان از سال 2005 (به ارزش ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار) در عملیات جنگی تخریب شده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در روز جهانی آزادی مطبوعات ضمن اعلام حمایت این گروه از رسانه ها  تصریح کرد، هیچ خبرنگاری در بازداشت به سر نمی برد، اما بازرس ویژه آمریکا در گزارش خود به محدودیت های ایجاد شده برای رسانه ها از سوی دولت موقت طالبان و بازداشت خبرنگاران اشاره کرد.

سازمان ملل و تقریبا تمامی سازمان های بشردوست در جهان، قبلا در باره اوضاع نامساعد مردم افغانستان از گرسنگی گرفته تا مرگ به دلیل سوء تغذیه و نبود امکانات درمانی هشدار داده اند. اما مقامات آمریکایی که ده میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی افغانستان را به نشانه مخالفت با طالبان توقیف کرده اند، حاضر به بازگرداندن پول مردم افغانستان نیستند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 15 اردیبهشت 1401 - 17:6:54