هشدار مقتدی الصدر به ترکیه؛ ساکت نخواهیم ماند

سه شنبه 30 فروردین 1401 - 11:54:7
هشدار مقتدی الصدر به ترکیه؛ ساکت نخواهیم ماند

تهران- الکوثر:  رهبر جریان صدر به ترکیه در خصوص آغاز عملیات نظامی جدید در خاک عراق هشدار داد و اعلام کرد که کشورش در صورت تداوم بمباران‌ها ساکت نخواهد ماند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق به اقدام آنکارا در آغاز یک عملیات نظامی جدید در خاک عراق به بهانه مقابله با حزب کارگران کردستان ( پ .ک.ک) واکنش نشان داد و آن محکوم کرد.
وی با انتشار بیانیه‌ای در صفحه خود در شبکه اجتماعی توئیتر، در واکنش به حمله روز گذشته (دوشنبه، ۱۸ آوریل) ترکیه تحت عنوان عملیات «قفل المخلب» (قفل پنجه)، در خاک عراق، اعلام کرد که بغداد در صورت بمباران مکرر خاک عراق توسط ترکیه، «سکوت نخواهد کرد».
الصدر افزود: «کشور همسایه ما، ترکیه بدون داشتن حق و بهانه‌ای خاک عراق را بمباران کرد. اگر خطری از خاک عراق این کشور را تهدید می‌کرد، این کشور می‌بایست با دولت عراق برای رفع این خطر هماهنگی می‌کرد، زیرا نیروهای  امنیتی عراق  توانایی رفع این خطر را دارند».
وی تصریح کرد: «اگر ترکیه این کار را تکرار کند، ما سکوت نخواهیم کرد، زیرا عراق کشوری دارای حاکمیت کامل است و تجاوز به خاک و برهم زدن امنیت خود و نیز تجاوز به خاک کشورهای دوست و برادر  همسایه را نخواهد پذیرفت... با علم به این‌که، ما علاقه‌مند به تقویت روابط مشترک و متوازن با همه کشورهای همسایه و نیز روابط متقابل دیپلماتیک و امنیتی مطابق با چارچوب‌های دیپلماتیک موجود هستیم».
وزارت امور خارجه عراق نیز، دوشنبه (دیروز) با انتشار بیانیه‌ای رسمی حمله نظامی ترکیه به خاک عراق را با قاطعیت محکوم کرد و آن را خلاف قوانین بین‌المللی و اصل حسن همجواری دانست.
در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه عراق آمده است که دولت عراق عملیات نظامی نیروهای ترکیه و بمباران خاک عراق در مناطق متینه، زاب، افاشین و پاسیان با پهپاد و بالگردهای نظامی را به شدت محکوم می‌کند.
وزارت دفاع ترکیه، از آغاز یک عملیات جدید علیه شبه نظامیان گروه پ ک ک در شمال عراق خبر داد و اعلام کرد که این عملیات جدید با مشارکت نیروی هوایی و نیروهای ویژه ارتش این کشور علیه مخفیگاههای عناصر گروه تروریستی پ‌ک‌ک آغاز شده است.
این عملیات درحالی آغاز شده که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه جمعه پیش با «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
تحرکات نظامی ارتش ترکیه در شمال عراق درحالیست که دولت و جریان‌های سیاسی عراق به شدت با حضور نظامی آنکارا در شمال این کشور مخالفند و حملات مداوم هوایی‌اش را موجب نقض حاکمیت ملی خود می‌دانند.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

 


سه شنبه 30 فروردین 1401 - 11:15:4

پربازدیدها