دور تازه فعالیت جریان انحرافی الصرخی در عراق

پنج شنبه 25 فروردین 1401 - 14:40:0
دور تازه فعالیت جریان انحرافی الصرخی در عراق

تهران - الکوثر : عراق در روزهای اخیر شاهد ناآرامی‌هایی است که جریان انحرافی «الصرخی» ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در روزهای اخیر یکی از عناصر جریان انحرافی الصرخی در عراق به مقدسات شیعیان اهانت کرد. «علی موسی عاکول کاظم المسعودی» خطیب مسجد «الفتح المبین» در شهرستان «الحمزه الغربی» در استان بابل که از پیروان «محمود الصرخی» است، جمعه گذشته در جریان سخنرانی خطبه‌های نماز جمعه این مسجد، خواستار تخریب کلیه مرقدها و قبور و مزار انبیاء و امامان و شخصیت‌های دینی شد. 

«محمود الصرخی» مرجع خودخوانده در عراق است که در سال ۲۰۰۳ قبل از سرنگونی رژیم صدام به یکباره در این کشور ظاهر شد و خود را به عنوان یکی از مراجع دینی عراق معرفی کرد. با این حال نکته‌ای که وجود دارد این است که الصرخی وزن علمی چندانی ندارد و هیچ مرجع یا آیت‌الله نیز شهادت نداده که او به درجه اجتهاد رسیده باشد.

موضوع قابل توجه این است که فعالیت جریان الصرخی در سال‌های اخیر بر هم زننده امنیت و ثبات عراق بوده و اساساً هواداران وی نیز در جهت آشوب‌آفرینی حرکت کرده و همچنین دیدگاه‌های انحرافی و آشوب‌زا دارند. به همین دلیل نیز تفکرات این جریان نه تنها با استقبال در عراق مواجه نشده بلکه با واکنش گسترده مردمی مواجه می‌شود. 

در همین راستا نیز پس از اظهارات تفرقه‌انگیر خطیب مسجد «الفتح المبین» در شهرستان «الحمزه الغربی» در استان بابل در اهانت به مقدسات شیعیان و تخریب مراقد مطهر ائمه، تظاهرات گسترده‌ای در مناطق مختلف عراق ضد جریان انحرافی الصرخی برگزار شد. معترضان عراقی خواستار بازداشت خطیب اهانت کننده و تعطیلی دفاتر جماعت الصرخی شدند که در عمل نیز این اتفاق رخ داد. سازمان اطلاعات عراق در روزهای اخیر از بازداشت شش نفر از افراد وابسته به جریان الصرخی، پس از کار اطلاعاتی دقیق خبر داد و اعلام کرد که این افراد برای فتنه‌انگیزی در میان مردم در استان‌های بصره، کربلا و میسان در جنوب عراق تلاش می‌کردند. بنابراین جریان الصرخی پشتوانه مردمی در عراق ندارد بلکه صرفاً با عوامل برهم زننده امنیت و ثبات عراق و جریان‌های افراطی و انحرافی همسو شده است. 

نکته دیگر این است که تحرکات و اقدام‌های جریان الصرخی ضمن اینکه با هداف ایجاد فتنه میان شیعیان عراقی انجام می‌شود بلکه اساساً در جهت فتنه‌افکنی در این کشور عمل می‌کنند. بنابراین، تحرکات و رفتارهای جریان الصرخی با استقبال رسانه‌های معاند شیعه و به خصوص رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی مواجه شده است، کمااینکه شبکه خبری «العربیه» عربستان سعودی در سال ۲۰۱۴، زمانی که الصرخی و یارانش در کربلا دست به آشوب زده بودند، وی را مخالف «رهبری مذهبی و دینی سنتی شیعه عراق» معرفی کرد که مقر آن در نجف است. 

نکته مهم‌تر در خصوص دور تازه فعالیت جریان انحرافی الصرخی این است که این فعالیت‌ها اکنون که گروه‌های عراقی در فرآیند چینش قدرت با اختلاف و واگرایی مواجه هستند، انجام شده است. به عبارت دیگر، جریان انحرافی الصرخی شرایط کنونی عراق را برای دور تازه فتنه‌افکنی و ایجاد آشوب در عراق مناسب دیده است. هر اندازه گروه‌های سیاسی عراق منافع ملی را نادیده گرفته و بر منافع جناحی و فرقه‌ای خود تمرکز کنند، بستر برای فعالیت‌های گروههای برهم‌زننده نظیر الصرخی فراهم می‌شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 25 فروردین 1401 - 14:23:40