ارجاع پرونده قتل خاشقجی به عربستان / تفسیر

جمعه 19 فروردین 1401 - 16:33:17
ارجاع پرونده قتل خاشقجی به عربستان / تفسیر

تهران - الکوثر : با تشدید بحران اقتصادی و مشکلات مالی و پولی دولت آنکارا و معضلات معیشتی مردم ترکیه ، سیاست خارجی دولت "رجب طیب اردوغان" بار دیگر به سمت همکاری با رژیم اشغالگر قدس ، آمریکا ، مصر و دولت های مرتجع عرب حاشیه خلیج فارس متمایل شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در حقیقت ، با رویکرد جدید دولت اردوغان مشخص می شود که مقام های آنکارا طرف های متخاصم با ترکیه در چند سال گذشته علی الخصوص اسرائیل ، آمریکا ، مصر و برخی از کشورهای عربی را مسبب بروز بحران اقتصادی این کشور می دانند. به همین دلیل ، تغییر رویکرد ترکیه به همکاری با این کشورها را باید نشان دهنده ضعف و اتخاذ سیاست های بی پایه درعرصه های خارجی تلقی کرد.

در واقع، می توان گفت: تمامی اظهار نظرهای تند و افراط گرایانه رئیس جمهوری ترکیه علیه کشورهای متحد آمریکا درمنطقه ، همگی از احساسات فردی و احتمالا" دینی شخص اردوغان ناشی می شده و به سیاست میان مدت یا طولانی مدت ترکیه بی ارتباط بوده است.

رئیس جمهوری ترکیه نخستین بار در جریان نشست داووس سوئیس در سال 2008 میلادی ، به اظهارات تند علیه رئیس وقت رژیم صهیونیستی ، تلاش کرد وجهه خود را در جهان اسلام ارتقا دهد. اما این موضع گیری های رئیس جمهوری ترکیه به بروز تنش با اسرائیل منجر شد و بر روابط دوطرف تاثیرات منفی برجای گذاشت.

با وجود بروز تنش های متعدد در روابط ترکیه و اسرائیل ، رهبران آنکارا هیچگاه از روابط امنیتی و نظامی با اسرائیل نکاستند و به صورت مخفی به این همکاری ها ادامه می دادند.

در عین حال ، مقام های ترکیه اخیرا با آزادسازی چندین جاسوس قطعی اسرائیل ، تلاش کردند روابط دوطرف را به مانند سابق بهبود ببخشند. مشابه همین اقدام در روابط ترکیه با مصر رخ داده است. ترکیه پس از 9 سال ، اخیرا" سفیر جدید خود را به مصر اعزام کرده است.

همین سیاست ، در روابط ترکیه با امارات رخ داده است. در شرایطی که رهبران آنکارا به ویژه شخص رجب طیب اردوغان همواره امارات را یکی از گردانندگان کودتای نافرجام ترکیه در ماه ژوئیه سال 2016 میلادی معرفی می کرد ، اخیرا" با تغیییر در سیاست خارجی ، به همکاری های گسترده با امارات تن داده است.

در این میان ، تلاش رئیس جمهوری ترکیه برای بهبود رابطه با عربستان نشان داده است که وی در سیاست خارجی الگوی خاصی ندارد و تابع احساسات عمل می کند.

در این ارتباط نباید از نقش آمریکا و رژیم نژادپرست اسرائیل به منظور قرار دادن ترکیه در جریان انحرافی دیوار بی اعتمادی غرب علیه کشورهای مستقل غافل شد.

در واقع ، رئیس جمهوری ترکیه به جای همکاری با کشورهای مستقل منطقه به ویژه ایران و روسیه ، به سمت همکاری با کشورهای مخالف کشورهای مستقل در منطقه و جریان وابسته به آمریکا و صهیونیسم بین الملل متمایل شده است.

تردیدی نیست که یکی از اهداف اصلی رئیس جمهوری ترکیه از این همکاری ها ، حل و فصل بحران اقتصادی و مالی دولت ترکیه و حل و فصل مشکلات معیشتی مردم این کشور تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تابستان سال 2023 میلادی است.

بعید است که جریان انحرافی غرب به رهبری آمریکا ، به وعده وعیدهای خود در قبال ترکیه عمل کرده و از مشکلات مالی و اقتصادی این کشور بکاهند. دراین میان ، تلاش ترکیه برای برقراری رابطه با عربستان قابل تامل است. 

مقام های آنکارا به ویژه شخص رئیس جمهوری ترکیه همواره ادعا می کردند که پرونده ترور "جمال خاشقچی" روزنامه نگار منتقد دولت ریاض در کنسولگری عربستان در استانبول را به سرانجام خواهد رساند. اما دولت ترکیه در راستای تلاش های ود برای بهبود رابطه با عربستان ، در نهایت اسناد دادگاه را به دولت ریاض تحویل داد.

در همین ارتباط ، دستگاه قضایی ترکیه امروز (پنجشنبه - 7 آوریل) در تصمیم گیری عجیب و قابل تاملی ، پرونده قتل جمال خاشقچی را به دولت عربستان ارجاع داد.

قوه قضاییه ترکیه اعلام کرد:

تصمیم به بستن پرونده ترور "جمال خاشقجی" روزنامه نگار مخالف سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول گرفته و این پرونده را به دولت عربستان ارجاع داده است.

در نخستین واکنش ها به این اقدام ،  مایکل پیج" معاون مدیر خاورمیانه دیده بان حقوق بشر  و کارشناس امور انسانی با انتقاد از اقدام دولت آنکارا ، اعلام کرد:

"این تصمیم ترکیه به هرگونه امکان اجرای عدالت پایان می دهد و انتقال پرونده قتل خاشقجی اعتقاد آشکار مقام های عربستان که می توانند از قتل فرار کنند را تقویت می کند".

عفو بین‌الملل نیز با زیرسوال بردن و انتقاد اقدام اخیر دولت اردوغان ، اعلام کرد: 

"آنکارا عامدانه و داوطلبانه این پرونده را به دست کسانی می سپارد که خود در آن نقش دارند".

در یک جمعبندی کلی ، باید گفت: به رغم تمامی شعارهای تند مقام های آنکارا علیه دولت ریاض ، پرونده قتل جمال خاشقچی با 26 متهم ، در ترکیه مختومه شده و مدارک و مستندات موجود به عربستان تحویل داده شده است.

بدیهی است که در این زمینه ، مشخص شده است با افزایش اختیارات رئیس جمهوری ترکیه ، بخشی از استقلال قضایی این کشور نیز به شخص اردوغان واگذار شده است و اقدام اخیر دولت اردوغان در میان مدت و درازمدت به زیان دولت و مردم ترکیه خواهد بود و مشکلات این کشور را با کشورهای منطقه به شکلی دیگر تشدید خواهد کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 19 فروردین 1401 - 16:32:52