ابهام در برگزاری انتخابات پیش از موعد در پاکستان

چهار شنبه 17 فروردین 1401 - 11:22:0
 ابهام در برگزاری انتخابات پیش از موعد در پاکستان

تهران - الکوثر : کمیسیون انتخابات پاکستان امکان برگزاری انتخابات سراسری در این کشور تا سه ماه آینده را ناممکن دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، کمیسیون انتخابات پاکستان اعلام کرد، انجام آمادگی های لازم برای برگزاری انتخابات سراسری در پاکستان در سه ماه آینده ممکن نیست و برای چنین امری به حداقل ۶ ماه زمان نیاز است.

«عمران خان» ساعاتی پس از آخرین جلسه پارلمان منحل شده پاکستان، از مردم این کشور خواسته بود خود را برای انتخابات زودهنگام پارلمانی آماده کنند.
وی به طور تلویحی خطاب به عناصر پشت پرده مداخله خارجی در امور داخلی پاکستان گفت که این مردم پاکستان هستند که باید تصمیم بگیرند چه دولتی قدرت را در کشور به دست داشته باشد.
پس از آنکه عارف علوی رئیس جمهوری پاکستان دو روز پیش با درخواست عمران خان نخست وزیر،برای انحلال پارلمان موافقت کرد،طبق قانون اساسی این کشور روند برگزاری انتخابات زود هنگام و تشکیل دولت موقت آغاز شد.

موضع کمیسیون مرکزی انتخابات پاکستان درباره انکه زمینه برای برگزاری انتخابات زود هنگام در سه ماه آینده فراهم نیست ،می تواند برای مردم این کشور نگران کننده باشد.

 بر اساس قانون  اساسی پاکستان، درصورت انحلال پارلمان ،کمیسیون مرکزی انتخابات باید در مدت سه ماه انتخابات پیش از موعد پارلمانی را برگزار کند تا با مشخص شدن ترکیب پارلمان،دولت جدید در این کشور تشکیل شود.

با توجه به انکه کمیسیون مرکزی انتخابات پاکستان اعلام کرده است دستکم شش ماه برای برگزاری انتخابات  فرصت نیاز دارد،این دوره انتقالی می تواند برای عرصه های مختلف اقتصادی،سیاسی،امنیتی و اجتماعی خسارت بار باشد.

شرایط حساس داخلی پاکستان پس از یک دوره طولانی همه گیری کرونا که اقتصاد پاکستان را همانند دیگر کشورها وارد دوره  ای ازرکود و تورم کرده است،می تواند در دوره دولت موقت در این کشور که تنها وظیفه اش اداره امورپاکستان و به ویژه برگزاری انتخابات پیش از موعد پارلمانی است،تشدید شود.

علاوه بر این اوضاع حساس منطقه ای به خصوص موضوع افغانستان که برای پاکستان اهمیتی فوق العاده و راهبردی  دارد،در دوره دولت انتقالی و طولانی شدن زمان برگزاری انتخابات که مشخص شدن دولت جدید را نیز به همان اندازه به تاخیر می اندازد، با نوعی عدم تمرکز و کم توجهی مواجه خواهد شد.

با قدرت گرفتن طالبان درافغانستان ،زمینه لازم برای نفوذ و مداخله بیشتر پاکستان در آینده سیاسی آن کشور افزایش پیدا کرد و در هفت ماه گذشته حزب تحریک انصاف که قدرت را در اختیار داشت،بیشترین تلاش خود را مصروف همکاری و حمایت از طالبان کرد.

این گمانه وجود دارد که در دوره دولت موقت تا زمان مشخص شدن دولت جدید پاکستان پس از برگزاری انتخابات پیش از موعد، پرونده بسیار مهم افغانستان و نقش آفرینی این کشور در این پرونده ضعیف خواهد شد.

با توجه به آنکه همه احزاب پاکستان به خصوص گروه های سیاسی رقیب حزب تحریک انصاف برای ورود به انتخابات پیش از موعد پارلمانی این کشور تعجیل دارند و با رویکردی احساسی ناشی از تصور پیروزی به این انتخابات نگاه می کنند، فشارهای سیاسی بر کمیسیون انتخابات برای برگزاری این رویداد مهم  در دوره معین شده قانونی افزایش خواهد یافت.

علاوه بر این مردم پاکستان هم انتظار دارند تا انتخابات زود هنگام پارلمانی بدون تاخیر در مهلت مقرر شده قانونی برگزار شود تا امورات این کشور تحت حاکمیت یک دولت مقتدر به پیش برود.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 17 فروردین 1401 - 9:51:21