بسیج امکانات آستان قدس رضوی برای اسکان زائران نوروز

پنج شنبه 4 فروردین 1401 - 15:41:32
بسیج امکانات آستان قدس رضوی برای اسکان زائران نوروز

تهران- الکوثر: مشهد مقدس در حالی این‌روزها میزبان میلیون‌ها زائر عاشق امام رئوف است که زائران مشکلات متعددی از جمله اسکان دارند، البته در این راستا همه امکانات آستان قدس رضوی بسیج شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مشهد مقدس این‌روزها میزبان میلیون‌ها زائر عاشق امام رئوف است که پس از دو سال دوری از حرم به دلیل شیوع کرونا امسال بسیار پر شور در مشهد حضور یافته‌اند اما این حضور میلیونی مشکلاتی را برای زائران بوجود آورده که مهم‌ترین آن مشکل اسکان است و در این راستا آستان قدس رضوی تمهیداتی اندیشیده است تا از این طریق بخشی از مشکلات زائران حل شود.

اسکان زائران در سالن‌های ورزشی وابسته آستان قدس رضوی

البته در چنین شرایطی نهاد‌های شهری مشهد مانند شهرداری و شورای شهر باید همه امکانات شهری را برای حل مشکلات زائران بکار گیرند تا موضوع مهمی مانند اسکان زائران حل شود. البته در این راستا حضور دستگاه‌های مرتبط برای نظارت بر قیمت‌ها بسیار مهم است، زیرا در چنین شرایطی عده‌ای سود‌جو اقلام مورد نیاز و خدماتی مانند اسکان را با چند برابر قیمت به زائران ارائه می‌کنند.

در ادامه این گزارش برخی از خدمات آستان قدس رضوی برای اسکان زائران را معرفی می‌کنیم.

اسکان شبانه زائران در رواق‌های حرم مطهر امام رضا (ع) در ایام نوروز

با توجه به حجم بالای حضور زائران و لزوم توجه به رفاه آنها تعداد ۶ رواق برای اسکان و استراحت زائران در نظر گفته شده است، البته رواق‌های در نظر گرفته شده تا پیش از نوروز کمتر از این تعداد بود اما با افزایش زائران رواق‌های دارالمرحمه، حرعاملی، حضرت زهرا (س) و شبستان تبریزی در صحن گوهرشاد برای استراحت بانوان و رواق‌های دارالحجه، شبستان نهاوندی در صحن گوهرشاد و دفتر ۱۳۸ نیز برای استراحت آقایان پیش‌بینی شده است.

اسکان در رواق‌های حرم

این رواق‌ها از ساعت ۲۱ تا ۷ با تمام امکانات رفاهی از جمله سیستم گرمایشی مطلوب و وضوخانه به زائران ارائه خدمت می‌کنند. همچنین در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس ۴ ایستگاه‌ در ملک آباد، جاده چناران، سرخس و جاده قدیم قوچان برای اسکان شبانه زائران تجهیز و آماده شده است و خادمین بارگاه منور رضوی در این ایستگاه‌ها به مسافران نوروزی ارائه خدمت می‌کنند.

زائر‌سرا و زائرشهر رضوی با آمادگی کامل در خدمت زائران نوروزی

به همت بنیاد کرامت رضوی و معاونت عمرانی آستان قدس رضوی زائرسرا و زائرشهر رضوی با ظرفیت حدود ۶ هزار زائر در ایام نوروز پذیرای زائران هستند، البته در این راستا پیش از نوروز چهار بلوک به زائر‌سرای رضوی افزوده شد و در دو مجموعه خادمان امام رضا (ع) با همه توان و ظرفیت پذیرای زائران هستند.

همچنین با ۲۱ مجتمع خدمت‌رسانی بین راهی در مسیر‌های منتهی به مشهدالرضا (ع) به صورت شبانه‌روزی پذیرای زائران هستند.

اسکان زائران در سالن‌های ورزشی وابسته به آستان قدس رضوی

در ادامه خدمت‌رسانی به زائران ۳ سالن بزرگ ورزشی وابسته به آستان قدس رضوی از جمله ورزشگاه امام رضا (ع) برای اسکان زائران آماده شده که از ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۴ فروردین‌ماه پذیرای زائران هستند.

این برنامه محدود به اسکان دادن زائران نیست، بلکه یک بسته جامع از خدمات زیارتی به مهمانان دعوت شده ارائه خواهد شد که شامل یک وعده صبحانه و یک وعده شام سبک با کمک خیران، اختصاص پارکینگ برای خانواده‌های دارای خودرو، دسترسی ساده به خدمات حمل و نقل درون شهری، راه اندازی آشپزخانه موقت و بهداشتی، سالن موقت پذیرایی روباز به تفکیک بانوان و آقایان، غرفه امانات، ارائه خدمات بهداشتی، از جمله خدمات پیش‌بینی شده برای استقبال از این عزیزان است.

اسکان زائران در سالن‌های ورزشی

 خدمات آستان قدس رضوی با توجه به محدودیت امکانات در شرایط کنونی پاسخ‌گوی نیاز همه زائران نیست و همان‌طور که بیان شد باید نهاد‌های مسئول با نظارت و کنترل قیمت‌ها خصوصاً در موضوع اسکان و همچنین بکارگیری امکانات شهری برای رفاه زائران به موقع وارد عمل می‌شدند تا شاهد رنج زائران امام رئوف نباشیم.



آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 


پنج شنبه 4 فروردین 1401 - 15:41:23